صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۱۳۲۸۰
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۶
سعدالله زارعی:

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به اتفاقات رخ داده در جولان سوریه، آن را یک غافلگیری بزرگ اطلاعاتی و نظامی برای اسرائیل خواند و گفت: این اتفاق برای اسرائیلی‌ها در طول دوره حیات ننگین‌شان بی‌سابقه بود.

به گزارش ایکنا، سعدالله زارعی، کارشناس مسائل سیاسی، در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران به تحلیل اوضواع و شرایط امروز منطقه خاورمیانه پرداخت و گفت: امروز منطقه خاورمیانه در معرض یک تحول مهم و راهبردی است. اتفاقی که دیروز در جولان سوریه رخ داد و شکست بسیار بزرگی که بر رژیم صهیوینستی وارد کرد نشانه‌های این تحول استراتژیک به حساب می‌آید. البته غیر از این هم آنچه که در لبنان رخ داد یک پیروزی بسیار بزرگ سیاسی، فرهنگی و اجتماعی حزب‌الله لبنان در انتخابات 16 اردیبهشت بود که آن هم یک تحول مهم استراتژیک و نشانه یک تغییر بزرگ راهبردی در منطقه ماست.

وی ادامه داد: آنچه که در جولان سوریه رخ داد در واقع یک غافلگیری بزرگ اطلاعاتی و نظامی برای اسرائیل و از سه بعد یک شکست استراتژیک برای این رژیم به حساب می‌آمد؛ شکست اطلاعاتی، شکست نظامی و شکست سیاسی. این مسئله برای اسرائیلی‌ها در طول دوره حیات ننگین خودشان بی‌سابقه به حساب می‌آمد.

زارعی اظهار کرد: اسرائیلی‌ها حداقل یک ماه است که مرتبا از احتمال قوی وقوع عملیات نظامی از سوی نیروهای ایرانی در سوریه سخن می‌گویند و خودشان می‌گویند ما این عملیات را حتمی می‌دانیم و در انتظار آن هستیم و برای اینکه این اتفاق نیفتد دست به اقدامات گسترده سیاسی زدند.

این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم خوانخوار اسرائیل، چهار روز پیش سفری به مسکو داشت و با اصرار زیاد از ولادیمیر پوتین درخواست کرد که از روابطش با رهبران ایران استفاده کرده و مانع اقدام تلافی‌جویانه جمهوری اسلامی ایران شود.

وی ادامه داد: همینطور تماس‌های مکرری با مقامات امریکایی، انگلیسی، آلمانی و فرانسوی برقرار کردند و در واقع درخواست عاجزانه نتانیاهو این بود که به ایران بگویید عملیاتی علیه ما انجام ندهد. برهمین اساس وزیر خارجه آمریکا در نامه‌ای که از طریقی به مقامات ایران ارسال کرد و در اظهاراتی که بعدا علنی بیان کرد روی این مسئله که ایران باید خویشتندار باشد تأکید کرده بود و مقامات فرانسوی، انگلیسی و آلمانی هم هر کدام به نوعی برای اینکه عملیاتی علیه اسرائیل صورت نگیرد اقداماتی کردند.
زارعی عنوان کرد: نیروهای مقاومت در سوریه موقعیت‌هایی دارند که اسرائیلی‌ها علیرغم حملات گسترده و مداومی که در طول یکسال اخیر انجام دادند قادر به شناسایی آن نیستند و لذا تلاش سیاسی نخست‌وزیر اسرائیل برای اینکه از یک جبهه بین‌المللی دوست و دشمن ایران استفاده کند تا عملیات نظامی جبهه مقاومت که او نامش را عملیات ایرانی می‌گذارد، انجام نگیرد، نشانه یک عجز است.
وی افزود: اولا وقتی عاجزانه درخواست می‌شود یک عجز است و ثانیا وقتی علیرغم درخواست‌ها و التماس‌ها این عملیات با شدت تمام اتفاق می‌افتد این هم یک شکست بزرگ دیگر سیاسی برای اسرائیل به حساب می‌اید.
زارعی با بیان اینکه جنبه مهم دیگر این عملیات جنبه اطلاعاتی آن است، گفت: اسرائیلی‌ها هم مدعی هستند و هم این ادعا واقعیت دارد که از امکانات گسترده اطلاعاتی هم از نظر فناوری نظامی و صنعتی و هم از حیث انسانی و نیروهای انسانی دارای موقعیت بسیار ممتازی در منطقه هستند.
وی عنوان کرد: سالانه مبالغ بسیار زیادی از درآمدهای این رژیم صرف سیستم اطلاعاتی اسرائیل می‌شود و نام سازمان اطلاعاتی اسرائیل در دینا به عنوان یک از دو سه سازمان برتر جاسوسی و اطلاعاتی دنیا شناخته می‌شود. اسرائیلی‌ها روی این مسئله بسیار مانور می‌دادند و در طول تاریخ ننگین خودشان از این برتری اطلاعاتی بسیار بهره می‌بردند، اما در این اتفاق، در یک عملیات سنگینی واقع شدند که از مدت‌ها قبل وقوع آن را حتمی می‌دانستند.
این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: برهمین اساس آنها سیستم اطلاعاتی و نظامی خودشان در طول یکماه گذشته یعنی حداقل از زمان عملیات آنها در پایگاه نظامی تی ـ 4 در 19 فروردین‌ماه، نیروهای خود را به حالت آماده‌باش کامل درآورده بودند، تمام مرخصی‌ها و اقدامات جانبی لغو شده بود. سخنرانی داخلی فرمانده ارتش اسرائیل که قرار بود در دانشگاه هرتزلیا که قرار بود سه‌شنبه برگزار شود به خاطر همین حالت آماده‌باش صد درصدی لغو شد.
وی ابراز کرد: در طول این روزها بارها اسرائیلی‌ها نیروهای خودشان را در مناطق شمالی فلسطین اشغالی در حالت تمرین قرار داده بودند و بارها آژیر خطر را به صدا درآورده بودند و آنها را به پناهگاه‌ها برده بودند. سیستم نظامی ـ اطلاعاتی اسرائیل در طول هفته‌های گذشته آسمان لبنان و سوریه را رها نکردند و چون مترصد حمله انتقام‌جویانه به مواضع‌ان بودند هر حرکتی را در اینجا به خیال خودشان رصد کردند.
زارعی اظهار کرد: ظاهرا هیچ اتفاقی نباید خارج از دایره اطلاعات اسرائیل می‌افتاد اما با همه این حرف‌ها وقتی روز گذشته حمله گسترده همزمان موشک‌ها و کاتیوشاها به مناطق جولان اشغالی آغاز شد در عرض دو ساعت این منطقه زیر فشار شدید آتش رزمندگان اسلام قرار داشت اسرائیلی‌ها نه در جلویگری و نه در دفع این موشک‌ها هیچ کاری نتوانستند انجام دهند.
وی اضافه کرد: اتفاقا در این مسئله بیش از هر نقطه‌ای همان مراکزی از اسرائیل مورد حمله قرار گرفت که مناطق و مراکز اصلی جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات اسرائیل بودند که شامل مرکز نظامی رهگیری اطلاعاتی الکترونیکی، پایگاه سری اطلاعات مرزی، مرکز نظامی کنترل و ارسال پارازیت، مرکز تنظیمات ارتباطی فرستنده‌ها، مرکز نظامی شنود شبکه‌های مخابراتی و ماهواره‌ای، مرکز کنترل یگان تسلیحات، فرودگاه بالگردهای نظامی، مقر فرماندهی تیپ 810، مقر فرماندهی گردان‌های منطقه هرمون، مقر یگان ویژه بنیستم بودند که کاملا ویران شدند و ده‌ها عضو مؤثر ارتش اسرائیل به هلاکت رسیدند.
زارعی عنوان کرد: در اینجا مشخص شد که سیستمی که بر روی آن سرمایه‌گذاری و تبلیغ شده بود و در جهان به عنوان یک سیستم نمونه دفاعی از آن یاد می‌شد در زیر فشار رزمندگان اسلام در یک دوره کوتاه خرد و بی‌اثر شد و از آن طرف اسرائیلی‌های مدعی سیستم‌های اطلاعاتی ‌در برابر سیستم اطلاعاتی و حفظت اطلاعاتی جبهه مقاومت آن چنان ناکام ماندند که نه قبل از عملیات علیرغم هوشیاری، توانستند بر انها سیطه پیدا کنند و نه در حین شلیک موشک‌ها این مسئله را مهار کنند.
وی یادآور شد: به دلیل همین ناتوانی نظامی در حین عملیات، نتانیاهو با لیبرمن، وزیر جنگ اسرائیل، فعال شدند و از طریق روس‌ها و اروپایی‌ها، به ایران پیام دادند که بس کنید و پیام دریافت شد و ما به شما اطمینان می‌دهیم که دیگر علیه شما دست به اقدام نظامی نزنیم و این از عجز آنها بود.
زارعی با اشاره به شکست نظامی اسرائیل در این اتفاق گفت: اسرائیلی‌ها در این مسئله نشان دادند که علیرغم سروصداهای زیاد از بعد نظامی آسیب‌پذیر هستند. وقتی که عملیات رزمندگان اسلام شروع شد حجم سنگین آتش رزمندگان، اسرائیلی‌ها را به این گمان انداخت که جنگ آخر آغاز شده و این جنگ قرار است طومار اسرائیل را درهم بپیچد و لذا در ملاقات مقامات اسرائیلی با ولادیمیر پوتین، گفتند که مانع این حمله نهایی شود در حالی که آنچه که اسرائیل در روز پنجشنبه چشید یک واکنش محدود به اقدامات تجاوزکارانه‌اش علیه جبهه مقاومت بود.
این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: پیام بزرگی که این عملیات داشت این بود که در آستانه «روز نکبت» یعنی روز تأسیس رژیم منحوس صهیونیستی، و اجرایی شدن دستور ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس صورت گرفت. این عملیات نشان داد اقدامات امریکایی‌ها برای اسرائیل امنیت‌آور نیست و انتقال سفارت نمی‌تواند موقعیت اسرائیلی‌ها را بهبود دهد.
وی تأکید کرد: در واقع آنچه که دستاورد ترامپ و نتانیاهو شد این بود که در منطقه مشتعل مقاومت آنها ناشیانه و ابلهانه روی دکمه‌ای فشار دادند که به خیال خودشان موقعیتی برای اسرائیل خلق کنند اما در عمنل دکمه‌ای که فشرده شد حیات رژیم صهیونیستی را به سمت انهدام و امحاء بیشتر سوق داد.
زارعی اظهار کرد: انچه که روز پنجشنبه رخ داد و آنچه در انتخابات پارلمانی لبنان اتفاق افتاد بیان‌کننده یک تحول عمده دارای ابعاد مختلف بود. بعد نظامی و امنیتی آن، آن چیزی بود که روز گذشته در جولان سوریه روی داد یعنی پیروزی امنیتی، اطلاعاتی، نظامی و سیاسی جبهه مقاومت بر رژیم صهیونیستی و حامیانش. آنچه که در لبنان روی داد نشان از یک پیروزی مردمی اجتماعی داشت. بنابراین جبهه مقاومت و در مرکز آن جمهوری اسلامی ایران، با برخورداری از قدرت اجتماعی، فرهنگی، نظامی و امنیتی به عنوان موقعیت ممتاز در نزد مسلمانان شناخته شد.
وی افزود: دیگر نمی‌توان ایران را با اشاره به برخی موضوعات به عنوان تهدید منطقه معرفی کرد. دیگر نمی‌توان با کاریکاتورهای سیاسی و با اظهارات قلدرمابانه یک مقام آمریکایی ایران رایک تهدید منطقه فرض کرد. مسلمانان به طور یکپارچه هم از پیروزی حزب‌الله بر عوامل وابسته آمریکا در لبنان و هم از پیروزی جبهه مقاومت بر رژیم صهیونیستی خوشحال شدند.
زارعی عنوان کرد: بنابراین امروز در برابر یک دولت، یک ملت و یک کشور قرار ندارید بلکه در برابر مسلمانان و جبهه متحد مردم منطقه قرار دارید و لذا همانطور که رهبر معظم انقلاب چند روز پیش بیان کردند که در چنین شرایطی که نه ملت‌ها خواهان حضور آمریکا در این منطقه هستند و نه حمایت دولت‌ها می‌تواند بقاء آمریکا را در منطقفه تضمین کند زمان اخراج آمریکا از منطقه فرارسیده است و این اخراج امریکا به زودی محقق می‌شود و آنگاه این منطقه به منطقه‌ای آزاد، آباد و برخرودار از ملت‌های رشید تبدیل می‌شود.

اننهای پیام