صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۱۵۵۷۷
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۵

گروه اجتماعی- یک متخصص طب سنتی گفت: حس گرسنگی و تشنگی در شرایط روزه‌داری طبیعی است و در ماه مبارک، باید وزن کم شود. بین افطار و شام نباید زیاد فاصله بیفتد تا موجب پرخوری نشود.

حجت‌الاسلام رضا شیرزادی، متخصص طب سنتی و طب سوزنی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: تشنگی در ماه مبارک رمضان، بیشتر از گرسنگی نمود پیدا می‌کند، زمانی که آب بدن کم شود، موجب سردرد می‌شود و سردرد نزدیک افطار به دلیل کمبود آب است؛ موقع افطار نباید آب سرد میل شود، زیرا باعث سوء‌هاضمه می‌شود.
وی افزود: افطار با چایی کمرنگ یا آب ولرم متمایل به داغ آغاز شود، البته باید توجه داشت، چایی خود باعث کم‌خونی می‌شود و چون بدن به گلوکز هم نیاز دارد، به میزان بسیار کم شیرینیجات در افطار مصرف شود.
شیرزادی گفت: نوشیدنی بسیار مفید که رفع عطش می‌کند، مخلوط خاکشیر و عرق کاسنی و گلاب است. خاکشیر برای رفع یبوستی که در ماه رمضان اتفاق می‌افتد، مفید است. چون در ماه رمضان یبوست زیاد می‌شود برای رفع آن، ۷ عدد انجیر خشک را خیس و میل شود. یا تمر هندی را خیس و صاف کرده و سپس با مقداری عسل مخلوط و میل کنند.
وی ادامه داد: در روزه‌داری حس گرسنگی و تشنگی، طبیعی است و در ماه مبارک، باید وزن کم شود. پیشنهاد این است که بین افطار و شام، زیاد فاصله نیفتد تا موجب پرخوری نشود. بلافاصله بعد از افطار و شام، نباید میوه میل کرد و حدود ۱ تا ۱ساعت و نیم بعد از افطار و شام، میوه میل شود.
وی با بیان اینکه شام جای سحر را نمی‌گیرد، بیان کرد: هنگام سحر حداقل چند عدد خرما میل شود. زیاده‌روی در مصرف چای و لبنیات، موجب سنگ کلیه خواهد شد. بلافاصله بعد از اذان صبح نباید خوابید، چرا که معده باید غذا را هضم کند.
شیرزادی تصریح کرد: از سالاد و سبزیجات تازه بیشتر استفاده شود. نان مخصوصا نان‌های فاقد سبوس کمتر میل کنند. طالبی رنده شده داخل شربت خاکشیر، هم برای افطار و هم سحر مناسب می‌باشد، همچنین برای رفع عطش و جبران کمبود آب در طول روز، مناسب است. برای جلوگیری از ضعف، هنگام سحر غذاهای شور و خیلی شیرین مانند ماهی، برنج هندی و...مصرف نشود، زیرا معده برای هضم آنها زمان زیادی نیاز دارد و از طرفی هم آب بدن را می‌کشند.
وی با بیان اینکه دیابت انواع مختلفی دارد، افزود: بعضی افراد دیابتی زیر نظر پزشک خود، می‌توانند روزه بگیرند. اما برخی دارای دیابت خطرناکی هستند و باید انسولین و غذاها و داروهایشان را به موقع مصرف کنند. اما افراد دارای دیابت‌های کم خطر با تغذیه مناسب و ورزش و با داروهای کم عارضه زیر نظر پزشک می‌توانند روزه بگیرند. البته باید توجه داشت قند خونشان نباید کمتر از ۱۵۰ و در طول روز هم قند خونشان بالاتر از ۱۸۰ نباید باشد و اینکه اگر بیماری‌های قلبی، چشمی و کلیوی هم نداشته باشند، قادر به روزه‌داری هستند.
انتهای پیام