صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۱۷۱۳۳
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۹
عضو خبرگان رهبری:

گروه حوزه‌های علمیه ــ حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم تاکید کرد: خوف از عذاب و امید به رحمت الهی دو بال ایمان هستند و خداوند این دو حالت را برای مومنان با هم می‌پسندد.

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم دوم خرداد قبل از جلسه ترتیل حرم حضرت معصومه(س) با ارائه مباحث تفسیری بخش‌هایی از جزء هفتم قرآن گفت: خوف از عذاب و امید به رحمت الهی دو بال ایمان هستند و خداوند این دو حالت را برای مومنان با هم می‌پسندد.

وی افزود: در روایت بیان شده که از خدا طوری خوف داشته باش که اگر اعمال نیک جن و انس را به محضر او ببری شاید مقبول نشود و برعکس اگر گناهان جن و انس را بردی امید بخشش داشته باش؛ بنابراین در قلب مومن دو نور خوف و رجاء وجود دارد و هیچکدام از دیگری سنگین‌تر نیست.

حاج ابوالقاسم بیان کرد: طبق آیه دوم انعام، دو اجل داریم؛ اجل مسمی که جلو نمی‌افتد و تاخیر ندارد، اما اجل معلق منوط به رفتارهای انسان است که کارهایی مانند قطع رحم و ظلم به دیگران سبب جلوافتادن اجل است و صله رحم و زکات و دعا باعث طولانی‌تر شدن عمر است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه معاد جلوه‌ای از رحمت الهی است، اظهار کرد: معاد مسیر تکامل انسان است تا انسان مشمول رحمت خاصه قرار بگیرد.

وی افزود: پیامبر هم نگران عذاب الهی بودند؛ ایشان فرمودند که هیچ یک از مردم به واسطه عملشان وارد بهشت نمی‌شوند و حتی من هم؛ مگر آنکه رحمت وفضل الهی شامل حال من شود؛ البته پیامبر به واسطه مسئولیت بزرگ نگرانیشان هم متناسب با این مسئولیت بیشتر است.

حاج ابوالقاسم تصریح کرد: در روایت بیان شده که ایمان در قلب برخی از مردم مستقر است، ولی برخی امانتدار ایمان هستند، ولی ایمان از آنان گرفته می‌شود.

وی افزود: در روایتی در مورد ثبات ایمان آمده است که ورع باعث این کار می‌شود و آنچه ایمان را از بین می‌برد طمع است.

انتهای پیام