صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۱۷۱۴۵
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۱

گروه سیاست و اقتصاد- استاد دانشگاه مفید گفت: شروط دوازده‌گانه آمریکا درباره ایران، مشروعیت قانونی ندارد و از طرفی، هدف دولت ترامپ مهار منطقه‌ای ایران و جلوگیری از دستیابی ایران به مزایای حاصل از برجام است.

علیرضا ثمودی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه آمریکا و اعلام شروط دوازده‌گانه برای توافق هسته‌ای جدید با ایران اظهار کرد: سیاست اصلی ترامپ از زمان ورود به کاخ سفید بر سه اصل اساسی استوار شده که اولین آن، اعمال و تشدید تحریم‌ها علیه ایران است تا شرایطی در کشور به وجود آید که از نظام مشروعیت‌زدایی شود. در واقع ترامپ می‌خواهد با اعمال و تشدید تحریم‌ها، ایران را از مزایایی که به واسطه برجام می‌تواند به آنها دست پیدا کند، محروم سازد.
وی با اشاره به دومین اصل اساسی سیاست ترامپ گفت: آمریکا تلاش می‌کند ایران را در منطقه مهار کند تا نقش آن در کشورهایی مثل عراق و سوریه محدود شود.
عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه مفید خاطرنشان کرد: سومین اصل اساسی سیاست ترامپ این است که از نظام ایران مشروعیت زدایی کند تا بتواند شرایط اقتصادی و اجتماعی ایران را به گونه‌ای پیش ببرد که در نهایت به آشوب و بی‌نظمی‌های سیاسی و اقتصادی ختم شده و نظام ایران مشروعیت خود را از دست بدهد.
ثمودی با بیان اینکه سخنان اخیر مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز ناشی از همین سیاست است، افزود: با نگاهی به راهبرد دولت آمریکا و بیانیه کاخ سفید در این خصوص، به خوبی متوجه می‌شویم که سیاست ترامپ، مهار ایران بوده و معتقد است اوباما با سیاست‌های اشتباه خود باعث شد تا دست ایران در مسائل منطقه‌ای باز باشد، اما ترامپ اشتباهات اوباما را تکرار نمی‌کند.
وی ادامه داد: بسیاری از این شروط دوازده‌گانه مشروعیت لازم را ندارد و غیر قانونی است، چرا که بندهایی از آن مطابق NPT و یا برجام در حال اجرا است، مثلا این خواسته که ایران هیچگونه غنی‌سازی‌ای نداشته باشد، خواسته‌ای نامشروع به حساب می‌آید، چون در توافق وین که قبل از برجام اتفاق افتاد، این اجازه به ایران داده شده است.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: این خواسته‌های غیرقانونی طبیعتا مورد پذیرش دولت ایران قرار نمی‌گیرد، چون بسیاری از آنها به صورت شفاف در NPT و برجام تصریح شده است و ایران می‌تواند این حقوق را داشته باشد، اما هدف دولت آمریکا این است که ایران را تحت فشار قرار دهد تا در موضوعاتی که مورد توجه ترامپ است، با آمریکا وارد مذاکره و گفت‌وگو شود.
وی بیان کرد: موضوعات مورد توجه ترامپ مسائل موشکی، نفوذ منطقه‌ای ایران و بند موسوم به غروب در برجام را که سال 2025 به پایان می‌رسد و پس از آن ایران می‌تواند بدون محدودیت به غنی‌سازی ادامه دهد، دربرمی‌گیرد. مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران چنین شروطی را نمی‌پذیرند، چرا که بخشی از آنها نامشروع و تحمیلی محسوب می‌شود.

انتهای پیام