صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۱۷۳۷۳
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۱
دوازدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اهواز/

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ مشاور هنری استاندار خوزستان تصریح کرد: اما در حقیقت باید گفت که نمایش و تئاتر دینی، ارزش های قرآنی همچون صداقت، راستی، ایثار، شهادت، انفاق، شورا، عدالت، احترام، کرامت انسانی و ... را متجلی می کنند؛ سعادت دنیا و آخرت ما در گروه ارج نهادن به این ارزش هاست و دین هم راه و روش ما را برای رسیدن به سعادت نشان می دهد.

به گزارش ایکنا از خوزستان، رضا کیانی، مشاور هنری استاندار خوزستان، در نشست هم اندیشی تئاتر دینی که در حاشیه نمایشگاه قرآن و عترت استان برگزار شد، با بیان اینکه ریشه تئاتر و نمایش به آیین ها و مناسک برمی گردد، گفت: تئاتر و نمایش، زنده ترین هنر جهان و متکی بر انسان است و تولید آن بدون وجود انسان شدنی نیست.

وی با بیان اینکه هر هنری مستلزم سخت افزار است اما هنر نمایش و تئاتر نیاز به انسان دارد، افزود: چه بسا نمایش هایی بودند که به شکل میدانی و بدون صحنه و نورپردازی و گریم و متن اجرا شده ولی بدون انسان غیر قابل انجام است؛ این هنر متکی بر انسان بوده و برای انسان اجرا می شود و موضوع آن هم انسان است.

کیانی با اشاره به اینکه ما باید انسان را با ابعاد مختلف فطری و فطرت پاکی که خداوند در وجود انسان گذاشته، به عنوان هنر نمایش در نظر بگیریم، اضافه کرد: تئاتر یا نمایش دینی در اذهان این گونه جا افتاده که نمایش هایی هستند که بر اساس زندگی ائمه اطهار (ع)، پیامبران (ص) و اولیای الهی بوده یا منبعث از قرآن است.

مشاور هنری استاندار خوزستان تصریح کرد: اما در حقیقت باید گفت که نمایش و تئاتر دینی، ارزش های قرآنی همچون صداقت، راستی، ایثار، شهادت، انفاق، شورا، عدالت، احترام، کرامت انسانی و ... را متجلی می کنند؛ سعادت دنیا و آخرت ما در گروه ارج نهادن به این ارزش هاست و دین هم برنامه سعادت را به انسان نشان می دهد.

وی با بیان اینکه یک سری ارزش های قرآنی و الهی، بر مسائل اجتماعی مانند اجتناب از تکبر و حرام دانستن دروغ و غیبت و… تاکید دارد، افزود: در برخی سوره ها بسیار به ارزش های اخلاقی سفارش شده که ما از آنها سطحی می گذریم و این وظیفه هنرمند است که آنها را متبلور کند.

کیانی بیان کرد: حیات انسان یک سیر دراماتیک دارد و انسان می خواهد در این دنیا تلاش و کنکاش کند که به آن واقعیت و حقیقت خود برسد که این مستلزم چالش و رویایی و با اضداد است، دقیقا چیزی که ما در نمایش داریم؛ ما از منبع عظیم الهی به نام قرآن می خواهیم اقتباس کنیم و از ظرفیت های دراماتیک ظرفیت های نمایشی قرآن را بشناسیم.

مشاور هنری استاندار خوزستان، با اشاره به اینکه برای پرداخت هنری از قرآن می توان دو نوع برداشت داشته باشیم، ابراز کرد: یکی از آنها استفاده از قصص قرآن همچون داستان حضرت ابراهیم (ع)، حضرت یوسف (ع)، حضرت یونس (ع) و ... است که بی نهایت ظرفیت نمایشی دارد و در آنها کشمکش و تقابل انسان با انسان و انسان با اجتماع را مشاهده می کنیم.

وی ادامه داد: دوم، برداشت از مفاهیم قرآنی همچون صبر، انفاق، ایثار و ... است که می توانیم با ترسیم یک قصه، این ارزش ها را نشان دهیم؛ همچنین بُعد زیبایی شناسی قرآن از جمله بهشت و جهنم را می توان از طریق صحنه آرایی حس و در وحود خود همزادپنداری کنیم.

کیانی، ابراز امیدواری کرد بتوانیم در سایه قرآن و تعالیم الهی به عنوان هنرمند ارزش های قرآنی را متجلی کنیم و به جامعه معرفی کنیم و یاد آور شد: این هم اندیشی ها استمرار یابد و تنها به برگزاری یک سری جشنواره های مقطعی بسنده نکنیم.

انتهای پیام