صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۱۹۹۶۹
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۶

گروه فرهنگی ـ باغ موزه‌های دفاع‌ مقدس یادگاری از دوران تجاوز دشمن به خاک ایران و میراثی ماندگار است که با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز بهترین فضا را برای معرفی فرهنگ پایداری مهیا کرده است، متاسفانه احداث باغ موزه دفاع مقدس لرستان به‌دلیل قرار گرفتن در پشت خاکریز وعده‌ها، روند کندی را طی می‌کند به‌نحوی که با گذشت هشت سال پس‌از کلنگ‌زنی قرار است دهه فجر امسال شاهد افتتاح فاز نخست از 9 فاز این پروژه فرهنگی باشیم.

به گزارش ایکنا از لرستان، دفاع مقدس تابلوی تمام‌نمای عشق و ایثار ملت بزرگ ایران و نمادی گویا از جلوه‌های غرورآفرین و افتخارآمیزی بوده که استقامت و پایداری دلیرمردان ایران را در برابر تجاوز ناجوانمردانه نیروهای بعثی به زیبایی به نمایش درآورده است.
تاریخ پُراوج انقلاب اسلامی روزهای درخشانی را در حافظه ملت‌ها به یادگار سپرده که با شنیدن خاطره‌های آن ایام و با فرا رسیدن سالروز آن رشادت‌ها، نور افتخار و عزت بر حق‌مداران متجلی خواهد شد که یکی‌از بزرگ‌ترین فصول درخشان ملت مسلمان ایران واقعه هشت سال دفاع جانانه از کیان انقلاب اسلامی است.
لحظه‌هایی را که فرزندان رشید ایران در جبهه‌ها آفریدند، ازجمله ماندگارترین برهه‌های تاریخ کهن این مرز و بوم است در این میان نقش و سهم مردم خطه دلاورخیز لرستان که دارای سوابق درخشانی در دوران دفاع مقدس بر هیچ‌کس پوشیده نیست و با آغاز جنگ تحمیلی مردم این خطه در قالب نیروهای مردمی ابتدا به‌صورت پراکنده و در قالب یگان‌هایی مختلف در مناطق عملیاتی حضور یافته و در خلق حماسه‌های جاویدانی همچون شکستن حصر آبادان، عملیات محرم در پاییز 61، فتح خرمشهر، عملیات رمضان در تابستان سال 61، عملیات فتح‌المبین درغرب شوش، والفجر6 در تنگه چزابه، طریق‌القدس و فتح بستان، والفجر مقدماتی در منطقه عملیاتی فکه و… ایفای نقش کردند .

لرستان؛ استان پشتیبان جنگ

استان لرستان جز استان‌های مرزی نبود اما به‌عنوان یک استان پشتیبان‌کننده نقاط مرزی هم‌پای مردم استان‌های مرزنشین نقش داشت و پس‌از استان‌های خوزستان، ایلام و کرمانشاه نخستین استانی بود که در بطن تحولات دفاع مقدس قرار داشت. این استان، در طول تاریخ هشت سال دفاع مقدس فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته است اما نقش دلیرمردان لر را در آن ایام نمی‌توان ناچیز دانست کمااین‌که لشکر 57 ابوالفضل(ع) و لشکر 84 ارتش جمهوری اسلامی نماد شجاعت و غیرت لرستانی‌ها در دوران دفاع مقدس بود.
شیر مردان لرستانی، در دوران دفاع مقدس در آن برهه از تاریخ ایران اسلامی، همچون آفتاب درخشیدند و جانانه از تمامیت ارضی کشورمان دفاع کردند، در جای‌جای مناطق عملیاتی ایران جانفشانی‌های نیروهای بسیج، لشکر سرافراز 57 ابوالفضل سپاه و لشکر84 ارتش در راه کسب عزت و افتخار برای ایران اسلامی می‌درخشد به‌طوری‌که امروز این انقلاب و نظام اسلامی به برکت خون این شهیدان پایدار و عزت‌مند است.
در هر نقطه از خطوط عملیاتی و مرزهای غرب و جنوب همچون ارتفاعات میمک، کوه‌های سر به فلک کشیده کردستان، ارتفاعات حاج‌عمران، شاخ شمیران، دشت‌های خوزستان، نیزارهای گلگون جزیره مجنون، ارتفاعات شاخ شمیران، قمیش، گمو و مناطقی چون شرهانی، جفیر، بستان، حمیدیه، دارخوین، دشت عباس و… شاهد رزم و حماسه ستودنی فرزندان غیور و برومند لرستان بوده و خون مقدس فرزندان لرستان امنیت و سرافرازی را به ارمغان آورد.

رزم دیدنی و جانانه رزمندگان سلحشور لرستان در قالب لشکر همیشه پیروز 57 ابوالفضل (ع) و یگان 110 قائم(عج) نام و آوازه فرزندان لر را بر صفحه‌های زرین تاریخ سراسر حماسه انقلاب اسلامی تا بدان‌جا ثبت و ضبط نمودند که رهبر معظم انقلاب زبان به تمجید این دلاوران گشوده و فرمودند: «رزم فرزندان لر قبل از آن‌که شنیدنی باشد دیدنی است».
دلاورمردان لرستانی از همان ابتدای جنگ به فرمان فرمانده معظم کل قوا عازم مناطق عملیاتی غرب و جنوب اعزام می‌شدند و نسبت به این آب و خاک دین خود را اداء کردند  این در حالی‎است که متاسفانه به‌رغم شجاعت و ایثارگری‌های دلیرمردان لر آن‌طور که شایسته است دلاورمردی آنان بیان نشده است و این رسالت هنرمندان، نویسندگان و رسانه‌ها را برای انعکاس دلاورمردی‌های مردم لرستان در دوران دفاع مقدس سنگین است و در حالی‌که برخی استان‌ها به اندازه لرستان در جنگ نقش نداشته‌اند اما کتاب‌ها و فیلم‌های زیادی برای رزمندگان خود تهیه کرده‌اند اما آن‌طور شایسته مردم و رزمندگان لرستانی بوده انجام نشده است و آنان مظلوم واقع شده‌اند که در این بین احداث باغ  موزه دفاع مقدس می‎تواند نقش مهمی در معرفی دلاورمردی‌ها و رشادت و ایثار رزمندگان لرستانی داشته باشد.

نقش لرستان در دفاع مقدس

لرستان بعد از استان خوزستان، به‌عنوان خاکریز دوم هشت سال دفاع مقدس در جایگاه واقعی خود قرار نگرفته است و گواه این حقیقت، ریختن بیش‌از سه هزار بمب و موشک بر سر مردم بی‌گناه شهرهای استان لرستان توسط رژیم بعثی و همچنین آسیب دیدن 25 هزار خانوار از این هجوم دشمن است.
در دوران دفاع مقدس، مردم لرستان پشتیبانی خوبی از رزمندگان داشتند و با دلگرمی و حمایت خود از رزمندگان، لحظه‌ای یأس و ناامیدی از خود نشان ندادند و تا آخرین لحظه ایستادگی کردند.
با توجه به نقش ویژه و حضور مؤثر یگان‌های لشکر 84 پیاده لرستان و لشکر 57 حضرت ابوالفضل(ع) در طول هشت سال دفاع مقدس، امید آن می‌رود که تاریخ نگاری آن به‌زودی در استان به‌صورت ویژه به‌همت یگان‌های نظامی و همه مسئولان شروع شود.

دفاع مقدس؛ یکی‌از بخش‌های مهم تاریخ ایران

دفاع مقدس یکی‌از بخش‌های مهم تاریخ ایران هست که علاوه‌بر بُعد نظامی، ابعاد مختلف فرهنگی و سیاسی دیگری هم داشته که باید حفظ شود تا به نسل‌های آینده هم برسد. برای رسیدن به این منظور با همت بخش‌های درگیر در دفاع مقدس فضاهای مختلفی تدارک دیده شده تا میراث گران‌سنگ دفاع مقدس را از یک‌سو بازسازی و نگهداری کنند و از سوی دیگر همان حال و هوا و روحیات جهادی را به جوانانی که فضای جنگ و دفاع مقدس را درک نکرده‌اند منتقل سازند.

باغ موزه‌های دفاع مقدس با وجود امکانات خاصی مثل سالن، صدا، کتابخانه تخصصی، تالار شهدا، تالار عکس و ده‌ها فضای اختصاصی تلاش می‌کند محیطی خاص و ویژه برای این اهداف به‌وجود آورد.
باغ موزه‌های دفاع مقدس امروز وظایفی ملی و بین‌المللی برعهده دارند. بسیاری از مسئولان نظامی کشورهای مختلف نیز در طول این سال‌ها از این باغ موزه‌ها بازدید کرده‌اند و به‌گونه‌ای باید گفت این باغ موزه‌ها امروز زبان گویای آن‌چه هستند که در طول سال‌های دفاع مقدس بر این ملت و این کشور رفته است.
دیدن بسیاری از تجهیزات اولیه در دفاع از این مرز بوم آن‌چه را که در نگاه اول به اذهان متبادر می‌سازد فقط همت والا و ایثار و از خودگذشتگی است. این‌گونه است که فرهنگ ایثار، از خودگذشتگی و فرهنگ مقاومت جهانی می‌شود.

باغ موزه‌های دفاع‌ مقدس؛ یادگاری از دوران تجاوز دشمن به خاک ایران

باغ موزه‌های دفاع‌ مقدس یادگاری از دوران تجاوز دشمن به خاک ایران است که این تجاوز با سلحشوری و رشادت بهترین فرزندان این آب و خاک ناکام ماند. میراثی ماندگار که با بهره‌گیری از بهترین و آخرین تکنولوژی‌های روز بهترین فضا را برای معرفی فرهنگ پایداری به نسل امروز مهیا کرده است.
اکنون بیش‌از 29 سال است که از جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس می‌گذرد، آنهایی‌که آن روزها را ندیده و یا به یاد ندارند امروز به‌دنبال تاریخی ملموس‌تر از دفاع مقدس می‌گردند تاریخی که روایت آن در کتاب‌ها، تلویزیون و سینما نتوانسته فرهنگ ایثار و شهادت را به‌درستی به نسل امروز منتقل کنند در حالی‌که برخی کشورها در مورد وقایعی این‌چنینی آن‌چنان حماسه‌سرایی و داستان‌سرایی می‌کنند که گویی قهرمانان آنان قدرت‌هایی ماورایی داشتند حال آن‌که مرور شجاعت‌ها و ایثارگری‌های رزمندگان ایران نشان می‌دهد دلاورمردی‌ها و خلوص نیت آنان بی‌مانند بوده و اکنون نیز باید یاد همه آن‌ها را با تمام توان زنده نگاه داشت و داستان‌های آن‌را نسل به نسل منتقل کرد.

نقش باغ موزه‌های دفاع مقدس در انتقال ارزش‌های دفاع مقدس/نگاهی به روند احداث باغ موزه دفاع مقدس لرستان

در طی سال‌های دفاع مقدس و پس‌از آن هنر و هنرمندان تلاش‌هایی را در جهت حفظ، انتقال و ماندگاری ارزش‌ها و مفاهیم موجود در جنگ انجام داده‌اند. در سال‌های اخیر نیز با همت مردان دفاع مقدس تلاش‌های خوبی برای برپایی باغ موزه‌های دفاع مقدس در شهرهای مختلف کشور صورت گرفته است.

 

مرکز فرهنگی دفاع مقدس لرستان یا همان باغ‌موزه دفاع مقدس و یادمان شهدا هفته دفاع مقدس سال  ۱۳۸۹با حضور تنی چند از مسئولان استانی در تپه شهدای گمنام شهر خرم‌آباد کلنگ‌زنی شد و بنا به‌دلایلی از جمله کمبود اعتبارات طی چند سال بعد از کلنگ‌زنی نیمه‌تمام باقی‌ماند تا جایی‎که این پروژه فرهنگی بعد از گذشت نزدیک به پنج سال از آغاز عملیات اجرایی، همچنان در نقطه ۱۰ درصدی پیشرفت فیزیکی باقی مانده بود و در سال‌های بعد تا حدودی روند ساخت این مرکز فرهنگی تقویت شد و پیش‌بینی شده تا بهمن 97 فار نخست از 9 فاز این مرکز فرهنگی به بهره‌برداری برسد در این بین سه مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان از ابتدا تاکنون ازجمله ناصر فرید، یدالله دل‌آرام و حبیب‏الله ناصرپور تلاش و همت خود در تشریع روند این پروزه عظیم فرهنگی و جذب اعتبارات استانی و ملی را به‌کار بستند تا جایی‏‌که حتی در سفرهایی که روسای جمهور طی این سال‌ها به لرستان داشته‌اند نیز این موضوع همواره در بین مصوبات سفر مطرح شده است.

کندی ساخت مرکز فرهنگی دفاع مقدس لرستان

حجت‌الله ناصرپور، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان در رابطه با روند ساخت این باغ موزه، گفت: بودجه‌ مرکز فرهنگی دفاع مقدس لرستان کم است و همین موضوع موجب کندی در روند احداث این پروژه شده است.
وی اظهارکرد: با وجود گذشت چند سال از کلنگ‌زنی مرکز فرهنگی و گردشگری دفاع مقدس لرستان(باغ موزه دفاع مقدس) تاکنون این مرکز به بهره‌برداری نرسیده است چراکه بودجه این پروژه کم است. بودجه این پروژه به‌صورت اوراق است و نقدینگی آن دیر انجام می‌شود؛ متأسفانه چون اوراق جذب نشده روند احداث مرکز فرهنگی و گردشگری دفاع مقدس استان کند بوده است.

ناصرپور با اشاره به این‌که در حال حاضر این پروژه در حال احداث است، اضافه کرد: در صورت تحقق اعتبارات تخصیص یافته، فاز اول این پروژه 22 بهمن‌ماه سال آینده افتتاح خواهد شد.
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان خاطرنشان کرد: این پروژه در صورت افتتاح معبر و فیلتری برای ذهنیت جوانان است تا با فداکاری‌های هم‌سن و سالان خود، در دوران دفاع مقدس آشنا شوند تا راه شهدا الگویی برای زندگی آینده‎شان باشد.
ویبا بیان این‌که تکمیل این پروژه کار مضاعفی را می‌طلبد و نیاز است رسانه‎های استان و مردم احداث این پروژه را مطالبه کنند تا بودجه ساخت آن تحقق یابد، در توصیف باغ موزه دفاع مقدس لرستان به تشریح فاز نخست شامل ساختمان اصلی آن پرداخت و گفت: نمای داخلی آن تمام شده و در حال تکمیل نمای بیرونی ساختمان هستیم کمااینکه تکمیل ۹ فاز باغ موزه به اعتباری بالغ‌بر ۲۰ میلیارد تومان نیازمند است.

مجموعه فرهنگی دفاع مقدس لرستان؛ دانشگاه تاریخ ایثارگری

محمدرضا ملکشاهی‌راد، نماینده مردم خرم‌آباد و دوره‌چگنی در مجلس شورای اسلامی، در بازدیدی که از مرکز فرهنگی دفاع مقدس لرستان داشت با تاکید بر ضرورت توجه به روند تکمیل این پروژه، اظهارکرد: با گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی ایران در آستان ما یک مرکز فرهنگی دفاع مقدس نیمه‌کاره در لرستان داریم.
وی در خصوص نقش مردم لرستان در دفاع مقدس، گفت: مردم لرستان در دوران مختلف دفاع مقدس و انقلاب جانفشانی‌های زیادی انجام داده و باید گفت ایثارگری‌های این مردم از هر قوم دیگری بیشتر بوده و این موضوع نیز بر هیچ فردی پوشیده نیست.
ملکشاهی‌راد عنوان کرد: متاسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم رشادت‌ها و ایثارگری‌های مردم لرستان را آن‌گونه که در خور آن‌هاست به نمایش بگذاریم و در همه حوزه‌ها این ضعف وجود دارد.

 

نماینده مردم خرم‌آباد و دوره چگنی در مجلس شورای اسلامی در خصوص ویژگی‌های منحصر به فرد مرکز فرهنگی دفاع مقدس لرستان، تصریح کرد: مرکز فرهنگی دفاع مقدس لرستان در فضای بسیار مناسبی احداث شده و دارای ظرفیت‌های ویژه‌ای بوده که متاسفانه به‌دلیل وجود مشکلات هنوز تکمیل نشده است.
وی بیان کرد: در اولین فرصت برای تامین اعتبارات مورد نیاز این مجموعه جلسه‌ای با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان برگزار خواهد شد و همچنین در تهران اقدامات لازم را در دستور کار قرار خواهیم داد بدین معنا که هم در سطح استان و هم در سطح کشور پیگیر سرعت بخشیدن به روند تکمیل این پروژه هستیم.

معرفی مبارزات کوهستانی جنگ تحمیلی در باغ‌موزه دفاع مقدس لرستان

حسن آذری، رئیس سالق شورای شهر خرم‎آباد نیز در بازدیدی که از این مرکز فرهنگی داشت در رابطه با ساخت یادمان شهدا، گفت: با ساخت یادمان دفاع مقدس لرستان شمایی از هشت سال دفاع مقدس و رشادت‎های شهدا و جانبازان این سرزمین در معرض دید گردشگران قرار می‎گیرد.
وی افزود: این یادمان علاوه‌بر این‌که جاذبه‎ای گردشگری است، یادی از گذشته، شهادت‎ها و رشادت‎های مردم لرستان در هشت سال دفاع مقدس را برای بازدیدکنندگان زنده می‎کند.
رئیس سابق شورای شهر خرم‎آباد اضافه کرد: باغ‌موزه دفاع مقدس لرستان نشان دهنده مبارزات کوهستانی در هشت سال دفاع مقدس است.
وی با یادآوری این‌که علت تأخیر چند ساله در ساخت باغ موزه دفاع مقدس لرستان نبود اعتبارات است، اظهارکرد: می‎توان با همکاری سایر دستگاه‎های اجرایی استان این یادمان را با سازه‏‎‎های محکمی که صدها سال عمر داشته باشند، احداث کرد.
آذری اظهارکرد: باغ موزه دفاع مقدس لرستان در صورت تکمیل ظرفیت بسیار بزرگی در حوزه گردشگری خواهد شد و گردشگران زیادی جذب خواهد کرد.

مراحل ساخت مرکز فرهنگی دفاع مقدس لرستان از ابتدا تا انتها در قالب تصویر

 

گزارش: مرضیه حافظی