صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۲۰۵۶۵
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸

گروه شهرستان‌ها- وابسته شدن اقدامات فرهنگی و اجرای محافل قرآنی به نهادهای دولتی یکی از مشکلاتی است که در سال جاری باعث شد سهمیه شهر سلطان آباد، مرکز شهرستان خوشاب در برگزاری محفل قرآنی حذف شود ولی خیران وارد کار شدند و خود این محفل قرآنی را برگزار کردند.

به گزارش خبرگزاری ایکنا از خراسان رضوی، همیشه یکی از ضعف‌های بزرگ در برگزاری محافل انس با قرآن و برنامه‌های فرهنگی، وابسته کردن اجرای برنامه‌ها و ترویج علوم قرآنی و دینی به دولت است. با کماهش بودجه‌ برنامه‌های دینی، گاهی اوقات اجرای این برنامه‌ها در کویر خشکسالی بودجه‌ها می‌ماند. 

پس از شهرستان شدن سلطان آباد در اواخر دهه 80، به دلیل نبود اداره اوقاف در شهرستان خوشاب، اداره اوقاف و امور خیریه سبزوار در چند سال اخیر از محل موقوفات و کمک‌های خیران در ماه مبارک رمضان به برگزاری محفل انس با قرآن ماه مبارک رمضان کمک می‌کردند.
در سال جاری نیز در حالی که دو محفل انس با قرآن در برنامه‌های اوقاف قرار داشت، هر دو در یک شب در محل امامزاده شعیب(ع) سبزوار و در روستای نوده انقلاب شهرستان خوشاب اجرا شدند.
حجت‌الاسلام حسین نیساری، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه سبزوار، درباره علت برگزار نشدن محفل انس با قرآن شهر سلطان آباد به خبرنگار ایکنا گفت: عدم مشارکت و میزبانی مناسب مسئولان در مرکز شهرستان و نبود مشتاقان قرآنی زیاد از عوامل لغو این محفل قرآنی در مرکز شهرستان، انتقال به روستای نوده انقلاب و برگزاری در جوار بقاع متبرکه است.
با حذف سهمیه سلطان آباد، خیرین آستین‌ها را بالا زدند و با توجه به علاقه مردم منطقه به کلام‌الله مجید و برگزاری چنین محافلی که تأثیر بی‌نظیری در جذب مخاطب و انس با قرآن دارد، خودشان اقدام کردند.


در شامگاه سالروز رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب، محفلی قرآنی در سلطان آباد، مرکز شهرستان خوشاب برگزار شد که بیشتر از ظرفیت‌های قاریان و حافظان قرآن بومی استفاده شد بود و خیران منطقه مجری کار بودند.
در این محفل قرآنی علی اصغر شم‌آبادی، از قاریان قرآنی شهرستان خوشاب ودارای رتبه اول اذان کشوری با تلاوت آیاتی از سوره زمر و غافر حاضران را از فیض قرآن بهره‌مند و در ادامه علیرضا جاهدی نیا، حافظ کل قرآن که وی نیز اصالتا از یکی از روستاهای شهرستان خوشاب است از حفظ به سوالات قرآنی حاضران پاسخ داد.
در این قسمت سرعت تلاوت ابتدای صفحات مختلف قرآن توسط این حافظ قرانی آنقدر زیاد بود که حاضران فرصت ورق زدن را نداشتند و می‌توان گفت مغز انسان همانند رایانه‌ای بی نظیر است که با تربیت و به کار گیری صحیح آن در علوم قرآنی هیچ رایانه‌ای در جهان به اندازه آن توانایی نخواهد داشت.
بعد از سخنرانی یکی از فرهنگیان در این مراسم دینی که درباره برکات پیروی از ولایت مطلقه فقیه نکاتی را بیان کرد، عبدلجلیل اشرفی، قاری قرآن حرم رضوی که میهمان مجلس بودند با ذکر خاطره‌ای شروع به تلاوت کرد.


وی که به سبک استاد عبدالباسط از آیات آخر سوره قمر تلاوت قرآنش را آغاز کرد در ادامه آیاتی را از سوره الرحمن قرائت کردند که با تشویق حضار همراه شد.
در حالی که عقربه‌های ساعت به نیمه شب در حال نزدیک شدن بود، این قاری قرآن با قرائت بسیار زیبای سوره حمد در حالی که دستهایش را در آیه شش« اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ» رو به آسمان گرفته بود، تلاوت قرآن را در این محفل زیبا و نورانی به اتمام کردند.
در پایان این مجلس قرآنی از تعدادی از حافظان قرآن تقدیر کردند.
علی اکبر ملکی
انتهای پیام