صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۲۴۷۲۴
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۳
در قالب مقاله‌ای؛

گروه معارف- یک عضو هیئت‌علمی گروه قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان در مقاله‌ای به بررسی تأثیرات جریان مدینه محوری در گسترش و ترویج برخی قرائات قرآنی پرداخته است.

به گزارش ایکنا از اصفهان، محمد جانی پور، عضو هیئت‌علمی گروه قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان در مقاله‌ای که در مجله مطالعات قرآن و حدیث سال دهم بهار و تابستان 1396 شماره 2 (پیاپی 20) نوشته به بررسی تأثیرات جریان مدینه محوری در گسترش و ترویج برخی قرائات قرآنی پرداخته است.
وی در چکیده این مقاله نوشته است : بررسی تحولات صورت گرفته در خصوص گسترش قرائات در بوم‌های مختلف و شیوع اختلافات و کثرت قُراء مشهوری که قرائتی خاص بدان‌ها منتسب است، نشان می‌دهد که جریان‌های تاریخی فرهنگی مهمی زمینه ساز این اختلافات بوده و در پژوهش‌های قرآنی باید به این گونه عوامل تاریخی و فرهنگی نیز توجه نمود. از جمله این جریان‌های تاریخی فرهنگی مهم و اثرگذار در بسیاری از تحولات علوم قرآنی، جریان «مدینه محوری» بوده است که در این مقاله تلاش شده تا تأثیرات این جریان در گسترش و ترویج برخی قرائات قرآنی در طول تاریخ جهان اسلام بررسی شود. آنچه اهمیّت پرداختن به این موضوع را ترسیم می‌کند؛ ابهام در برخی گزارش‌های تاریخی مربوط به علل گسترش و ترویج برخی قرائت‌های خاص در بوم‌های خاص جهان اسلام است که به علت تحوّل فهم‌های مختلف صورت گرفته از این گزارش‌های تاریخی درگذر زمان، و عدم تبیین دقیق جریان‌های تاریخی فرهنگی، امروزه نتوانسته ایم نگاه واقع بینانه‌ای به مسئله اختلاف قرائات قرآنی داشته باشیم.
علاقمندان برای دریافت این مقاله می‌توانند اینجا کلیک کنند.
انتهای پیام