صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۲۵۷۴۴
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۶

گروه ادب ــ پدر شعر آیینی دفاع مقدس در اختتامیه کنگره شعر دفاع مقدس از چهار ویژگی شعرا در قرآن کریم یاد کرد که یاری خواستن از خدا و به یاد خدا بودن از آن جمله است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین جواد محمدزمانی، دبیر دومین کنگره کتاب شعر دفاع مقدس در اختتامیه این رویداد عنوان کرد: ۴۰ سال از پیروزی انقلاب و ۳۰ سال از جنگ تحمیلی گذشته، ولی یاد و آثار هشت سال دفاع مقدس همچنان زنده است.
وی با اشاره به اینکه در کنگره نخست نیز آثار مطلوبی به دست‌مان رسید، افزود: گزارش اجمالی این کنگره تقدیم رهبر معظم انقلاب شد و ایشان بر لزوم انجام این کارها تاکید کردند که با محور قرار دادن کتاب، شعرا به خلق اثر بپردازند.
دبیر این کنگره اظهار کرد: جوانانی که امروز به خلق اثر پرداختند و در زمان جنگ حضور نداشتند، به گونه‌ای اثر خلق کردند که گویی در آن واقعه حضور داشتند و با الهام از آنچه دیده‌اند به خلق اثر پرداختند.


وی از دو ویژگی این کنگره یاد و عنوان کرد: شرکت فراگیر بانوان شاعر که در کنگره‌های دیگر شاهد آن نبودیم و وفاداری آنان به متن، حایز اهمیت است که در این کنگره شاهد بودیم.
محمدعلی مجاهدی، پدر شعر آیینی کشورمان نیز گفت: در بسیاری از منابع متقن ادبیات عرب آثاری دیده می شود که گفته شده پیامبر اکرم(ص) سروده داشته است و تخلفی در صحت آن نیست و تلاش برای اثبات آن برعهده پژوهشگران این عرصه است.
وی افزود: شعر مخاطبان بسیاری دارد و دامنه تاثیرگذاری آن از آیات قرآن مشخص است. در پاسخ به ابن رواحه و حسان بن ثابت ادامه آیه مورد نظر درباره شعرا نازل شد که به غیر از آنان که به خدا ایمان آوردند، اعمال خوب دارند، خدا را زیاد یاد می‌کنند و هنگامی که به ظلم گرفتار شدند، از خدا یاری خواستند.

مجاهدی با اشاره به چهار ویژگی یاد شده شعرا اظهار کرد: پیامبر اشعار کوتاهی را در غزوه‌ها برای مردم می خواندند. شهیدان نادران دوران بودند که منیت خود را سر بریدند و من واقعی خود را پیدا کردند. شهدا مسیری را رفتند که پایان کار آنان لقای الهی بود.
در ادامه شعرخوانی برخی شعرا مانند رضا اسماعیلی، محدثی خراسانی، برقعی و ... برگزار شد.

انتهای پیام