صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۲۷۳۳۰
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۲

گروه فرهنگی - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌شمالی در آیین بزرگداشت استاد محمد رضا شاهمرادی پیشکسوت موسیقی مقامی این استان گفت: استاد محمد رضا شاهمرادی دایره مخاطبان موسیقی مقامی را گسترش داد.

به گزارش ایکنا از خراسان‌شمالی، به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، حسین فرخنده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌شمالی اظهار کرد: جوانان و نوجوانان آهنگ های استاد شاهمرادی را در فضای مجازی دنبال می کنند و این آثار دستمایه خلق فرهنگی و هنری بیشتری قرار می گیرند که این امر نشان دهنده پویایی آثار استاد شاهمرادی است.

وی عنوان کرد: استاد محمد رضا شاهمرادی شخصیت برجسته و هنرمند شایسته ای است که نقش بی بدیل آن را در نگهداشت فرهنگ و هنر بومی نمی توان نادیده گرفت.

فرخنده ادامه داد: استاد شاهمرادی با جسارت، ابتکار و با تلاش و کوششی که در عرصه موسیقی داشتند توانستند رونمایی جدیدی از آهنگ ها و ترانه های بومی و محلی را عرضه کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌شمالی خاطرنشان کرد: پیوند ایشان با رسانه رادیو موجب شد تا بتوانند آواها و نواهای بومی و محلی ما را به درستی معرفی و دایره مخاطبان را گسترده تر کند و بتواند دایره شنیداری این هنر اصیل و بومی را به فراتر از مرزهای منطقه ببرد و این موفقیت بزرگی است.

حسین فرخنده با اشاره به اینکه استاد شاهمرادی و آثار هنری وی مختص به یک دوره خاصی نیست، اظهار کرد: هم اینک هنرمندان و پیشکسوتان در تلاش هستند تا آهنگ ها و ترانه های وی را بازخوانی و بازآفرینی کنند.

وی با بیان اینکه سنن ملی و اسلامی ما جز اصول و سیاست های فرهنگی کشور است، خاطرنشان کرد: توجه به فرهنگ اقوام و هنرهای  اصیل که سازگاری با روح آموزه های اسلامی داشته باشند از  اصول و سیاست های فرهنگی کشور هستند و براساس همین اصول و سیاست های فرهنگی بخشی ها و هنرمندانی که در دل خودشان هنر ایرانی و اسلامی را جای دادند جز میراث ملی ما محسوب می شوند.

فرخنده به پیوند وثیق هنرمندان با آموزه های اسلامی اشاره کرد و گفت: هنرمندان ما همواره به شعائر اسلامی  پای بند هستند.

وی تاکید کرد: چیزی که تحت عنوان گنجینه فرهنگ ها و معرفت ها در استان شناخته شده است محصول تعاملات و تبادلات همه اقوام است و همه اقوام در پدید آوردن این فرهنگ و گنجینه درخشان موثر هستند.

فرخنده با  اشاره به اینکه در عصر جهانی شدن و در عصر به هم فشرده شدن مکان ها چگونه می توانیم از فرهنگ بومی و محلی خود صیانت و زمینه های مشارکت این هنر را در خلق آثار ملی فراهم کنیم؟، گفت: در این راستا می بایست پژوهشگران خط مشی ها را به درستی مشخص کنند.

وی در خاتمه به توسعه مشارکت های مردمی در فعالیت های فرهنگی وهنری اشاره و تاکید کرد: سیاست و رویکرد دولت هم مشارکت حداکثری مردم در فعالیت های فرهنگی وهنری است.

در پایان این آیین از استاد محمد رضا شاهمرادی که سال ها در عرصه موسیقی بومی و محلی منطقه شمال خراسان تلاش های بی و قفه و شبانه روزی داشته اند با اهدا هدایایی به رسم یاد بود قدر دانی شد.

گفتنی است؛ در آیین بزرگداشت استاد محمد رضا شاهمرادی که با همکاری صدا و سیمای و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی  برگزار شد، شخصیت های برجسته همچون استاد هوشنگ جاوید، محمد یگانه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبی، مسئولان استانی و شهرستانی، هنرمندان و علاقمندان به عرصه موسیقی مقامی حضور داشتند.