صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۳۱۳۰۷
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳

گروه فعالیت‌های قرآنی – یک پیشکسوت قرآنی با تأکید بر اینکه امروزه مدرک‌گرایی در میان برخی از قرآنیان ما باب شده است، افزود: قرآنیان ما همه دوره‌ها را می‌گذرانند که فقط مدرک بگیرند و قرآن را برای خود قرآن یاد نمی‌گیرند.

ملیحه اسحاق نژاد، داور رشته ترتیل و قرائت تحقیق در چهل و یکمین دوره از مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با بیان اینکه سطح مسابقات نسبت به سال‌های گذشته بسیار ضعیف بوده است، اظهار کرد: امسال در میان متسابقان رقابت‌های ویژه‌ای دیده نمی‌شود، سطح مسابقات سازمان اوقاف باید هرساله بهتر و بالاتر برود و این امر در مورد مسابقات استانی که متسابقان از دوره شهرستانی برای دوره استانی شرکت می‌کنند باید ظهور و بروز بیشتری داشته باشد.
وی با تأکید بر اینکه شهر مشهد شهری قرآنی است و از اساتید بزرگ و برجسته‌ای در این زمینه برخوردار است، ادامه داد: اساتید بسیار متبحر و خوبی در حوزه بانوان در همه بخش‌ها اعم از صوت، لحن، حفظ، ترتیل و... وجود دارد، ولی شرکت کنندگان در این دوره بسیار کم کاری کردند. باید قبل از مسابقات برای متسابقان شهرستانی و مشهدی کلاس‌های آموزشی فوق العاده برگزار شود تا همه قبل از مسابقه از آمادگی بیشتری برخوردار باشند.
ان‌شاءالله بانوان در مسابقات کشوری حائز رتبه خواهند شد
اسحاق نژاد با اشاره به اینکه قطعا بانوان مشهدی در مسابقات قرآنی کشور حائز رتبه خواهند شد، ابراز کرد: در میان کم کاری که بانوان قرآنی انجام دادند، داریم بانوانی که خوب کار کرده و در سال‌های گذشته حائز رتبه بودند. ان‌شاالله امسال نیز از مسابقات قرآنی دست پر برخواهیم گشت.
محافل قرآنی بانوان در مشهد کم رنگ است
این پیشکسوت قرآنی با بیان اینکه محافل بانوان در مشهد خیلی کم رنگ است، عنوان کرد: در بخش آقایان محافل بیشتری وجود دارد و آنان در رها کردن صدای خود در تمرینات حتی در منزل نیز آزاد هستند، ولی در بخش خواهران در زمینه برپایی محافل کم کاری شده است.
متسابقان سطح علمی خود را ارتقا دهند
وی با تأکید بر اینکه مشهد قطب قرآنی کشور است، تصریح کرد: کسانی که در مسابقات حائز رتبه شده‌اند باید نگاه ویژه‌تری به مسابقات بعدی داشته باشند، حتما کلاس‌های آموزشی بیشتری شرکت کنند اما متأسفانه بانوان مشهدی برعکس آقایان بعد از به دست آوردن رتبه دست از کار می‌کشند و سطح علمی خود را ارتقاء نمی‌دهند و به همان طراز بسنده می‌کنند.
داوران نیز معلومات خود را ارتقا دهند
اسحاق نژاد با بیان اینکه این ارتقای سطح کیفی معلومات فقط نباید به متسابقان خلاصه شود، گفت: این ارتقا باید در بخش داوران ما نیز ظهور و بروز داشته باشد، داوران باید به‌روز بوده و همیشه درصدد کیفیت بخشی به آموزه‌های خود باشند.
قرآنیان مشهدی یکدیگر را قبول ندارند
داور رشته ترتیل ادامه داد: قرآنیان مشهدی با اینکه اسم قرآن را یدک می‌کشند ولی بسیاری از آنان عامل به قرآن نیستند، برخی از آن‌ها حتی همدیگر را نیز قبول ندارند. این مشکل در میان حافظان خیلی کمتر دیده می‌شود ولی در میان قاریان و مرتلان این مساله وجود دارد.
دست در دست هم برای رتبه آوری در حوزه بین‌الملل تلاش کنیم
وی با بیان اینکه حدود 18 سال است که به عنوان استاد قرآنی در زمینه‌های مختلف شاگرد تربیت کرده که هر کدام در مسابقات مختلف حائز رتبه‌های برتر شده‌اند و همچنین داور مسابقات مختلفی نیز بوده است، بیان کرد: اگر قرآنیان مشهدی‌ دست در دست هم دهند، حرف اول در حوزه بین‌الملل را خواهند زد چرا که قطب قرآنی دنیا بعد از مصر مشهد است.
اسحاق نژاد با اشاره به اینکه مشهد هم ریشه قرآنی و هم اساتید برجسته در این زمینه را دارد، ابراز کرد: با کمک و مساعدت ویژه مسؤلان برای برپایی محافل بیشتر برای خواهران باید راه موفقیت آنان همانند برادران را باز کنیم. بانوان باید در هفته سه الی چهار بار اجرای برنامه داشته‌ باشند تا محفوظات و معلومات آنان فراموش نشود، همچنین در زمینه برگزاری کلاس و محفل برای تمرین آنان نیز باید فکری جدی شود.
مدرک گرایی گریبان برخی قرآنیان مشهدی را گرفته
این پیشکسوت قرآنی با تأکید بر اینکه امروزه مدرک‌گرایی در میان برخی از قرآنیان ما باب شده است، افزود: قرآنیان ما همه دوره‌ها را می‌گذرانند که فقط مدرک بگیرند و قرآن را برای خود قرآن یاد نمی‌گیرند.
داور رشته ترتیل مسابقات قرآن با اشاره به اینکه مشهد از نظر کلاس‌های آموزشی قرآن در سطح خوبی است، ادامه داد: مراکز مختلفی در سطح مشهد وجود دارد و حتی حرم مطهر رضوی نیز هر روز کلاس قرآن دارد.
وی گفت: کسانی که در مسابقات شرکت می‌کنند اکثرا اساتیدی هستند که به دنبال به‌روز کردن معلومات و آموزه‌های خود نیستند، برای نمونه کسانی که تجوید را در دوره‌ای خاص گذرانیده‌اند آن را در همان مقطع رها کرده، باید نگاه ویژه‌تری را در ارتقای آموزه‌های خود داشته باشند.
اهمیت ویژه به بعد معنوی در کار قرآنی
اسحاق نژاد با بیان اینکه اهمیت دادن به بعد مادی در کار قرآنی یکی دیگر از مشکلات بانوان قرآنی است، ادامه داد: بانوان مشهدی بیشتر جنبه مادی کار را مد نظر قرار می‌دهند لذا هنگامی که از آنان در محفلی برای قرائت دعوت می‌شود، اگر بعد مادی تأمین شود دعوت را می‌پذیرند، باید نگاه ویژه‌تری به امر قرآن داشت چرا که خداوند قادر است صدایی که به یک قاری داده است را یک شبه بگیرید لذا بعد معنوی آن را نیز ببینیم.
این پیشکسوت قرآنی با اشاره به اینکه در زمینه نخبه پروری استعدادهای خوبی در میان بانوان مشهدی وجود دارد، اظهار کرد: قاریان باید هر ساله آموزه‌های خود را تقویت کنند، در زمینه وقف و ابتدا، تفسیر، تدبر در آیات کار بیشتری شود.
داور رشته ترتیل در مسابقات قرآن با بیان اینکه با همکاری همه سازمان‌ها از جمله سازمان اوقاف، تبلیغات اسلامی و ارشاد، اساتید برجسته‌ای دعوت شوند تا در زمینه داوری‌ها نیز شاهد نتایج خوبی باشیم، ابراز کرد: باید برای داوران نیز کلاس‌های آموزشی و تقویتی برگزار شود تا داوران در زمینه حوزه کاری خود به تخصص دست یابند.
وی با اشاره به اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه خراسان در این چند ساله به خوبی عمل کرده است، گفت: این سازمان به خوبی و با نگاهی ریز بینانه وارد بر مسایل قرآنی شده و این خود جای امیدواری است.
مادر، رکن اساسی در تربیت قرآنی فرزندان دارد
اسحاق نژاد با بیان اینکه مادر در خانواده نقش و رکن اساسی دارد، ادامه داد: مادری که حافظ یا قاری است نقش به سزایی در تربیت قرآنی فرزندان خود دارد ولی نباید طوری عمل کرد که بچه‌ها از قرآن زده شوند. امر قرآن مقوله‌ای مهم است لذا پدر و مادر باید دست در دست هم دهند تا فرزندان به سمت قرآن و اموزه‌های قرآنی کشیده شوند.
این پیشکسوت قرآنی با اشاره به اینکه در زمینه احکام و تدبر در قرآن کریم کم کاری شده است، گفت: در زمینه تربیت قرآنی فرزندان آموزش و پرورش باید به کمک خانواده‌ها بیاید چرا که فرزندان ساعت‌های بسیاری را در مدرسه می‌گذارند لذا معلمان قرآنی آنان نیز نقش مهمی در تربیت آنان دارند. اگر این آموزش‌ها از دوران کودکی در کودک نهادینه شود، می‌توان امیدوار بود که فرزندمان تا آخر عمر به این اصول پایبند باشد.
داور رشته ترتیل مسابقات قرآن با اشاره به رهنمودهای رهبری در خصوص طرح 10 میلیون حافظ ، گفت: در مسابقات امسال متسابقان بسیاری در رشته حفظ شرکت کرده‌اند که ما نیز به آنان غبطه می‌خوریم. اما نکته مهمی که حافظان باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند آموزش روخوانی، روانخوانی، ترتیل، تجوید و تدبر در آیات است که باید تبحر لازم در این زمینه‌ها را به دست آورند و بعد شروع به حفظ کنند تا در هنگام ارائه حفظ دچار مشکلات اعرابی و ... نباشند.
انتهای پیام