صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۳۶۹۷۶
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۲
دالوندی اعلام کرد:

گروه سلامت ــ رئیس کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به شروع دوره جدید فعالیت این سازمان از بهبود روابط با وزارت بهداشت در جهت کمک به اهداف عالیه پرستاران و رعایت قانون خبر داد.

 به گزارش خبرنگار ایکنا؛ علی اصغر دالوندی، رئیس کل سازمان نظام پرستاری در نشست خبری صبح امروز خود با تبریک روز خبرنگار به تشریح مواضع جدید سازمان نظام پرستاری پرداخت و اظهار کرد: این سازمان بر اساس هشت هدف مشخص تشکیل شده و قرار بوده است که این اهداف محقق شود. علیرغم تلاش دوره‌های قبل مشکلاتی بر سر کار ما بوده که نتوانسته‌ایم این اهداف را محقق کنیم. ما در دوره جدید می‌خواهیم که به این اهداف دست پیدا کنیم.

وی افزود: ما باید مسئله پژوهش را در سازمان جدی گرفته و اهداف خود را پژوهش محور تعریف کنیم تا بتوانیم برای ادعای خود مبتنی بر شواهد حرف بزنیم همچنین آموزش را جهت داده و پرستاران را جامعه محور کنیم.

دالوندی با اشاره به تفاهم نامه سازمان نظام پرستاری با اورژانس و هلال احمر عنوان کرد: مردم نباید صرفا پرستار را به عنوان مراقب بیمار در بیمارستان بشناسند بر این اساس ما می‌خواهیم پرستار یک خیر و یک داوطلب باشد به همین دلیل ما سازمان‌های داوطلبان را در حوزه دانشجویی و جوانان تعریف می‌کنیم.

وی همچنین با اشاره به اهمیت کار آفرینی عنوان کرد: ما این بخش را به سازمان نظام پرستاری اضافه کرده و برای نخستین بار مرکز توسعه و رشد را به این سازمان آورده‌ایم و بر همین اساس سه تیم نرم افزار نویس را برای آموزش 10هزار دانشجو در حوزه نرم افزار نویسی به کار گرفته‌ایم.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به روابط جدید این سازمان با وزارت بهداشت عنوان کرد: ما در حال آب کردن یخ‌ها بین این دو نهاد حوزه سلامت هستیم و وزارت بهداشت هم در تلاش است تا براساس اصل 44 قانون اساسی بخشی از وظایف حاکمیتی را بر عهده این سازمان بگذارد ضمن اینکه ما در این دوره جدید در تلاشیم تا به قانون بازگردیم و براساس قانون عمل کنیم.

وی با اشاره به ماموریت تربیت بیمارستانی پرستار عنوان کرد: ما سعی کردیم این هدف را به جایی برسانیم اما شاهد بودیم که جاهایی مانند پرستاری بانک ملی و یا رشته محل‌های در جاهایی مانند سقز و میناب بدون اینکه احراز صلاحیت شده و یا شاخص‌ها را رعایت کنند به جذب دانشجوی پرستاری اقدام کرده، وزارت بهداشت باید پاسخگوی این موضوع باشد چرا که اگر چه ما ابراز آمادگی کرده بودیم که سالیانه 500 نفر به رشته‌های پرستاری اضافه شوند اما سنجش 900 نفر را به صورت اتوماتیک وار اضافه کرده که این موضوع می‌تواند چالش‌های را در تربیت پرستار ایجاد کند.

دالوندی در ادامه با بیان اینکه اخیرا موضوع رشته مراقبین سلامتی نیز چالش‌های را برای ما ایجاد کرده است گفت: ما این موضوع را قبول نداریم چرا که به لحاظ تعریف پرستاران خود مراقبین سلامت بوده و هویت آنها این موضوع را برجسته می‌کند این رشته از لحاظ هویت و سیلابس آموزش با پرستاری همپوشانی دارد پرستاری به معنی مراقبت از طیف‌های گوناگون جامعه بوده اگر قرار باشد رشته‌ای با نام مراقبین سلامت اضافه شود تنش بزرگی محسوب شده که تمامی طیف‌های پرستاری با آن مخالفت می‌کنند.

وی در ادامه به موضوع پرستاری در منزل پرداخت و گفت: قرار است در بخش‌هایی تخصصی کلینک‌های برای پرستاران ایجاد شود وزارت بهداشت این موضوع را قبول کرده و اگر آموزش‌های بهتری داده شود مطمئنا خدمات بهتری را در این حوزه خواهیم داشت.

وی افزود: اگر خدمات در منزل مورد حمایت قرار گیرد و زودتر بیمه‌ها هزینه‌ها را پوشش دهند بسیاری از هزینه‌های بیماری نیز کاهش پیدا می‌کند.

دالوندی عنوان کرد: حدود 1200 تا1700  مرکز پرستاری در منزل ثبت شده که عمد آنها فعال بود ضمن اینکه در حال حاضر چیزی به نام خدمات مراقبت در منزل تعریف و ابلاغ شده است و انتقاد ما این است که مراکز دیگر که نه مراکز مراقبت در منزل هستند و نه پرستاران آن را اداره می‌کنند این کار را انجام می‌دهند متاسفانه در حال حاضر حدود 80 درصد افراد غیر پرستار که عمدتا باجی و خان باجی هستند ارائه می‌شود.تنها 20 درصد این مراکز توسط پرستاران اداره می‌شود.

وی یادآور شد: باید پرستاران از غیر پرستار جدا شوند تا مردم طمع پرستاری واقعی را ببینند.

انتهای پیام