صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۴۰۱۹۳
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۸

گروه سیاست و اقتصاد- تحلیل‌گر مسائل بین‌المللی گفت: تشکیل گروه اقدام علیه ایران از سوی آمریکا، اتفاق جدیدی نیست و اگرچه این‌گونه فشارها شرایط داخلی را برای ایران دشوار می‌سازد، ولی آمریکا به واسطه تشکیل چنین کمیته‌ای به اهداف خود دست پیدا نمی‌کند.

 

علیرضا رضاخواه، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان با بیان اینکه هدف آمریکا از تشکیل گروه اقدام علیه ایران، تحت فشار قرار دادن کشور ما است، اظهار کرد: طبق گفته مقامات آمریکا، هدف از تشکیل این گروه، نظارت بیشتر بر اعمال تحریم‌ها علیه ایران و سخت‌گیری بیشتر نسبت به این کشور است. پیش‌تر هم از سوی جریان نئو محافظه‌کار در آمریکا به ویژه قبل از تهاجم به عراق، تحت عنوان پروژه قرن جدید آمریکایی چنین فعالیت‌هایی انجام شده بود.
وی افزود: علی‌رغم اینکه ترامپ به شدت تلاش می‌کند تا در حوزه سیاست داخلی، از جریان نئومحافظه‌کار در آمریکا فاصله بگیرد_ بخشی از حزب جمهوری‌خواه، جریان نئومحافظه‌کار هستند که در دوره ریگان و جرج پوش پسر، حضور جدی در عرصه سیاست خارجی داشتند_ ولی رفتار وی با توجه به ورود جان بولتون به شورای امنیت ملی آمریکا، نشان‌دهنده همان روحیه جنگ‌طلبی و تندروانه است.

تشکیل گروه اقدام علیه ایران از سوی آمریکا، اقدام جدیدی نیست
این روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر مسائل بین‌المللی بیان کرد: ما شاهد بازگشت و چرخش کامل در سیاست خارجی آمریکا نسبت به ایران هستیم، به این معنا که آمریکا اهدافی مانند تغییر رژیم، ایجاد ناامنی در ایران و برگرداندن ساختار تحریم‌ها را که بعد از توافق برجام شکسته شد، دنبال می‌کند. تشکیل گروه اقدام علیه ایران از سوی آمریکا، اقدام جدیدی نیست. در زمان اوباما نیز اگرچه چنین عنوانی وجود نداشت، ولی وزیر خزانه‌داری وی با سفر به کشورهای مختلف، بر تحریم ایران تأکید می‌کرد.

آمریکا قابل اعتماد و پایبند به وعده‌های خود نیست
رضاخواه ادامه داد: تشکیل این گروه، اتفاق جدیدی نیست و جمهوری اسلامی نسبت به این‌گونه رفتارها، تجربه چهل‌ساله دارد. با آنکه فشارها، شرایط داخلی کشور را سخت می‌کند و باعث ایجاد ناامنی و ناآرامی‌های داخلی می‌شود، ولی آمریکایی‌ها به واسطه تشکیل چنین کمیته‌ای به اهداف خود دست پیدا نمی‌کند.
وی خاطرنشان کرد: رابطه میان ایران و آمریکا، از بدو شکل‌گیری انقلاب، رابطه خصمانه‌ای بوده است‌، چرا که بخشی از ماهیت انقلاب اسلامی را ظلم‌ستیزی و استکبارستیزی تشکیل می‌دهد. مسئولان جمهوری اسلامی همیشه باید توجه داشته باشند که توافقاتی مانند برجام یا هر گونه حصول پیشرفتی در تعامل با آمریکا، به معنی حل شدن مشکلات ما با این کشور نیست و آمریکا از دشمنی با ما دست برنخواهد داشت. با توجه به تجربه لیبی، عراق، کره شمالی و نیز توافق برجام، آمریکا قابل اعتماد و پایبند به وعده‌های خود نیست.

این استاد دانشگاه گفت: ۹۹ درصد مشکلات ما به مسائل داخلی و ناکارآمدی‌های سیستمی برمی‌گردد که اگر این مشکلات حل شود، ۱ درصدی که به آمریکا مربوط می‌شود، هیچ‌گاه تأثیرگذار نخواهد بود.
انتهای پیام