صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۴۴۵۰۷
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶
وزیر ارشاد:

گروه فرهنگی- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کودکان و نوجوانان ایرانی بخش زیادی از وقت خود را در فضای مجازی سپری می‌کنند و اکثر آنها به فیلم‌های بزرگسالان علاقمندند که اینها نشان می‌دهد خوراک لازم را برای این گروه‌های سنی آماده نکرده‌ایم.

به گزارش ایکنا از اصفهان، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، سید عباس صالحی در آیین اختتامیه سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اظهار کرد: خوشحالیم که بار دیگر جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان، سرزمین هنر برگزار می‌شود، منطقه‌ای که در گستره و تنوع محصولات و سابقه هنری و هم در دانش و مکتب هنری اگر نگوییم بی‌نظیر، حتما در جهان کم‌نظیر است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: سینمای کودک و نوجوان از جهات مختلف بخش مهم سینمای ایران است، اول اینکه ۱۸ میلیون مخاطب کودک و نوجوان دارد. این سینما می‌تواند این گروه را در یادگیری، سرگرمی و هزاران امر دیگر کمک کرده و راه بزرگسالان را به سینما باز کند. علاوه بر اینکه امروز مسائل جدیدی نیز رخ داده است. کارشناسان وزارت آموزش و پرورش می‌گویند از میان کودکان و نوجوانان ایرانی، ۸ میلیون روزانه ۶ ساعت از وقت خود را سرگرم فضای مجازی هستند. همچنین ۷۰ درصد آنها به فیلم‌های بزرگسالان علاقه‌مندند، این یعنی خوراک لازم را برای این گروه سنی آماده نکرده‌ایم.
صالحی ادامه داد: سینمای کودک و نوجوان بعد از انقلاب دوران خوبی را سپری کرده، در حال حاضر بیش از ۲۰۰ فیلم بعد از این دوران ساخته شده است، این یعنی قدم‌های مهمی در این حوزه برداشته‌ایم که البته کافی نیست. در یک سال گذشته اتفاقات خوبی در این سینما رخ داده است. فروش فیلم‌های کودک و نوجوان از نیمه دوم سال گذشته تا امروز ارقام خوبی را نشان می‌دهد و تعداد این فیلم‌ها نیز بیشتر شده است.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه اقتصاد سینمای کودک و نوجوان نیز اینکه در هر دوره اکران، یک فیلم متعلق به این سینما وجود دارد و در تفاهم‌نامه سازمان سینمایی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار است همه سالن‌های کانون برای نمایش فیلم‌های کودک آماده‌سازی شوند.

توزیع و پخش سینمای کودک و نوجوان تخصصی می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت نهادسازی در سینمای کودک و نوجوان بیان کرد: چند نهاد در حال ایجاد است. در حال حاضر تشکل غیر دولتی حمایت از سینمای کودک و نوجوان شکل گرفته و مراحل پایانی ثبت خود را طی می‌کند. در زمینه پخش نیز شکل‌گیری نهادی تخصصی در آینده‌ای نزدیک فرصتی را ایجاد می‌کند تا توزیع و پخش سینمای کودک و نوجوان ماهرانه‌تر باشد. همچنین نیاز است قطب‌های سینمای کودک و نوجوان در کنار تهران ایجاد شود و یکی از آنها اصفهان است که امسال سه فیلم تولید شده در بخش مسابقه داشت. این موارد دستاوردهای سال گذشته تاکنون است.
وی با اشاره به افق دید جشنواره تا دوره سی و دوم گفت: استفاده از ادبیات و فرهنگ اقوام ایرانی در سینمای کودک و نوجوان باید ظهور و بروز یابد. طعم ایران را باید در سینمای کودک و نوجوان بیشتر بچشیم. رویکرد دوم، فرصت‌سازی برای سینمای انیمیشن می‌باشد. اینکه اکنون ۵ فیلم انیمیشن در حال تولید است، خبر خوبی است. رویکرد سوم اینکه از ظرفیت این گروه سنی باید بیشتر استفاده کنیم. فضای فناوری‌های جدید با سوژه‌های خلاقانه می‌تواند فرصت‌های جدید به وجود آورد. کودک باید احساس کند تولیدات داخلی می‌تواند جذابیت‌هایی مشابه تولیدات خارجی داشته باشد.