صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۵۸۳۱۸
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۱

گروه فرهنگی - مدیرکل هماهنگی امور فرهنگی زائران استانداری خراسان رضوی گفت: پیش‌بینی شده در ایام دهه پایانی صفر امسال ۳۰۰۰ روحانی خانم و آقا در راه و در مقصد زائران را همراهی کنند و فعالیت‌های فرهنگی را انجام دهند.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سیدحمید موسوی در نشست خبری برنامه‌های دهه پایانی ماه صفر 1440 که امروز، اول آبان در شهرداری مشهد برگزار شد، اظهار کرد: مشهد مقدس ظرفیت‌ها و مؤلفه‌هایی دارد که جمع آن در هیچ‌جایی وجود ندارد. ظرفیتی مانند ملجأ شریف امام رضا(ع) در عتبات عالیات وجود دارد اما بسیاری از ظرفیت‌های دیگری که در مشهد داریم، در آنجا وجود ندارد.

وی ادامه داد: در عتبات عالیات خود مردم برای برگزاری مراسم بسیج می‌شوند و دولت عراق جز تأمین امنیت هیچ نقشی در برگزاری مراسم ندارد اما در ایران وجود ملجا شریف امام رضا(ع) موجب می شود که هم مردم و هم دولت تلاش داشته باشند تا این مراسم به خوبی صورت گیرد. اصولا تمام هویت مشهد با امام رضا(ع) شکل می‌گیرد و اگر امام رضا(ع) نبود، شاید امروز، مشهد ده‌کوره‌ای بیش نبود.

موسوی تصریح کرد: از سوی دیگر نظام کشور ما جمهوری اسلامی است و باورهای ما بر مبنای دین مبین اسلام و چارچوب تشیع است. در دنیا تنها کشوری هستیم که هم ادعای استقلال داریم و حقیقتا هم مستقل هستیم و به همین دلیل دشمنان متعددی داریم. همچنین در این شرایط باورهای دینی ما اهمیت بیشتری پیدا می کند و وجود امام رضا(ع) مهم‌ترین رکن و تکیه‌گاه این باورهاست.

وی با بیان اینکه امام رضا(ع) نعمت بسیار بزرگی است، خاطرنشان کرد: مشهد در طول سال بیش از 30 میلیون زائر دارد که از این تعداد تقریبا 3 میلیون زائر غیرایرانی هستند که از 21 ملیت به مشهد می‌آیند. در هیچ کجای دنیا چنین شرایطی مشاهده نمی شود که 30 میلیون نفر در سال به یک شهر بیایند. برای نمونه در طول سال تنها 3 میلیون حاجی به عربستان می‌روند. پس اتفاق بسیار بزرگی در مشهد می‌افتد که همه وظیفه داریم نسبت به این ظرفیت نگاه ویژه‌ای داشته باشیم.

مدیرکل هماهنگی امور فرهنگی زائران استانداری خراسان رضوی با تأکید بر اینکه دولت‌ باید در زمینه برگزاری هر چه بهتر مراسمات دهه پایانی صفر تنها بسترسازی کند، عنوان کرد: اعتقادات مردم چیزی نیست که دولت‌ها آن را ایجاد کنند. پس نقش دولت و دستگاه‌های اجرایی بسترسازی و ایجاد هماهنگی است و هنر ما همین است. پس ما به عنوان دولت ادعا نمی‌کنیم میزبان همه زائران هستیم بلکه این مردم هستند که میزبانند و ما تنها تسهیل‌کننده شرایط هستیم.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های مشهد بیش از این هاست، گفت: از 400 میلیون شیعه جهان، تنها 3 میلیون نفر وارد مشهد می‌شوند که حدود یک درصد جمعیت شیعیان جهان را شامل می‌شوند. البته باید یادآور شد که مشهد زائر اهل‌سنت، مسیحی و... نیز کم ندارد؛ حتی گردشگران غیرمسلمان هم به مشهد می‌آیند؛ این ظرفیت بالایی است و نباید از این جاذبه بزرگ به راحتی گذشت.

موسوی تصریح کرد: از سال 94 معاونت زیارت استانداری خراسان رضوی به حوزه زیارت و امام رضا(ع) ورود جدی پیدا کرده و با همکاری دستگاه‌های مختلف مانند آستان قدس رضوی و شهرداری مشهد بهانه‌هایی را در طول سال پیدا کرده ایم که بتوانیم حرکت‌های جدی در حوزه زیارت انجام دهیم. مهم‌ترین هدف‌گذاری ما این است که تمام کارهای حوزه زیارت مردمی شود و ما به دنبال بسترسازی باشیم. اگر قرار است فعالیتی در عرصه‌های اقتصادی یا اجتماعی انجام شود، مردم باید کمک کنند.

وی با اشاره به این‌که «دهه آخر صفر امسال هم مستثنی از این موضوع نیست»، خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که امسال در شرایط خاصی هستیم که فشارهایی از سوی دشمنان به وجود آمده است برای نمونه در این راستا طرح مسئله زائران عراقی در مشهد به وجود آمد. با توجه به اینکه ما ارتباط نزدیکی با عراق داریم این مسئله نقطه هدف خوبی است که دشمنان وارد شوند. بر این اساس ابتدا سعی کردند دو دولت را به جان هم بیندازند و جواب نداد و بعد تلاش کردند مردم را به جان هم بیندازند و ما به همین دلایل همه شده باید بیشتر در این راستان تلاش کنیم. بر این اساس امسال شعار «همراه با امام در برابر دشمنان» برای ایام پایانی صفر انتخاب شده است.

مدیرکل هماهنگی امور فرهنگی زائران استانداری خراسان رضوی بیان کرد: سال گذشته 400 هزار زائر پیاده و 3.5 میلیون زائر غیرپیاده و در مجموع حدود 4 میلیون نفر در ایام پایانی صفر در مشهد حضور پیاده کردند و امسال پیش‌بینی می‌کنیم این تعداد افزایش پیدا کند.
وی ادامه داد: تمام دستگاه‌ها و تشکل‌های مردمی که وجود دارند در حال آماده شدن برای استقبال از زائران امام رضا(ع) هستند و به نیابت از ایشان این کار را انجام می‌دهد و این رسالت سنگینی را بر روی دوش ما می‌گذارند.

موسوی با اشاره به آمادگی‌ها برای استقبال از زائران گفت: از مدت‌ها قبل جلسات متعددی برگزار و هماهنگی‌هایی انجام شده است. ما پیش‌بینی کردیم 3000 روحانی خانم و آقا در راه و در مقصد زائران را همراهی کنند و فعالیت‌های فرهنگی را انجام دهند. همچنین شهرداری مشهد سامانه‌ای که از سال‌های گذشته ایجاد شده را امسال به شکل دیگر و کامل‌تری را انجام دادند که کار ارزشمندی است و هرچه از این سامانه‌ها داشته باشیم که مردم را وارد کار کند، بسیار خوب است. البته امسال آستان قدس رضوی هم ساز وکاری در این حوزه انجام داده اما همه باید هماهنگ باشند و اگر هماهنگی اتفاق نیفتد، خوب نیست و موازی‌کاری است.

وی افزود: ساختاری برای حوزه خدمات رفاهی و حوزه فرهنگی ایجاد شده و در حوزه فرهنگی ما کارگروه فرهنگی داریم با 8 کمیته و در حوزه خدمات رفاهی هم کارگروه با 12 کمیته ایجاد شده که در صدد ارائه خدمات رفاهی زیرساختی به زائران هستند. شهرستان‌های استان هم همین ستادها را دارند و در هر شهرستان عهده‌دار ارائه خدمات است.

مدیرکل هماهنگی امور فرهنگی زائران استانداری خراسان رضوی بیان کرد: پیشنهاد ما در خصوص حرکت زائران پیاده این است که حرکت زائران پیاده را از مسیرهای خاصی آغاز کنند و امسال پیشنهاد دادیم که نقاطی مانند امام زاده‌ای که در جاده قوچان وجود دارد و یا ملک‌آباد نقطه شروع کاروان‌های پیاده شود که از همه جا پیاده راه نیفتند و به مشهد بیایند چراکه این مسئله هم خطر دارد و هم مشکل خدمت‌رسانی ایجاد می‌کند.

انتهای پیام