حجتالاسلام والمسلمین حمیدرضا مطهری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفتوگو با ایکنا از قم، ضمن تسلیت ایام شهادت پیامبر(ص) در خصوص سجایای اخلاقی پیامبر اعظم (ص) گفت: پیامبر اکرم (ص) در زندگی و رفتار سیاسی و اجتماعی، در برخورد با مخالفان و گروههای اجتماعی و به طور کلی از همه جهات نمونه هستند، اگر یک فرد غیرمسلمان و کسانی که اعتقادی به نبوت پیامبر (ص) ندارد، منصفانه زندگی ایشان را بررسی کند، کاملا به سجایای اخلاقی پیامبر (ص) اشراف پیدا میکند.
وی با اشاره به حدیث «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ» افزود: این حدیث در برخورد پیامبر (ص) با جامعه، خانواده، مخالفان و دشمنان دروجود مبارک ایشان متجلی است، در دوران مکی زحمات و مشقات بسیاری از جانب مشرکان برای پیامبر (ص) و مسلمانان ایجاد شده بود، وقتی ایشان بعد از فتح مکه وارد این شهر شدند، همه انتظار داشتند که ایشان دشمنانشان را مجازات کنند، اما پیامبر (ص) فرمودند «اذهبوا وانتم الطّلقاء» یعنی «بروید شما آزاد شدگانید» و در واقع هیچگونه مجازاتی از جانب پیامبر (ص) نسیب این افراد نشد.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: در بین حکومتهای مختلفی که در دنیا وجود دارد، کدام حکومت با دشمنان خود اینگونه برخورد میکند، این یک نمومه کوچک از نوع برخورد پیامبر (ص) با دشمنان خود است، موارد بسیار دیگری از این نوع برخوردها در زندگی ایشان وجود دارد.
وی ادامه داد: نمونه دیگری که میتوان به آن اشاره کرد مسئله ای است که در جنگ حنین اتفاق میافتد، در نبرد حنین دشمنان در کوههای اطراف دره حنین مخفی شده بودند و وقتی مسلمانان به دره وارد شدند حمله سختی کردند، وضعیت به گونه ای بود که احتمال شکست مسلمانان بسیار زیاد بود اما با پایداری و مقاومت پیامبر و تعداد معدودی از یاران ایشان از جمله حضرت علی (ع) این شکست به پیروزی تبدیل شد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار کرد: دشمنان در این جنگ با خانوادههای خود شرکت کرده بودند، طبق رسم آن زمان بعد از پیروزی لشکر اسلام زن و بچههای دشمنان به عنوان غنیمت به بردگی گرفته شدند، بعد از پایان جنگ بزرگان هوازن پشیمان شدند، نزد پیامبر (ص) آمدند و درخواست آزاد کردن بردهها و عفو آنها را داشتند، پیامبر (ص) فرمودند که من از حق خودم و بنی هاشم میگذرم اما همین درخواست خود را در نماز ظهر بیان کنید.
وی در ادامه گفت: بزرگان هوازن در نماز جماعت ظهر حاضر شدند و درخواست خود را دوباره مطرح کردند، پیامبر (ص) هم ضمن اعلام تصمیم خود، زمینه را برای آزادی همه مهیا کردند و دیگران هم اعلام کردند که از حق خود میگذرند.
مطهری در پایان تاکید کرد: این نمونه ای از رفتار بشر دوستانه پیامبر (ص) است، یعنی رفتاری که امروزه در کنوانسیونهای بینالمللی از جمله کنوانسیون ژنو با عنوان «حقوق بشر دوستانه» از آن یاد میشود، حقوق بشر دوستانه از حقوق بشر جدا و ناظر بر جنگها است، یعنی بحث مصونیت افراد ناتوان، کودکان و سالمندان در جنگها را مطرح میکند، این کار را پیامبر اکرم (ص) بیش از 1400 سال قبل انجام دادند، در دنیای امروز این قوانین وضع شدند اما رعایت نمیشود و حتی در عرف بینالملل ضمانت اجرایی ندارند.
انتهای پیام