صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۶۲۴۶۶
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۳

گروه فعالیت‌های قرآنی - عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان این مطلب که خداوند بر اعمال انسان آگاه و مشرف است، گفت: خداوند کیفر و پاداش را براساس وسع و توان انسان محاسبه می‌کند.

مهرداد ویسکرمی، مفسر قرآن‌کریم در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با اشاره به نکات تفسیری آیه ۲۸۴ سوره بقره با مضمون «لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَإِنْ تُبْدُوا مَا فِي أَنْفُسِكُمْ أَوْ تُخْفُوهُ يُحَاسِبْكُمْ بِهِ اللَّهُ فَيَغْفِرُ لِمَنْ يَشَاءُ وَيُعَذِّبُ مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ»، اظهار کرد: در این آیه به مدیریت روابط اجتماعی بر اساس فقه اسلامی و همچنین به آگاهی و مالکیت خداوند بر اعمال پیدا و پنهان انسان و نحوه حسابرسی اعمال بر اساس وسع و توان انسان اشاره شده است.
وی با اشاره به این‌که در آیات قبلی بحث شاهد گرفتن به هنگام قرض مطرح بود، افزود: در نظام‌های دنیوی غیر از نظام دینی برای اداره کردن انسان‌ها به ازای هر چیزی قانون می‌گذارند و این قانون یک نظام اجتماعی را ایجاد می‌کند.
ویسکرمی با اشاره به این‌که خداوند آن‌چه كه دل‌هاى انسان‌ها وجود دارد را حساب مى‌كند، اضافه کرد: همه عالم ملك خدا است، و خدا محيط به شما و مسلط و مشرف بر اعمال است.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به اینکه در نظام لیبرال بحث شرطی کردن آدم‌ها مطرح است، تصریح کرد: تربیت به معنای شرطی کردن، تربیت دینی نیست.

تربیت دینی
این مفسر قرآن‌کریم با ذکر این مطلب که تربیت دینی انسان را به یاد خدا می‌اندازد، اضافه کرد: در نظام اخلاقی اسلام نمی‌توان انسان را به‌صورت کاملاً حقوقی تربیت کرد.
وی با اشاره به این‌که در نظام دینی حقوق و قاعده‌های قانونی برای زندگی وجود دارد و قانون زن و مرد را صراحتاً مشخص می‌کند، افزود: یک‌سری قوانین هم توسط مجلس مشخص می‌شود که در حکومت اسلامی به رسمیت شناخته شده است.
ویسکرمی به وجود باید و نبایدهایی در دل مباحث حقوقی اسلامی اشاره کرد و گفت: در فقه اسلامی می‌فرماید اگر شما تصادف کنی و یقین داشته باشی که مقصر بودی اما قانون شما را مقصر نکند دخل در آن مال حرام است.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه فقه اسلامی اجازه نمی‌دهد معلمی از وقت کلاسش بزند و دیر هنگام سر کلاس برود، خاطرنشان کرد: گاهی شبهه تقلب مطرح می‌شود که در تقلب دو طرف راضی هستند که در پاسخ باید گفت زمانی‌که دو نفر راضی بودند فعل حرام به حلال تبدیل نمی‌شود.

مقاومت برابر نفس
وی با اشاره به این‌که در نظام لیبرال فقط حقوق مطرح است و فقه در آن مطرح نیست، عنوان کرد: برخی افراد نسبت به مباحث دین واکنش نشان می‌دهند که ریشه در تربیت دینی اشتباه آنان دارد.
ویسکرمی با اشاره به این‌که در تربیت دینی انسان باید در برابر نفس مقاومت کند، اضافه کرد: در قرض دادن انسان باید شاهد بگیرد بدین معنا که قواعد حقوقی در آن لحاظ شده است انسان باید همیشه یک راه قانون برای خود بگذارد.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان این‌که از نظر فقهی می‌بایست بایدها و نبایدها رعایت شود، اضافه کرد: انسان در فقه اسلامی نباید به نیت قرض‌الحسنه گرفتن پول خود را در بانک بگذارد.

انتهای پیام