صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۶۶۶۱۲
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲
حجت‌الاسلام قرائتی:

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: هرجا احساس خطر مى‌‏شود باید توجّه بیشتر در کار باشد، در زنده ‏کردن مردگان، شفا دادن کوران و سایر بیماران، خطر انحراف عقیده و غلوّ وجود دارد، لذا در آیه ۴۹ سوره آل‌عمران دو بار و در آیه ۱۱۰ سوره مائده، چهار مرتبه مسئله اذن خدا مطرح شده است.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، به نقل از حوزه؛ حجت‌الاسلام محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور در تفسیر نور به ارائه نکات ناب و پیام‌های زیبای آیه 49 سوره مبارکه آل‌عمران پرداخته که در ادامه می‌خوانید.
وی گفت: خداوند در آیه 49 سوره مبارکه آل‌عمران می‌فرماید:« وَ رَسُولاً إِلي‏ بَني‏ إِسْرائيلَ أَنِّي قَدْ جِئْتُکُمْ بِآيَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ أَنِّي أَخْلُقُ لَکُمْ مِنَ الطِّينِ کَهَيْئَةِ الطَّيْرِ فَأَنْفُخُ فيهِ فَيَکُونُ طَيْراً بِإِذْنِ اللَّهِ وَ أُبْرِئُ الْأَکْمَهَ وَ الْأَبْرَصَ وَ أُحْيِ الْمَوْتي‏ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ أُنَبِّئُکُمْ بِما تَأْکُلُونَ وَ ما تَدَّخِرُونَ في‏ بُيُوتِکُمْ إِنَّ في‏ ذلِکَ لَآيَةً لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنينَ؛ و (عیسى را به) پیامبرى به سوى بنى‌اسرائیل (فرستاد تا بگوید) كه همانا من از سوى پروردگارتان براى شما نشانه‌‏اى آورده‌‏ام. من از گل براى شما (چیزى) به شكل پرنده مى‌‏سازم، پس در آن مى‌دمم، پس به اراده و اذن خداوند پرنده‌‌اى مى‏‌گردد و همچنین با اذن خدا كور مادرزاد و مبتلایان به پیسى را بهبود مى‌بخشم و مردگان را زنده مى‌‏كنم و از آنچه مى‏‌خورید و آنچه در خانه‌هایتان ذخیره مى‌‏كنید به شما خبر مى‌‏دهم، براستى اگر ایمان داشته باشید در این معجزات براى شما نشانه و عبرتى است.»
رئیس ستاد اقامه نماز کشور به نکته‌های این آیه شریفه اشاره کرد و افزود: هرجا احساس خطر مى‌‏شود باید توجّه بیشتر در كار باشد، در زنده ‏كردن مردگان، شفا دادن كوران و سایر بیماران، خطر انحراف عقیده و غلوّ وجود دارد، لذا در این آیه دو بار و در آیه 110 سوره مائده، چهار مرتبه مسأله اذن خدا مطرح شده است.
حجت‌الاسلام قرائتی بیان کرد: از دیگر نکات این آیه این است که رسالت عیسى علیه‌السلام كه همراه با لطف یا قهر الهى بوده، مخصوص بنى‌‏اسرائیل است؛ «رسولاً الى بنى‏اسرائیل» ولى نبوّت او كه مقام تبلیغ و ارشاد بوده، براى تمام مردم است. همانند حضرت موسى كه به او خطاب مى‌‏شود: « اذْهَبْ إِلَىٰ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَىٰ » ولى هنگامى كه ساحران شهر، معجزه حضرت موسى را مى‌‏بینند به او ایمان مى‏‌آورند. بنابراین حضرت موسى یک مأموریت ویژه نسبت به شخص فرعون داشت و مأموریت دیگر براى ارشاد عمومى همه‏ مردم.
وی افزود: هر پیامبرى باید معجزه‏‌اى داشته و معجزه‌اش نیز باید متناسب با شرایط و افكار مردم آن عصر باشد. امام رضا علیه السلام فرمود: عیسى ‏علیه السلام در زمانى ظهور كرد كه بیمارى‌‏ها شیوع داشته و مردم به طبیب نیاز داشتند. لذا معجزات آن حضرت در جهت شفاى بیماران بود واگر ولىّ خدا از گِل پرنده‌‏اى مى‌سازد، پس زنده شدن مردگان در روز قیامت با قدرت الهى كار مشكلى نیست.
قرائتی گفت: از پیام‌های آیه 49 سوره مبارکه ال‌عمران این است که معجزه، جلوه‏‌اى از ربوبیّت خدا و در راستاى هدایت و تربیت انسان‌‏ها است. «جِئْتُکُمْ بِآيَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ»، اولیاى خداوند با اذن او قدرت تصرّف و تغییر در نظام آفرینش را دارند؛ «فَأَنْفُخُ فيهِ فَيَکُونُ طَيْراً بِإِذْنِ اللَّهِ‌»، انبیا علم غیب دارند و حتى به جزئیات زندگى مردم آگاهند؛ «أُنَبِّئُکُمْ بِما تَأْکُلُونَ وَ ما تَدَّخِرُونَ في‏ بُيُوتِکُمْ»
انتهای پیام