صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۷۳۴۴۴
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵
ایکنا گزارش می‌دهد؛

گروه اجتماعی - در حالیکه نیمه‌های شب مقدار زیادی غذا و میوه در تالارهای شهر دور ریخته می‌شود کودکان زیادی در حاشیه شهر هستند که یک سال از آخرین میوه‌ای که خورده‌اند می‌گذرد.

به گزارش ایکنا از کرمان، در اسلام درباره اسراف نکردن و اهمیت به گرسنگان بسیار امر شده است، نقل شده که امام صادق(ع) مشاهده کرد سیبی را نیم خورده و از خانه بیرون انداخته‌اند، خشمگین شد و فرمود، اگر شما سیر هستید خیلی از مردم گرسنه‌اند خوب بود آن را به نیازمندش می‌دادید.
در بعضى از روایات نیز تصریح شده، اطعام گرسنگان به طور مطلق (هر چند مؤمن و مسلمان هم نباشند) از افضل اعمال است، چنان که در روایتى از پیغمبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله) آمده است: مِنْ أَفْضَلِ الْأَعْمالِ عِنْدَ اللّهِ إِبْرادُ الْکِبادِالْحارَّةِ وَ إِشْباعُ الْکِبادِ الْجائِعَةِ وَ الَّذِی نَفْسُ مُحَمَّد(صلى الله علیه وآله) بِیَدِهِ لا یُؤْمِنُ بِی عَبْدٌ یَبِیتُ شَبْعانَ وَ أَخُوهُ ـ أَوْ قالَ جَارُهُ ـ الْمُسْلِمُ جائِعٌ؛ یکى از برترین اعمال نزد خدا خنک کردن جگرهاى داغ است، و سیر کردن شکم‌هاى گرسنه، سوگند به کسى که جان محمّد در دست او است بنده‌اى که شب سیر بخوابد و برادر ـ یا فرمود همسایه ـ مسلمانش گرسنه باشد، به من ایمان نیاورده است.
نه تنها در آیات مورد بحث اطعام طعام را یکى از کارهاى برجسته ابرار و عباد اللّه مى‌شمرد، که در بسیارى از آیات قرآن روى این معنى تکیه و تأکید شده است، و نشان مى‌دهد این کار در پیشگاه خدا محبوبیت خاصى دارد.
حال این موضوع در شهرهای بزرگ و همچنین کرمان از اهمیت بالایی برخوردار است چنانچه بسیاری از انجمن‌ها و مؤسسه‌های خیریه در یک روز از هفته غذای گرم برای ساکنان این منطقه‌ها می‌بردند و گاه‌گاهی نیز خیرین چنین عمل‌هایی را انجام می‌دهند اما گستردگی و پراکندگی این مناطق کار را برای مددکاران اجتماعی شهر سخت کرده است.
حاشیه‌نشینی از کجا آغاز می‌شود؟
ماه بانو معصوم‌زاده، عضو شورای شهر کرمان گفت: افراد زیادی در شهرک‌های حاشیه‌ای کرمان زندگی می‌کنند که اغلب از روستاها به شهر مهاجرت کردند، بسیاری معتقد‌اند که به این مناطق نباید خدمات شهری ارائه شود زیرا این مردم باید هر چه زودتر به روستاهای خویش بازگردند.
وی افزود: طبیعتاً بدون ایجاد زمینه مناسب آن‌ها نمی‌توانند به روستاهای خود بازگردند چراکه مثلا آن‌ها در گذشته کارشان کشاورزی بوده است و الان به دلیل خشکسالی دیگر قادر به ادامه کار سابق نیستند؛ آن‌ها به روستا باز نمی‌گردند چون شرایط فراهم نیست.
عضو شورای شهر کرمان تصریح کرد: از طرفی در این شهرک‌ها آلودگی بسیار بالاست به دلیل خاکی بودن محیط آسم می‌گیرند، احتمال سل نیز بالاست، احتمال اسهال و استفراغ همچنین عفونت‌های تهتانی نیز به تبع آن بالا می‌رود و در واقع این سکونتگاه‌ها کانون بیماری‌ها می‌شوند و افراد ساکن در آن ناقل بیماری و با رفت و آمد در شهر آن را به مردم دیگر منتقل می‌کنند.
معصوم‌زاده تصریح کرد: پس رسیدن به این سکونتگاه‌ها اهمیت بالایی دارد حال اگر بر وام‌های اشتغال روستایی نظارت بالاتری بود، نقش اتاق تعاون در بخش صادرات محصولات روستایی پر‌رنگ‌تر بود و مسیرهای گردشگری به سمت روستاها ایجاد می‌شد؛ ساکنان این مناطق حقیقتاً کمتر بودند.
وی با اشاره به آسیب‌های اجتماعی متعدد در این منطقه بیان کرد: در این سکونتگاه‌ها آب و برق که فراهم نیست، ساکنان مجبورند که به‌صورت غیر‌قانونی استفاده کنند و در واقع ما خود نیز زمینه‌ای برای وقوع جرم در این منطقه ایجاد کردیم.
معصوم‌زاده اظهار کرد: ما باید حداقل امکانات را برای این سکونتگاه‌ها فراهم آوریم و آموزش‌های ابتدایی درباره مسائل بهداشتی را به آن‌ها گوش‌زد کنیم چراکه طبق قانون تأمین غذا، مسکن جزو وظایف دولت است‌‌.
وی بیان کرد: با بردن غذاهای دست نخورده سالن‌های غذاخوری و رستوران‌ها شاید بتوان اندکی از دغدغه مردم این سکونتگاه‌ها کم کرد.
عضو شورای شهر کرمان با اشاره به طرح‌های کمک‌رسانی و همیاری در کشورهای دیگر گفت: در دانشگاه‌ها دو ظرف یکی برای برنج و دیگری برای خورشت گذاشته شود و دانشجویان قبل از شروع غذا یک قاشق از برنج و یک قاشق از خورشت خود را در این ظرف‌ها بریزند و این غذاها به این سکونتگاه‌ها برده شود که این طرح در کشورهای زیادی انجام شده است.
بنا بر این گزارش، در طی جستجوهایمان به سحر فرازمند از گروه جهادی ریحانةالنبی رسیدیم که با این منطقه به خوبی آشنا بود او هر چند هفته به با گروه جهادی خود به مناطق حاشیه‌ای می‌روند و در آنجا کار فرهنگی انجام می‌دهند.
آن‌ها از خیران استان کرمان کمک می‌گیرند و گاه‌گاهی مواد غذایی برای خانواده‌های بی‌بضاعت این منطقه می‌برند، زیرا این مناطق به شدت نیازمند مواد غذایی هستند؛ همچنین او و گروهش از بازدید خانواده‌ای که سه معلول داشته بسیار متاثر شدند.
وی می گوید: این مناطق بسیار نیاز به کارهای فرهنگی دارند و توانمند ساختن آن‌‌ها نیز امری مهم تلقی می‌شود.
او از برنامه‌های آینده می‌گوید: در حد توان سعی داریم تا بانوان این منطقه را توانمند سازیم و با مهارت‌آموزی به آن‌ها و خانواده‌هایشان کمک کنیم.
حال با دو رویکرد مواجه هستیم، اینکه خدمات ارائه ندهیم این آسیب اجتماعی به فاجعه‌ای اجتماعی تبدیل خواهد شد و اگر این خدمات ارائه شود شهرک‌های حاشیه‌ای باقی می‌مانند و در واقع این جفا و آن یکی بلاست!
البته در این اوضاع قمر در عقرب شهرداری تصمیم دارد تا روزانه 20 هزار غذای رستوران‌ها و تالارهای شهر را به محل نگهداری سگ‌ها ببرد، درحالیکه خانواده‌های بسیاری در مناطق حاشیه‌ای از گرسنگی رنج می‌برند.
ارجعیت موضوع اظهر من‌الشمس است لیکن بسیاری نمی‌دانند!
گزارش از فاطمه پورمرادی