صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۸۲۱۳۲
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۲
رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت مطرح کرد

گروه فعالیت های قرآنی - رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه ارتقای سطح کیفی برنامه های قرآنی از اهداف ماست گفت: برنامه های فرهنگی را در هتل های آنچنانی برگزار می کنیم اما نوبت به برنامه های قرآنی که می شود، پیشنهاد استفاده از خوابگاه را برای اسکان می دهند. جوایز و امکانات برنامه های قرآنی و فرهنگی تفاوت دارد که این امر باید اصلاح شود.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی محمد مهدی بحرالعلوم دیروز، 26 دی ماه، در اولین نشست دبیران قرآن و عترت دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در هتل پاسدارن مشهد بیان کرد: در سال 88 شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی وابسته به شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور سیاستگذاری، توسعه، ترویج، هماهنگی، انسجام، نظارت، انجام و ارتقای کیفی و کمی فعالیت‌های قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تحت عنوان مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل شد و بر اساس اهداف، وظایف و ساختار تشکیلاتی فعالیت خود را آغاز کرد.

وی گفت: در دانشگاه های علوم پزشکی حداقل تعداد کارشناس علوم قرآنی فعالیت دارد مگر دانشگاهی جدید التاسیس باشد. اکنون 67 دانشگاه پزشکی در کشور فعالیت دارد که رشد این دانشگاه ها در سال های اخیر صورت گرفته و دانشکده هایی مثل دانشکده مراغه، اسدآباد همدان و... تبدیل به دانشگاه شده اند.

بحرالعلوم افزود: طبق آخرین آمار، در 9 دانشگاه اداره امور قرآنی فعالیت دارد که مشهد، شیراز، یزد، مازندران و... جزو این هاست و به تدریج در حال رشد است. استان هایی مثل کرمانشاه و گیلان هم برای راه اندازی این اداره در مجموعه خویش درخواست داده اند. که ما هم این رشد ساختاری را مبتنی بر ارائه برنامه ها پذیرا خواهیم بود.

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: 3 تیپ برای رشد ساختاری فعالیت های قرآنی دانشگاه ها مدنظر ماست. نخستین مدل این است که یک دانشگاه در سطوح عالی باید اداره امور قرآنی داشته باشد. تیپ دوم دانشگاه های متوسط است که بر طبق ایده ما باید کارشناس مسئول امور قرآنی داشته باشد و برای دانشگاه های کوچک تر با کمتر از هزار دانشجو نیز همان کارشناس علوم قرآنی کفایت می کند.

بحرالعلوم بیان کرد: یک هدف عمده برای برنامه های دراز مدت در نظر گرفته شده و یک برنامه 5 ساله نیز در وزارت بهداشت تدوین شده است. در سامانه عملیاتی دانشگاه 3 هدف کلی برای برنامه ها تبیین شده که یکی از آن جذب حداکثری فعالان قرآنی است. اکنون 700 هزار کارمند، دانشجو و استاد در دانشگاه های علوم پزشکی فعالیت دارند که از این تعداد در سال نخست، 17 هزار نفر در فعالیت های قرآنی دانشگاه ثبت نام کردند. هم اکنون و در در سال چهارم این هدف گذاری شاهد حضور پررنگتری از دانشجویان در فعالیت های قرآنی دانشگاه بوده ایم و این تعداد به 63 هزار دانشجو رسیده است.

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: خوشبختانه در نیل به هدف نخست، شاهد جذب 10 درصدی مخاطب هستیم اما دومین هدفی که دنبال می کنیم، ارتقای سطح کیفی برنامه های قرآنی است. ما برنامه های فرهنگی را در هتل برگزار می کنیم اما نوبت به فعالیت های قرآنی که می شود پیشنهاد استفاده از خوابگاه برای اسکان داده می شود. همچنین جوایز و امکانات برنامه های قرآنی با سایر فعالیت های فرهنگی تفاوت دارد که این امر باید اصلاح شود.

بحرالعلوم ادامه داد: تاثیرگذاری فعالیت ها از دیگر اهداف ماست؛ لذا باید طوری کار شود تا افکار، اندیشه و رفتار افراد تحت تأثیر قرار گیرد. در حوزه آموزشی، ما آموزش های عمومی در حوزه قرآن را به دانشگاه واگذار کرده ایم و آموزش تخصصی مانند تربیت معلم، استاد و قاری در وزراتخانه تعریف شده است. تاکنون 7 دوره تربیت معلم از سوی وزارتخانه در سطح دانشگاه های علوم پزشکی برگزار شده است.

وی اضافه کرد: در فضای تبلیغی و ترویجی نیز محافل انس با قرآن کریم برگزار می شود؛ هم اکنون 60 کانون قرآن و عترت فعال در دانشگاه های کشور داریم که در دانشگاه های خود شورای مرکزی دارند و دبیر کانون را راسا انتخاب می کنند.

انتهای پیام