صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۸۲۳۲۶
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۹

به مناسبت درگذشت خانم بهجت افراز، ملقب به ام الاسرا،عبدالمجید رحمانیان یکی از آزاده‌های جهرمی، یادداشتی را در توصیف آن مرحومه در اختیار ایسنا گذاشت.

به گزارش ایکنا، ایسنا نوشت: رحمانیان در یادداشت خود نوشته است:

"به نام خدای پاکان بی‌ریا

خبر درگذشت بانوی نمونه و با ایمان خالص، مرحومه حاجیه خانم افراز اندوهبار است. ایشان سال ۱۳۱۲ در جهرم متولد شد.پدرش سال‌های طولانی خادم و برگزارکننده‌ی مراسم مذهبی در امام‌زاده عبداللطیف(ع) جهرم بود .

خانم بهجت افراز نخستین دختری است که در جهرم دیپلم گرفت، سپس در مدرسه عالی ترجمه  قدیم و علامه طباطبایی فعلی، پذیرفته شد و از آنجا موفق به اخذ مدرک کارشناسی زبان و ادبیات عرب گردید و در همین راستا کتاب جایگاه زن دراسلام را ترجمه و چاپ کرد .

او دبیر مدرسه رفاه بود، جایی که خواهرش رفعت افراز مدیریت آنجا را برعهده داشت .

خانم بهجت افراز ۳۰ سال در مدارس مختلف تهران معلمی کرد و به تربیت دینی دختران این مرز و بوم همت گماشت، سپس بازنشسته شد .

او با نظر مرحوم دکتر وحید دستجردی به ریاست اداره جستجوی اسرا و مفقودین منصوب شد و در طول دفاع مقدس شش میلیون نامه را میان آزادگان و خانواده‌های آنان مبادله کرد و در خدمت به خانواده‌های مفقودین و جستجوی آنها شبانه روز همت گماشت و هجده سال در این امر خداپسندانه خدمت کرد و سید آزادگان حجت‌الاسلام ابوترابی به اولقب ام‌الاسرا داد .

خانم بهجت افراز از مبارزان و انقلابیونی بود که در نهضت ملی شدن صنعت نفت و انقلاب اسلامی سال‌ها مبارزه کرد و دو خواهرش رفعت و دکترمحبوبه ، مبارزان مشهور دوران ستمشاهی، به دلیل گرایش اسلامی، با توطئه اعضای مارکسیست شده سازمان مجاهدین خلق ، به شهادت رسیدند .

خانم بهجت افراز، خیر مدرسه‌سازی بود که منزل شخصی خود را وقف کرد. وی مفتخر به دریافت عنوان خیر نمونه کشوری شد و سازمان اوقاف و امور خیریه نیز از وی تقدیر کرد .

خانم افراز انیس بینوایان و خدمتگزار دردمندان و مستمندان بود. او همچنین به امور فرهنگی و عمرانی نیز همت گماشت. امامزادگان عبداللطیف(ع) و سیدمحمد(ع) را بازسازی کرد و به تاسیس کتابخانه در آنجا پرداخت .

تاکنون دو کتاب از زندگی پربار این بانوی نمونه به نام‌های «چشم تر» و «ام‌الاسرا» به چاپ رسیده است .

زندگی این شیرزن پاک و با صفا سرشار از برکت و معنویت و نور و عبادت و عزت بود. او با بزرگان همسفر و با درماندگان همراه بود و سال‌های طولانی عمر خود را در خدمت بی‌دریغ به اسلام عزیز و ملت شریف گذراند و بارها و بارها اوقات شریفش را در جوار بارگاه مولا امیرالمؤمنین و سید و سالار شهیدان علیهماالسلام غرق در ارادت و معنویت به سر برد .

روح پاکش مشمول رحمت واسعه الهی باد !

اللهم اغفرلها واحشرها مع بنت نبیک، فاطمةالزهراء سلام الله علیها . "

انتهای پیام