صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۸۶۷۸۰
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۲

گروه فرهنگی ــ بانوی فرانسوی به نام «محرزیه بوسعدی لائیب» معروف به «خدیجه انقلاب» از جمله انسان‌هایی است که با تأسی از همسر گرامی پیامبر(ص) و به عشق امام خمینی(ره) ثروت خود را وقف انقلاب کرد ولی مزار شریف ایشان در قم در غربت به سر می‌برد.

بانو «لائیب» نام شیرزن انقلابی است که شاید تا چند سال گذشته کمتر کسی او را می‌شناخت اما به تازگی در فرهنگ و ادبیات انقلاب جایگاه خود را پیدا کرده و به او لقب «خدیجه انقلاب» داد‌ه‌اند.

بانو محرزیه بوسعدی در زمان انقلاب با جان و دل پیرو امام خمینی(ره) بود و تمام ثروت خود را در این راه هزینه کرد، وی تمام افتخارش این بود که در نوفل لوشاتو امام خمینی(ره) با دست خویش به ایشان چای و قند تعارف کرده‌ است.

او از اولین شیعیان فرانسه است که منشأ حضور بسیاری از مردم فرانسه به دین اسلام و مکتب اهل‌ بیت(ع) بود؛ او بانی ساخت ده‌ها مسجد و امور فرهنگی بزرگ و کوچک در فرانسه بود و سال‌ها تلاش کرد که نام امام خمینی(ره) در کوران بدگمانی‌ها و تبلیغات مسموم در جامعه فرانسه و اروپا مطرح کند و در این راه تمام جان و مال خود را نیز گذاشت.

بعد از فوتش، پیکر مطهر ایشان را براساس وصیتش به ایران و در شهر مقدس قم آوردند و در امامزاده جمال(ع) غریب و در قبری دو طبقه دفن کردند تا غربت او بعد از مرگ نیز ادامه پیدا کند و تا به امروز هنوز مزار و بقعه‌ای در شأن و منزلت این بانو تعبیه نشده‌ است.

حجت‌الاسلام حاجیان، مدیر اجرایی امامزاده جمال(ع) غریب در این باره در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا از قم، گفت: بانو محرزیه بوسعدی از اهالی واقعی ایمان و اصالتاً الجزایری و ساکن فرانسه بود که در خانواده اشرافی دیده به جهان گشود و همسر وی لائیب فردی متمول بود.

وی افزود: علاقه بی‌حد و اندازه این بانو به امام راحل او را در ساحت رستگاران قرار داد و همه دارایی خود را بدون هیچ چشم‌داشت در راه انقلاب و صیانت از بزرگترین انقلاب تاریخ معاصر گذاشت؛ او در سال 94 فوت کرد و بنا به وصیت و علاقه‌ای که به ایران و قم داشت پیکر پاک او را پس از انتقال به شهر قم در جوار صحن امامزاده جمال غریب(ع) در کنار قبرستان بقیع به خاک سپردند.

مدیر اجرایی امامزاده جمال(ع) غریب اظهار کرد: از شش‌ماه پیش تا به امروز با همکاری اداره‌کل اوقاف و امور خیریه برای قدرشناسی از فعالیت‌های ایشان تلاش کردیم تا با نصب یک تابلوی بزرگ روی مزار وی، ایشان را به مردم بشناسانیم و در آینده با نصب یک سنگ قبر جدید و برنامه‌های فرهنگی در امامزاده جمال(ع)غریب مردم بیشتر با ایشان آشنا می‌شوند.

وی ادامه داد: این بانو تمام ثروت خویش را در راه انقلاب و برای تأمین خوراک و پوشاک و داروی رزمندگان خرج می‌کرد و هم‌چنین فعالیت‌های دینی با گرایش تشیع خود را در فرانسه با وجود زندانی شدن و محدود کردن وی انجام می‌دهد.

حاجیان در پایان با اشاره به این‌که در شناخت ایشان اهمال صورت گرفته و برخی از نهادهاِی کشوری در قبال وی کم‌لطفی کردند، افزود: این بانو فعالیت‌های خود را در حوزه دینی و انقلابی به‌خاطر علاقه به شیعه و امام راحل و ایران انجام ‌داد و زندگی وی تحت‌ تأثیر انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) قرار گرفت و نور تشیع در قلب ایشان تابش می‌کند.

گرچه برای این بانوی فداکار در سال 95 در قم همایشی برگزار شد تا اندکی غربت از چهره ایشان برگیرند اما به نظر می‌رسد هنوز هم جای کار بیشتری وجود دارد. همایشی که در آن افراد مختلف از جمله دختر این بانو او را به صفت مادری مهربان و باگذشت توصیف کرد و دیگری الگوی او را دو بانوی اسوه معرفی شده در قرآن برشمرد؛ باشد گامی بیشتر برای معرفی این زن فداکار و دوستدار انقلاب برداشته شود.

انتهای پیام