صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۸۷۰۷۴
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰

مبلغ حوزه علمیه قم سخن از طلابی به میان می آورد که با کمک های مادی همسایگان، روزگار می گذرانند.

به گزارش ایکنا، شفقنا نوشت: حجت‌الاسلام والمسلمین محمد رضوانی، مبلغ حوزه علمیه و طلبه درس خارج می‌گوید: من شغل غیر از طلبگی ندارم و تنها حقوق غیر طلبگی ام یارانه است، پنج فرزند دارم و تنها نکته مثبت زندگیم این است که مستاجر نیستم.

او که حافظ قرآن است، از میزان پائین شهریه ها گلایه مند است و با بیان این مطلب که شهریه اش حدوده ۲۰۰ هزار تومان از طلاب همسطح او بالاتر است، بیان می کند: گرانی های اخیر باعث شده که دچار مشکلات فراوانی شویم، البته خانواده من قانع بوده و مستقیما نمی‌گویند که فلان چیز را بخر و ممکن است چند ماه پیاپی گوشت نخریم.

این طلبه درس خارج حوزه ادامه می‌دهد: طلابی که مستاجر هستند مشکلات بیشتری نسبت به ما دارند و شهریه کفاف هزینه های آنان را نمی‌دهد، پدر و مادر و اقوام قبلا هر از چند گاهی ما را به مهمانی دعوت می‌کردند، اما امروز اینها بسیار کم شده و من همیشه به همسرم می‌گویم که زندگی ما در حال حاضر قطره چکانی بوده و درخواست‌های شما را در وهله نخست باید بررسی کنیم که تا چه حد نیاز بوده و بعد مقدار بسیاری کمی از اقلام را خریداری کنیم.

او از طلابی سخن می گوید که با صدقه روزگار را سپری می کنند و خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر در پردیسان طلابی وجود دارد که برای آن‌ها صدقه جمع می‌شود و همسایه ها برای آنان پول جمع می‌کنند، منتها به دلیل این آبروداری آن‌ها، ابراز نمی‌کنند.

رضوانی تصریح می‌کند: برخی از طلاب به شغل دوم متوسل شدند، شغل هایی که متناسب با طلبگی نیست اما چاره ای هم نیست و نمی‌شود طلاب را به دلیل شاغل شدن ملامت کرد.

او با بیان اینکه حقوق طلاب در بیمه بر اساس حداقل حقوق کارگری محاسبه می‌شود، عنوان می‌کند: حدود ۱۳ سالی می‌شود که طلاب بیمه شده اند ولی هنوز راجع به بازنشسته شدن طلاب صحبت کردن زود است.

این مبلغ حوزه علمیه تاکید می‌کند: مراجع عظام تقلید بیان می‌کنند که عموم وجوهات را به صورت شهریه به طلاب می‌دهند منتها در حال حاضر به مراجع نیز وجوهات کمتری نسبت به گذشته می‌رسد و نمی‌توانند آن طور که باید از طلاب حمایت مالی داشته باشتد.

انتهای پیام