صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۹۷۵۵۹
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۵

گروه اجتماعی ــ شهادت در راه خدا و دین، نهايت رستگارى انسان مؤمن‌ است و آنان كه جان خويش را بر سر دين مى‌نهند، هم به كاميابى ابدى در آخرت‌ مى‌رسند و هم شهادتشان سرچشمه الهام و الگوى فداكارى براى ديگران محسوب‌ مى‌شود.

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، شهادت در راه خدا و دین، نهايت رستگارى انسان مؤمن‌ است و آنان كه جان خويش را بر سر دين مى‌نهند، هم به كاميابى ابدى در آخرت‌ مى‌رسند و هم شهادتشان سرچشمه الهام و الگوى فداكارى براى ديگران محسوب‌ مى‌شود.
شهادت نوعی از مرگ نیست بلکه صفتی از حیات معقول است. زیرا حیات معمولی که متأسفانه اکثریت انسانها را اداره میکند، همواره خود و ادامه بی‌پایان خود را میخواهد، لیکن در حیات معقول فرد آن زندگی پاک از آلودگیها که خود را در یک مجموعه بزرگی به نام جهان هستی در مسیر تکاملی میبیند که پایانش منطقه جاذبه الهی است، بنابرابن شهید همواره زنده است و حیات و ممات او همواره صفتی برای حیات طیبه تلقی می‌شود.
شهدا متعلق به همه مردم هستند و شهدا وقتی احساس کنند یک فرد به آنها نزدیک‌تر شده و قابلیت جذب را دارد او را به سمت خود می‌کشند و افرادی که از مسیر خود و راستی منحرف می‌شوند را هدایت می‌کنند و همه آن‌هایی که حضور دارند را همین شهدا جذب کردند و امیدواریم تمام جامعه به ارزش‌های این عزیزان پی ببرند و نگهدار این ارزش‌ها باشند.
خداوند، پیامبران، ملائکه، افرادی که در راه خدا کشته شده‌اند و نیز تمام مؤمنان، در سلسله مراتب درجات شهادت قرار دارند. البته واژه مقدس «شهید» را نمی‌توان برای تمام اشخاصی که بدون انگیزه الهی و تنها برای دفاع از کشور خود و یا حتی ناخواسته و بی‌دلیل کشته شده‌اند، بکار برد. معیار تفاوت و درجه‌بندی شهدا نیز، تنها زمان شهادت آنان نیست، بلکه عوامل مهم‌تری‌ مانند بصیرت، خلوص نیت، میزان فداکاری، تحمل مشکلات و ... می‌تواند در این امر تأثیرگذار باشد که بر این اساس، خداوند هر شهیدی را صرف نظر از زمان شهادت به پاداش مناسب خود خواهد رساند.
شهدا احیاگران اوامر الهی هستند
حجت‌الاسلام علی‌اکبر اکرمی، امام جمعه سراب در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: شهدا احیاگران اوامر الهی هستند، جان خودشان را در طبق اخلاص گذاشته و در راه خدا قطعه قطعه شده‌اند.
وی با استناد به آیات 169 تا 171 سوره آل عمران «لا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یرْزَقُونَ* فَرِحِینَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ یسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِینَ لَمْ یلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَیهِمْ وَ لا هُمْ یحْزَنُونَ* یسْتَبْشِرُونَ بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ وَ أَنَّ اللَّهَ لا یضِیعُ أَجْرَ الْمُؤْمِنِینَ‌» بیان کرد: در این آیات می‌خوانیم: هرگز کسانی را که در راه خدا کشته شده‌اند، مرده مپندار، بلکه زنده‌اند که نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند. به آن چه خدا از فضل خود به آنان داده است شادمانند، و برای کسانی که از پی ایشانند و هنوز به آنان نپیوسته‌اند شادی می‌کنند که نه بیمی بر ایشان است و نه اندوهگین می‌شوند. بر نعمت و فضل خدا و این که خداوند پاداش مؤمنان را تباه نمی‌گرداند، شادی می‌کنند.
حجت‌الاسلام اکرمی، سعادت را درس بزرگ شهادت دانست و ادامه داد: اسلام در تعلیمات خود این درس بزرگ را آموخته که شهادت در راه خدا و در طریق حق و عدالت، به معناى نابودى و مرگ نیست، بلکه سعادت است و زندگى جاویدان و افتخار ابدى. سربازانى که چنین درسى را در این مکتب بزرگ آموخته‌اند هرگز قابل مقایسه با سربازان عادى نیستند، سرباز عادى به حفظ جان خود مى‌اندیشد، اما آن‌ها براى حفظ مکتب پیکار مى‏‌کنند و پروانه‌‏وار مى‌سوزند و قربانى مى‌شوند و افتخار مى‌کنند.
امام جمعه سراب، از معامله شهید با خداى متعال گفت و یادآور شد: در معامله شهید با خداى متعال، مشترى خود خداوند است و فروشنده، رزمنده مؤمن است، کالا، جان و مال است و بها، بهشت و رضوان. این معامله، معامله بی‌نظیری است چرا که معامله با کسی است که به دیگری محتاج نیست.
وی با اشاره به فرموده پیغمبر(ص)‌ افزود: آن حضرت می‌فرمایند: بالاتر از مقام و درجه شهید، هیچ درجه و مقامی نیست که شهدا در قیامت با پیغمبران و صدیقین محشور می‌شوند.
حجت‌الاسلام اکرمی‌ تأکید کرد: نعمت‌هایی که به شهید عطا می‌شود، نباید هم چون نعمت‌هایی باشد که به اشخاص عادی داده می‌شود؛ بلکه مراد، نعمت‌ها و کمالاتی است که تنها نصیب برگزیدگان و خواصّ از بندگان الهی می‌شود.
شهید هستی خود را به پیشرفت اسلام تقدیم می‌کند
حجت‌الاسلام عبدالغفار غفاری، امام جمعه بخشایش‌ در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه شهید هستی خود را به پیشرفت اسلام و خدمت به مردم تقدیم می‌کند، گفت: شهدا همیشه زنده بوده و در عالم برزخ هم تمام اعمال انسان‌ها را می‌بینند و از رزق و روزی بهره‌مند هستند.
وی با استناد به آیه توبه «‌إِنَّ اللَّهَ اشْتَری مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ یقاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَیقْتُلُونَ وَ یقْتَلُونَ وَعْداً عَلَیهِ حَقًّا فِی التَّوْراةِ وَ الْإِنْجِیلِ وَ الْقُرْآنِ وَ مَنْ أَوْفی بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَیعِکمُ الَّذِی بایعْتُمْ بِهِ وَ ذلِک هُوَ الْفَوْزُ‌» بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: در حقیقت، خدا از مؤمنان، جان و مالشان را به بهای این که بهشت برای آنان باشد، خریده است؛ همان کسانی که در راه خدا می‌جنگند و می‌کشند و کشته می‌شوند. این به‌عنوان وعده حقّی در تورات و انجیل و قرآن بر عهده اوست. و چه کسی از خدا به عهد خویش وفادارتر است؟ پس به این معامله‌ای که با او کرده‌اید شادمان باشید، و این همان کامیابی بزرگ است.
امام جمعه شهر بخشایش‌ یادآور شد: اقتدار، عزت و پیروزی‌های ایران اسلامی در سایه از جان‌گذشتگی شهدایی به دست آمده است که برای این مرز و بوم جانفشانی کردند.
وی با اشاره به فرموده پیامبراکرم(ص) افزود: ایشان می‌فرمایند: بالاتر از هر کار خیری، خیر و نیکی دیگری است تا آنکه فردی در راه خدا کشته شود، و بالاتر از کشته شدن در راه خدا خیر و نیکی نیست.

حجت‌‌الاسلام غفاری، از آثار شهادت گفت و تأکید کرد: پویا ماندن جامعه، حفظ دین اسلام، استکبار‌‌ستیزی و احیای حق از اثار شهادت است.

انتهای پیام