صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۰۳۵۳۰
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹

معاون هماهنگی و نظارت راهبردی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی پیشنهاد داد که رویکردهای تبلیغی مسابقات بین‌المللی قرآن از حالت سنتی به سبک‌های جدید تغییر کند.

به گزارش ایکنا، تسنیم نوشت:  توسعه و ترویج فرهنگ غنی قرآن و افزایش تبادل فرهنگی در سایه قرآن در بین مسلمانان جهان و به وجود آوردن زمینه وحدت و بیداری امت اسلامی حول محور قرآن از اصلی‌ترین اهداف برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن‌کریم است. مسابقاتی که برخلاف اینکه توانسته در حوزه بین‌الملل و برون‌مرزی  نقش‌آفرینی کند اما در حوزه داخلی، با رویکرد‌های سنتی پیش گرفته می‌شود. 

محمد انجم شعاع، معاون هماهنگی و نظارت راهبردی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در گفت‌وگو با تسنیم درباره دستاورد مسابقات بین‌المللی قرآن گفت: مسابقات بین‌المللی قرآن‌کریم دو رویکرد آموزشی و تبلیغی- ترویجی دارد که چه در حوزه داخلی و چه بین‌المللی اهداف را منطبق با فرمایشات رهبر انقلاب پیش می‌برد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در بخش تبلیغی مخصوصا در حوزه برون‌مرزی این توانایی را دارد تا جای خود را در میان کشورهای طراز اول قرآنی باز کند و به‌عنوان یک کشور پیشتاز و پیشگام در عرصه مسابقات بین‌المللی و در اجزای مختلف تا این حد پیشرفت داشته باشد. کمتر کشوری وجود دارد که تا این میزان از استعداد و توانایی را در حوزه مدیریت امور قرآنی داشته باشد.

انجم شعاع در پاسخ به این سوال که آیا مسابقات بین‌المللی قرآن مطابق با ذائقه مردم است؟ گفت: باید رویکردهای تبلیغی مسابقات بین‌المللی قرآن از حالت سنتی به سبک‌های جدید تغییر کند. معتقدم علی‌رغم اینکه مسابقات، جذابیت‌های خودش را دارد و مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد و البته این حضور فراز و نشیب‌هایی را در سال‌های گذشته داشته امّا انتظارمان فراتر از این است. ما می‌توانستیم اقداماتی را انجام دهیم که مسابقات فراتر از مصلای امام خمینی(ره) پذیرای مشتاقان قرآن‌کریم باشد.

معاون هماهنگی و نظارت راهبردی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی ادامه داد: در این دو سال اخیر، رویکردهای تبلیغی مسابقات به نسبت گذشته بهتر شده است. یکی از این اقدامات این است که به‌صورت غیر مستقیم و با استفاده از شعارهای جذاب و جالب برای القای آیات قرآن در جامعه استفاده می‌شود که البته کافی نیست. ذائقه مردم تغییر کرده و ما به صورت مستقیم نمی‌توانیم مخاطبان را مورد خطاب قرار دهیم.

انجم شعاع در این رابطه افزود: نگاه راهبردی در مسابقات، همان نکته‌ای است که رهبر انقلاب به آن تاکید دارند. نگاه راهبردی یعنی قرآن در همه ابعاد زندگی جاری شود. امروز استشهاد مدیران کشورمان از قرآن در حداقل قرار دارد و گفتمان مردم و تمسک‌شان به قرآن در حد نازل است.

این فعال قرآنی گفت که بخشی از کاستی‌های حوزه قرآن به عملکرد رسانه ملی برمی‌گردد. دوستان سیاست‌گذار حوزه رسانه ملی، فعالیت‌های قرآنی را محبوس در دو شبکه قرآن و رادیو قرآن کردند در حالیکه قرآن متعلق به همه شبکه‌ها و برای فرهنگ‌سازی آن در جامعه، به همه ظرفیت رسانه ملی نیاز دارد.

انتهای پیام