به گزارش ایكنا از فارس، علیعسکر نجفی، مدیركل آموزش و پرورش فارس امروز، ۴ اردیبهشت در آیین اختتامیه جشنواره استانی گلستانخوانی گفت: از بین آثار بزرگان به این دلیل گلستان سعدی را انتخاب کردیم که سعدی شاعری اجتماعی و همدرد و همدل با انسانهاست و گلستان سعدی یک دوره کامل از حکمت عملی است؛ چراکه در گلستان سعدی والاترین مفاهیم در قالب دلکشترین عبارات بیان شده و این امر باعث میشود دانشآموزان رغبت بیشتری به یادگیری مفاهیم از خودشان دهند.
وی افزود: آثار سعدی نشان میدهد که او بیش از همه شاعران و سخن سرایان خاورزمین به موضوع تعلیم و تربیت پرداخته و نظریات تربیتی خود را به شکلی جدی و در عین حال روشن و رسا بیان کرده است.
نجفی یادآور شد: سعدی مهمترین و سرنوشتسازترین دوره آموزش و پرورش را مراحل اولیه سنین تربیتپذیری یعنی دوره دبستان میداند و تاکید دارد که برای اثرگذاری مناسب، تربیت باید در همین دوران انجام شود.
مدیركل آموزش و پرورش همچنین با تاکید بر تاثیر طرح گلستانخوانی، بر دستیابی سریعتر و بهتر به اهداف تربیتی دوره ابتدایی، گفت: اعتقاد داریم با توجه به ظرافتهای موجود در تعلیم و تربیت دوره دبستان، قطعاً یکی از بهترین شیوههایی که میتواند ما را سریعتر و مناسبتر به اهداف تعلیم و تربیت رهنمون شود اجرای مناسب این برنامه است.
وی افزود: برنامه گلستانخوانی به شیوه بسیار زیبایی رواج یافته و کمتر دانشآموزی در دوره دوم دبستان در استان وجود دارد که حداقل چند حکایت زیبا از حکایتهای سعدی را نداند.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: امروز به برکت گلستانخوانی کتاب گلستان سعدی، این اثر ارزشمند و فاخر جهانی از غربت و تنهایی بیرون آمده و حکایتها و ضرب المثلهای آن در تمام مدارس استان در پایههای چهارم پنجم و ششم تدریس میشود و دهان به دهان در بین مردم میچرخد.
نجفی ادامه داد: با هنرمندی آموزگاران در کلاسهای درس دانشآموزان نه تنها از زیباییهای ظاهری گلستان بهرهمند میشوند، بلکه مفاهیم والای این اثر ارزشمند در قالبهای هنری نیز به دانشآموزان ارائه میشود که تا عمق جان و دل شان نفوذ میکند به نحوی که این مفاهیم زیبا تا پایان عمر در یاد آنان باقی میماند.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس همچنین در تشریح اهداف اجرای جشنواره گلستانخوانی در مدارس ابتدایی، بیان کرد: با توجه به آسیبشناسیهایی که انجام گرفته بود، اهداف زیادی را در ترویج گلستانخوانی در دوره ابتدایی دنبال میشود.
نجفی، افزایش اعتماد به نفس کودکان آنگونه که شایسته باشد، اثر گذار کردن شیوههای آموزش مفاهیم اخلاقی و کار گروهی در بین دانشآموزان، تقویت حس مشارکت جمعی و کاهش رقابتهای فردی برای رسیدن به موفقیتهای فردی در بین دانشآموزان و معرفی مفاخر ادبی و علمی شهر و دیارمان و آثار فاخر آنان که آوازه جهانی دارند و بعضا در بین دانشآموزان و جامعه ناشناخته باقی ماندهاند، از اهداف اجرای این جشنواره عنوان کرد.
وی با اشاره به اینکه اجرای این برنامه ازجهار سال پیش در استان شروع شده است، گفت: لازم بود تا فکر بکر و طرحی نو برای مقابله با این آسیبها انداخته شود، بنابراین برنامه گلستانخوانی به عنوان بهترین راهکار برای درمان این آسیبها بود برنامهریزی و اجرا شد، البته بازخوردهایی که در سطح استان دریافت کردیم نیز بهترین مشاور برای ادامه کار بود به نحوی که مورد تایید و پشتیبانی مسئولان وزارت نیز قرار گرفته و اکنون به عنوان الگویی مناسب در سطح کشور در حال ترویج انتشار است.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس یادآور شد: طی چهار سال اجرای این برنامه سالانه بیش از ۲۵۰ هزار نفر از دانشآموزان در سطح استان تحت آموزشهای لازم قرار گرفتند و جذابیت کار به اندازهای بود که به شیوهای بسیار داوطلبانه آموزش گلستان سعدی به دوره اول ابتدایی نیز رسوخ کرده و اکنون تعداد زیادی از دانش آموزان دوره اول و حتی دور پیش دبستانی هم با حکایتهای سعدی مانوس هستند.
نجفی با ارزشمند دانستن اجرای این جشنواره، خواستار همکاری و حمایت بیشتر رؤسای ادارات آموزش و پرورش سراسر استان به منظور پر فروغ شدن گلستانخوانی وکمک به توسعه و با کیفیتتر شدن اجرای این برنامه شد تا این امر بتواند با همکاری و خلاقیتهای آموزگاران دوره ابتدایی آثار خود را در بین دانش آموزان به جا بگذارد.
انتهای پیام