صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۰۶۷۷۷
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰

حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم گفت:باید وارد مرحله اجرای کامل برنامه ملی درسی شویم که نیاز به نقشه راه داریم. این نقشه راه درنیم سال اول سال ۱۳۹۸ تدوین می شود.

به گزارش ایکنا، شبستان نوشت: حجت‌الاسلام والمسلمین «علی ذوعلم» گفت: باید وارد مرحله اجرای کامل برنامه ملی درسی شویم، اقداماتی که در این چند سال گذشته انجام شده است، هم سو سازی بوده که کافی نیست.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: اجرای  کامل برنامه ملی درسی به نقشه راهی نیاز دارد، این نقشه راه درنیم سال اول سال 1398 تدوین می شود.

وی افزود: باید این نقشه راه به تصویب مراجع قانونی برسید و بر اساس آن به کار عمیق و اساسی در تحول برنامه درسی و تربیتی ادامه دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم افزود: باید این مطالبه و پرسش که آنچه امروز تدریس می شود نیازدانش آموزان است یا خیر؟ بررسی شود و باید در اجرای برنامه ملی درسی به پاسخ این پرسش برسیم.

وی با تاکید بر اینکه در دوره های گذشته نیز فعالیت های خوبی صورت گرفته شده است، ادامه داد: 12 عنوان جدید به کتاب های نظری اضافه شده است. صلاحیت های  پایه صورت گرفته است. کتاب های امروز با ده سال پیش تفاوت های زیادی دارد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی  با بیان اینکه مرحله همسو سازیی انجام شده است گفت: باید به سمت اجرای کامل برنامه درسی برویم. باید تیمی در این رابطه تشکیل دهیم که مقدمات شکل گیری آن هم فراهم می شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم گفت: سه یا چهار گروه اتاق اندیشه ورز بر روی ایده های اولیه کار می کنند این موضوع در مجمع علمی بررسی می شود تا به نقشه راه نزدیک شویم.

ورود ناشران کتاب های کمک های درسی به عرصه تولید محتوا

وی همچنین درباره مشارکت با بخش خصوصی نیز گفت: از نگاه وزارت آموزش و پرورش مشارکت بخش غیردولتی، ناشران، مراکز فرهنگی و پژوهشی،  براساس مبانی نظری سند تحول بنیادین از شرکای آموزش و پرورش هستند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: رکن چهارم تعلیم و تربیت را مراکز و مجموعه های غیردولتی و مجموعه های ذی صلاح داوطلب برای کار فرهنگی تشکیل می دهند. این اصلی است که  در سند تحول بنیادین نیز آمده است. در سیاست های مقام معظم رهبری نیز این مشارکت به صورت جدی دیده شده است.

وی با بیان اینکه هیچ کدام از مسئولان وزارت آموزش و پرورش در مشارکت تردید ندارند گفت: آنچه که محل بحث است، برخی از ناشران و تولید کنندگان کتاب های کمک آموزشی هستند که خارج از اهداف و اصول تربیتی که برای نظام تعلیم و تربیت دیده شده است، فعالیت می کنند. این موجب ایجاد رقابت ناسالم، استرس برای دانش آموزان می شود که آثار و پیامد نامطلوبی دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم تصریح کرد: می توانیم با همفکری و تعامل،  ناشران کتاب های کمک های درسی را وارد عرصه  تولید محتوای کتاب درسی کنیم تا آن ها ما را در این زمینه کمک کنند.

وی بیان کرد: تالیف کتاب درسی ذیل استاندارد های سازمان پژوهش و مراقبت هایی که کارشناسان ما خواهند داشت در آینده می تواند به تدریج به این مجموعه ها واگذار شود.به تدریج و با احراز صلاحیت ها و نظارت سازمان پژوهش و استاندارهایی که اعلام می شود می توانیم تولید بسته های آموزشی و تالیف کتاب های درسی را برون سپاری کنیم.

انتهای پیام