صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۰۶۹۴۴
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مدیر مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) خراسان رضوی گفت: مشکل اصلی ما راه جذب افراد است و ما مشکلی به جهت آموزش افراد و منابع آموزشی نداریم.

محمد مروج‌کاشانی، مدیر مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، بیان کرد: در رابطه با فعالیت‌های قرآنی هرچه تلاش شود کم است و ما هرچه به تلاش خود ادامه دهیم، به انتهای کار نخواهیم رسید.
وی افزود: حفظ موضوعی قرآن بسیار کاربردی است اما در رابطه با اینکه چرا حفظ موضوعی فراگیر نشده است؛ باید بگوییم ما آنچنان که باید قرآن را نشناسانده‌ایم. قرآن مهجور است چراکه مردم از محتوای قرآن بی‌اطلاع هستند.
مروج‌کاشانی ادامه داد: ما مشکلاتمان را به سمت قرآن رجوع نداده‌ایم و هیچگاه راه‌حل را از قرآن نخواسته‌ایم و قرآن در جامعه به‌عنوان یک سند بالادستی محسوب نمی‌شود؛ به همین دلیل کار قرآنی در اولویت‌های پایین‌تر قرار می‌گیرد.

در مردم احساس نیاز به قرآن ایجاد نشده است
مدیر مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان خراسان رضوی عدم استقبال مردم در برخی رشته‌های قرآنی این علت است که مردم شناختی از کار قرآنی ندارند و آنچه را نشناسند به سمتش حرکت نمی‌کنند؛ ما برای مردم اهمیت تعیین نکردیم و در آن‌ها احساس نیاز ایجاد نکرده‌ایم.
وی با بیان اینکه حفظ قرآن می‌تواند ظرفیت متناسبی برای ورود افراد به مباحث تفسیری و تدبری باشد، گفت: نمونه‌هایی از درک مفاهیم و عمل به قرآن را که در حافظان ما ایجاد شده را به مردم معرفی نکردیم.
مروج‌کاشانی اضافه کرد: ابتدا میان دستگاه‌های حکومتی و در مرتبه دوم صدا و سیما و در مرحله بعد آموزش و پرورش و در انتها خود افراد حلاوت و شیرینی حفظ قرآن را نچشیده‌اند. باید این سؤال را پرسید که چقدر از مسئولان و متولیان قرآنی ما به سمت حفظ قرآن رفتند؟ آیا می‌شود کسی که چنین مسیری را طی نکرده، دیگران را به این مسیر تشویق کند؟
این حافظ قرآن ادامه داد: در کشوری همچون سودان برای ارتقای مراتب شغلی و دولتی باید بر محفوظات قرآنی افراد اضافه شود. متأسفانه در کشور ما امتیازات مادی برای حفظ قرآن دیده نمی‌شود؛ در صورتی که این امتیازات مادی بسیار خوب و تشویق کننده است.

حافظان قرآن در جامعه جایگاه مشخصی ندارند
وی گفت: حافظ قرآن بودن در کشور ما فضیلت نیست، در واقع جایگاهی برای حافظ قرآن تعریف نشده است، ریل‌گذاری مسیر حرکت به سمت حفظ قرآن را درست ترسیم نکرده‌ایم؛ بعد انتظار داریم که جامعه ما طی مسیر حفظ قرآن را در دستور کار خود داشته باشد، در واقع می‌توان گفت زیرساخت مناسبی برای کار قرآنی وجود ندارد، چنین وضعیتی هم در حفظ موضوعی و البته در حفظ ترتیبی وجود دارد.
مروج‌کاشانی گفت: ساختار درسنامه‌ها و منابع لازم برای آموزش حفظ قرآن وضعیت مناسبی دارد و اگر کسی در مسیر حفظ قرآن قرار گیرد؛ مطلب اندازه کافی از نظر محتوایی وجود دارد، حتی اگر به لحاظ محتوایی ظرفیت حداکثری و صددرصدی نداشته باشیم حداقل ۸۰ درصد محتوای موجود پاسخ دهنده نیاز اولیه ماست؛ یعنی ما با همین منابع توان گسترش فرهنگ حفظ با جامعه آماری میلیونی را داریم.
مدیر موسسه بیت الاحزان در خراسان رضوی افزود: در قدم اول باید امتیاز ویژه‌ای برای جذب افراد در موضوع حفظ قرآن را مورد توجه داشته باشیم. برای مثال در حال حاضر از یک ثبت نام و حدود ۲۰۰ نفر برای حفظ یک ساله قرآن در نهایت حدود ۲۰ تا ۳۰ نفر مسیر حفظ قرآن را ادامه می‌دهند.
وی اظهار کرد: اشتباه ما به پستو بردن قرآن و فعالیت‌های قرآنی بود، اگر به عمق و ارزش حفظ قرآن پی می‌بردیم این بسیاری از مشکلات ما حل می‌شد، ما باید حوزه تبلیغ حفظ قرآن را تقویت کنیم تا بتوانیم پس از جذب و تربیت نیروی عملیاتی برای گسترش آموزش حفظ قرآن در اختیار داشته باشیم.
مروج‌کاشانی گسترش طرح‌های متنوع حفظ قرآن در سطح خراسان رضوی را کاری سنگین دانست و گفت: ما باید ابتدا علت‌ها و موانع حفظ قرآن به طور کلی بشناسیم و برطرف کنیم سپس به تنوع آموزش حفظ قرآن بیندیشیم و عمل کنیم.
انتهای پیام