صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۱۰۴۵۶
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۳

گروه معارف ــ امام جمعه بیرانشهر با اشاره به این‌که یکی‌ از برکات رمضان توفیق سحرخیزی برای روزه‌داران است، اظهار کرد: دعای سحر در ارتقای سطح اعتقادی انسان و امیدوار کردن هر شخص که در سحر آن‌ را قرائت کند مؤثر است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بیرانوند، امام جمعه بیرانشهر، در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، در رابطه‌ با سحرخیزی و فضیلت‌های آن، گفت: از قدیم‌ گفته‌اند سحرخیز باش تا کام‌روا شوی و مردم ما نیز این مثل گوهربار را سرمشق زندگی خود قرار داده‌اند تا با سحرخیزی در زندگی دنیوی و اخروی خود پیروز باشند، چراکه انسان سحرخیز آرامش بیشتر دارد و سحرخیزی باعث می‌شود در زندگی دنیوی درهای رحمت خداوند به روی انسان بازتر شود و با خواندن نمازهای پنج‌گانه و اعتقاد به اصول اسلامی در زندگی اخروی نیز پُربارتر خواهد بود.

وی با اشاره به این‌که یکی‌ از برکت‌های رمضان توفیق سحرخیزی برای روزه‌داران است، بیان کرد: معمولاً سحرگاهان بعضی از مردم در خواب و استراحت هستند و از فیض سحرخیزی محروم هستند اما ماه مبارک رمضان دریچه توفیق سحرخیزی را به روی همه به‌ویژه روزه‌داران می‌گشاید و مقدمه‌ای برای درک بهتر سحرخیزی در دیگر ایام زندگی می‌شود.

بیرانوند تصریح کرد: اما آن‌چه که خیلی مهم است در مورد اهمیت سحرخیزی از منظر قرآن‌کریم است که با تدبر در آیات قرآن می‌توان به اهمیت آن دست پیدا کرد، آیاتی مانند آیه 34 سوره مبارکه الرحمن، آیه 17 سوره مبارکه آل‌عمران، آیه 5 سوره مبارکه قدر، آیات یک و 2 سوره مبارکه فجر، آیات 78و79 سوره مبارکه اسراء، آیات 17 و 18 سوره مبارکه زاریات و ... که این آیات نشان می‌دهند بیداری در سحرگاهان، عبادت، دعا و استغفار در این زمان از صفات متقین، مورد سفارش خداوند، شیوه نیکوکاران تقوا پیشه و مایه‌ دستیابی به بهشت است.

سحرخیزی و طلب بخشش از خداوند
امام جمعه بیرانشهر با بیان این‌که زمانی‌که صحبت از سحرخیزی می‌شود دعا و طلب بخشش از خداوند به ذهن خطور می‌کند، اظهار کرد: زمانی‌که به سفارش‌های لقمان حکیم نگاه می‌کنیم می‌بینیم که در یکی‌ از سفارشات خود به پسرش می‌گوید: «جان پسر، مبادا خروس از تو زیرک‌تر باشد وقت سحر برخیزد و از خداوند مغفرت طلب کند و تو در خواب باشی».
وی ادامه داد: علامه حسن‌زاده آملی در مناجات خودش می‌گوید: «الهی خروس را سحر باشد و حسن را نباشد، الهی خروس را شب خروش باشد و حسن خاموش باشد».

بیرانوند با اشاره به این‌که سحرگاهان حدود یک ساعت و نیم قبل از اذان شروع شده و با اذان تمام می‌شود، اظهار کرد: آن‌چه در مورد سحر باید مدنظر باشد و اهمیت سحر است بحث عبادت و شب‌بیداری است و یکی‌ از بهترین عبادات سحر نماز شب است و بهترین فرصت آماده‌سازی برای روزه است، که خداوند در آیات یک تا 7  سوره مبارکه مزمل به آن اشاره می‌کند.
امام جمعه بیرانشهر با بیان این‌که عبادت و دعا خواندن در سحرگاهان برکاتی دارد، گفت: امام صادق(ع) در این رابطه می‌فرماید: «دروغ گفته است کسی که گمان کند نماز شب می‌خواند و گرسنگی می‌کشد، زیرا نماز شب روزی روز را ضمانت می‌کند».
وی تأکید کرد: تنها کسانی از برکات سحرخیزی و نماز شب بهره‌ دارند که به عظمت و ارزش و برکات آن واقف هستند که یکی‌ از برکات کوچک آن فراوانی رزق و روزی است.

بیرانوند ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) در رابطه با برکات نماز شب می‌فرماید: نماز شب مایه‌ خشنودی پروردگار است، ریشه ایمان و آرامش بدن است و نماز شب نفرت شیطان، سلاح دشمن و مستجاب شدن دعاست و بین نمازگزار و ملک‌الموت واسطه می‌شود، پاسخ نکیر و منکر در قبر است و مونس انسان و زیارت‌کننده او در قبر تا قیامت خواهد بود.
امام جمعه بیرانشهر تصریح کرد: آیت‌الله تبریزی در این رابطه می‌فرماید: من بسیاری از محصلین را می‌شناسم که همین شب زنده‌دار بودن باعث شد فهمی عمیق و استقامتی بی‌نظیر در تحصیل نصیب آن‌ها شود و به مراقبت بالایی برسند اما در مقابل آن‌ها کسانی هستند که مطالعه دارند اما به برکت علم خود نمی‌رسند و از علم خویش بهره‌ای نمی‌برند» به‌عنوان مثال آیت‌الله محدث قمی در تمام سال حداقل یک ساعت قبل از طلوع آفتاب یدار بود و نماز می‌خواند و بهترین مستحب را عبادت و تهجد می‌دانست.
وی اظهار کرد: در روایت آمده که زنی به امام صادق(ع) گفت: ای پسر پیامبر خدا(ص) شوهرم مرا دوست ندارد، چه کنم مهرم در جانش برآید؟ امام در پاسخ فرمود نماز شب بخوان، بعد از مدتی این زن برای سپاسگذاری نزد امام آمد و گفت: با عمل به دستور شما مهر من در دل شوهرم افزون شده و دیگر کسی را بیشتر از من دوست ندارد.

آمادگی برای عبادت
بیرانوند بیان کرد: آیت‌الله شاه‌آبادی نیز فرمودند مرحوم والدم به بیداری شب و سحرخیزی عنایت ویژه داشت و می‌گفتند اگر برای برای نافله شببیدار شدید اما آمادگی روحی نداشتید بیدار بمانید ولو این‌که چایی بخورید، چراکه بر اثر این بیداری برای عبادت آمادگی پیدا می‌‎کنید.
امام جمعه بیرانشهر ادامه داد: آیت‌الله شاه‌آبادی همچنین می‌فرمود بیداری سحر برای مزاج مادی و معنوی مفید است، برای دنیایتان هم که شده سحرها بیدار شوید چون طبق روایات سلامت بدن، وسعت رزق و زیبایی چهره را به‌دنبال دارد.
وی با اشاره به این‌که خداوند متعال در آیه 78 سوره مبارکه اسراء می‌فرماید: «نماز را وقت زوال آفتاب تا اول تاریکی شب به‌پا دار و نماز صبح را نیز به جای آر که آن نماز به حقیقت مشهود نظر فرشتگان شب و فرشتگان روز است»، عنوان کرد: شیخ کلینی در رابطه با این آیه می‌فرماید: «نماز صبح که قبل‌از طلوع آفتاب خوانده شود فرشتگان شب و روز هردو شاهد اقامه آن بوده و دو بار برای انسان حساب می‌شود».
بیرانوند ادامه داد: همچنین پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: «بامدادان در پی روزی و حاجت بروید که سحرخیزی مایه برکت و رستگاری است» و در جایی دیگر می‌فرماید: «خداوندا برای امت من در سحرخیزی‌اش برکت قرار ده».

امام جمعه بیرانشهر با اشاره به این‌که خوردن سحری یکی‌از اعمال ماه مبارک رمضان است که سفارش زیادی به آن شده است، اظهار کرد: در روایات به خوردن سحری ولو به یک دانه خرما و یا یک استکان آب سفارش شده است و وارد شده که حق‌تعالی و ملائکه برای روزه‌داران سحرخیز صلوات و دورود می‌فرستند.
وی ادامه داد: همچنین دومین مورد که در سحرها به آن اشاره شده خواندن سوره مبارکه «قدر» است که هرکس سوره قدر را در وقت سحر و افطار خوردن قرائت کند در مابین این دو وقت ثواب کسی را دارد که در راه خدا در خون خود می‌غلتد.
بیرانوند با اشاره به این‌که سفارش شده است که در سحرهای ماه مبارک رمضان دعای سحر که از امام رضا(ع) نقل شده که توسط امام باقر(ع) خوانده می‌شده است، قرائت شود، عنوان کرد: وقتی به کلمات این دعا می‌نگریم می‌بینیم که این دعا چه مضامین بلند و چه برکاتی دارد و انسان را به چه مراتب بلندی می‌رساند.
امام جمعه بیرانشهر ادامه داد: دعای سحر در ارتقاء سطح اعتقادی انسان و امیدوار کردن هر شخص که در سحر آن‌را قرائت کند مؤثر است و بالا بردن اعتماد به نفس انسان و این‌که توکل به خدا چه برکاتی را برای انسان به ارمغان می‌آورد از برکات این دعای شریفه است.

انتهای پیام