صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۱۱۳۸۵
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۵

گروه اجتماعی ــ سیل اخیر به بیش‌از پنج هزار هکتار باغ‌های لرستان از جمله انجیرستان پلدختر و انارستان تنگ‌سیاب خسارت وارد کرد.

به گزارش ایکنا از لرستان، سیلِ اخیر به بیش‌از پنج هزار هکتار باغ‌های لرستان از جمله انجیرستان پلدختر و انارستان تنگ‌سیاب خسارات فراوانی وارد کرد. حجم تولید انارستان‌های تنگ‌سیاب حدود سی هزار تُن و تولید انجیرستان‌های پلدختر بیست هزار تُن و معیشت حدود 10 هزار نفر به این باغ‌ها وابسته است.
الکتروپمپ، لوله آب و تجهیزات لایروبی ازجمله مینی‌لودر از مهم‌ترین نیازها برای پاکسازی باغ‌های مناطق سیل‌زده استان است.
بنا‌براین گزارش، محصولات کشاورزی و باغی شهرستان پلدختر در لرستان را بیش از هر چیزی با نام «انجیر سیاه» می‌شناسند، انجیری که به‌واسطه زودرس بودن پیش از هر نوع انجیری راهی بازار می‌شود و خواهان زیادی در سراسر کشور و دنیا دارد.
این محصول در سطح وسیعی از شهرستان پلدختر پرورش داده می‌شود و علاوه‌بر ایجاد فرصت‌های اشتغال این شهرستان را مستعد تبدیل به قطب صادرات انجیر به کشورهای مختلف دنیا کرده است.
بنا بر آمار ارائه‌شده از سوی مسئولان، ۳۳ درصد انجیر سیاه‌آبی کشور در لرستان تولید می‌شود و لرستان در پرورش و تولید انجیر سیاه در کشور رکورددار است. این در حالی است که ۹۲ درصد این میوه در شهرستان پلدختر تولید می‌شود.
امسال بارش‌های شدید باران سیلابی مخرب را رقم زد که باغ‌های انجیر سیاه پلدختر را نیز از خسارات خود بی‌نصیب نگذاشت؛ باغ‌های انجیر سیاه حاشیه رودخانه کشکان این‌بار به گِل نشستند تا تیره‌روزی محصول انجیر سیاه پلدختر به‌عنوان یکی‌از تولیدات ویژه لرستان همچنان استمرار داشته باشد.
بسیاری از دستگاه‌های پمپاژ آب حاشیه رودخانه کشکان که باغ‌ها و مزارع پلدختر را سیراب می‌کرد همراه با سیلاب و در جریان آب‌های خروشان کشکان از بین رفتند و گِل و لای به جا مانده از سیل باغ‌های انجیر را تحت سیطره خود درآورده است.

انتهای پیام