آدمی گاهی دچار لغزش میشود و ایمانش از بین میرود، گاهی خداوند به خاطر گناهان ما به غضب میآید، اغلب مردم بخاطر گناه گرفتار سیل و زلزله و آتش سوزی و ... بلایا هستند؛ ولی مردم درک درستی نسبت به این امر ندارند در قدیم معروف بود که «چوب خدا صدا ندارد».
باید به مردم این توجه را داد که خیلی از این تصادفات و مرگهای ناگهانی بخاطر گناهان اتفاق میافتد.
اگر شخصی از روی بیاعتنایی نماز اول وقت نخوانده و پشت فرمان ماشین نشسته و رانندگی میکند، نماز نفرینش میکند و تصادف کرده به خاطر نفرین نماز است؛ و نماز نخوانده مرده است. اگر نماز را در وقتش بخوانید بسیاری از این پیش آمدها نمیشود.
«لا تواخذنی بالعثرات » یک نماز که اول وقت نخوانی آدم را بیچاره میکند؛ بخاطر اینکه در روایت وارد شده که کسی که نماز را از اول وقت به تاخیر بی اندازد ، نماز او را نفرین میکند و خطاب به ضایع کننده نماز میگوید :« ضَیّعکَ اللهُ کَما ضَیَعتَنی » خدا ضایعت کند همانطوری مرا ضایع کردی. ولی اگر اول وقت نمازت را بخوانی نماز دعایت میکند و میگوید « حَفَظَک اللهُ کَما حَفَظتَنی » خدا حفظت کند همانطوری که مرا حفظ کردی؛ اگر نمازت را اول وقت بخوانی کار و بارت هم خوب میشود؛ خدا به دل دیگران می اندازد تا کارت را انجام دهند.
دو نفر اختلاف دارند در دادگستری، مدعی و مدعا الیه هر کدام یک چیزی میگویند. مدعی غصه میخورد که فردا مدعا الیه کاری بکند که قاضی بر علیه من حکم کند. شاعر به مدعی می گوید: مدعی غصه نخور تو با خدا ارتباط برقرار کن و به خدا بگو کار من را درست کن و غصه نخور که فردا چه اتفاقی میافتد و تو محکوم میشوی با اینکه حق با تو است؛ که اگر کسی که ادعا میکند، رحم نکند، خدا رحم میکند.
وَ أَقِلْنِی فِیهِ مِنَ الْخَطَایَا وَ الْهَفَوَاتِ؛ خدایا با من اقاله کن.
معنای اقاله
اگر شما جنسی را از جایی خریدهاید، و بدون جهت میخواهید آن را پس بدهید، و جنس خریداری شده عیب و مشکلی هم ندارد که بخاطر آن بخواهید معامله را بر هم بزنید، در این موارد مستحب است که کاسب و فروشنده آن را پس بگیرد و این پس گرفتن را اقاله گویند.
در این دعا از خدا درخواست اقاله میکنیم و میگوییم؛ خدایا تو خود دستور به اقاله دادهای ، و به فروشنده گفتهای، جنسی را که فروختهای و مشتری بدون دلیل باز گرداندهاست را قبول کن حال من هم از تو تقاضای اقاله دارم و از تو میخواهم که گناهانم را رایگان ببخشی؛ نمونه این دعا را در دعای کمیل می بینید« که خدایا با من اهل اقاله باش».
وَ لاَ تَجْعَلْنِی فِیهِ غَرَضاً لِلْبَلاَیَا وَ الْآفَاتِ؛ خدایا ؛ من را در معرض تیر بلاء قرار مده.
« غرض » به معنی « هدف و تیر » است؛ زلزله و سیل و .. تیر بلایا هستند، قرآن کریم میفرماید: « وَ ما أَصابَکُمْ مِنْ مُصیبَةٍ فَبِما کَسَبَتْ أَیْدیکُمْ وَ یَعْفُوا عَنْ کَثیرٍ؛ هر گرفتاری برای شما پیش میآید حاصل دسترنج خودتان هست.
هر چه کشت کنی همان را درو میکنی، « فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَیْراً یَرَهُ وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ » اگر میبینی که باغ میوه و مزرعه کشت و کار تو به آفت مبتلا شده است، شاید اهل خمس و زکات نبوده ای.
اثر پرداختن خمس و زکات
چندی پیش در یکی از شهرها آفت آمده بود، تمام باغهای انگور را از بین برده بود؛ به صاحب یکی از باغها این خبر را دادند؛ وی پاسخ داد: من مطمئنم که به باغ من آسیبی نرسیده است، چون من اهل خمس و زکات هستم، وقتی که به محل رفتند دیدند که همه باغها از بین رفته به جز باغ این شخص.
در قرآن آمده است که « إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ إِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ وَ ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ والٍ» خدا برنامههای مردم را عوض نمیکند مگر اینکه خودشان را تغییر بدهند.
«بِعِزَّتِکَ یَا عِزَّ الْمُسْلِمِین؛ به عزت خودت این دعاها را در حق ما مستجاب کن ای کسی که عزت مسلمین از توست».
انتهای پیام