صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۱۶۲۴۵
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱

گروه اجتماعی ــ مدیرکل میراث ‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌شمالی یکی از برنامه‌های مهم روستاهای هدف گردشگری را ایجاد بازارچه‌های صنایع‌دستی برشمرد، گفت: این مهم در سال جاری در تعدادی از روستاهای هدف گردشگری استان محقق می‌شود.

به گزارش ایکنا از خراسان شمالی، به نقل ازروابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، حبیب یزدان‌پناه، مدیرکل میراث ‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌شمالی اظهار کرد: بازارچه‌های محلی صنایع دستی در روستاهای هدف گردشگری روئین، درکش و اسفیدان با هدف رونق تولید صنایع دستی و اقتصاد محلی و نیز توسعه گردشگری راه اندازی می‌شود.
وی با بیان اینکه ایجاد و راه‌اندازی کارگاه‌های بزرگ و بازارچه دائمی صنایع دستی از دیگر برنامه‌های این حوزه برای سال جاری است، افزود: قصد داریم با برگزاری هفته‌های فرهنگی، برپایی و حضور در نمایشگاه‌های سراسری صنایع دستی، بیش از پیش تولیدات صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی استان را معرفی کنیم.
وی با اشاره به انتخاب بجنورد به عنوان شهر ملی گلیم سفره کردی در سال گذشته، از برگزاری جشن این انتخاب خبر داد و افزود: پیگیر ثبت روستای روئین به عنوان روستای جهانی صنایع دستی در حوزه چادرشب بافی هستیم.
وی کسب 10 عنوان نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی، همایش فعالان صنایع دستی و تجلیل از برگزیدگان، برندسازی 5 رشته و برگزاری اکسپوی صنایع دستی را از جمله برنامه‌های پیش بینی شده این حوزه برای سال جاری برشمرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌شمالی گفت: سال گذشته 52 میلیارد و 760 میلیون ریال تسهیلات صنایع دستی از سوی پست بانک، صندوق کارآفرینی امید، توسعه و تعاون، بانک ملت و بانک سپه پرداخت و برای 570 نفر ایجاد اشتغال شد.
یزدان‌پناه بیان کرد: همچنین طی این مدت، 441 نفر در دوره‌های صنایع دستی از جمله در رشته‌های گلیم، سوزن دوزی، معرق، سراجی، پارچه بافی، بافتنی سنتی، نساجی و جاجیم بافی آموزش دیدند و 425 فقره گواهینامه صنایع دستی نیز به هنر آموختگان اعطا شد.
وی افزود: صدور و تمدید 559 فقره مجوز پروانه تولید انفرادی، 10 فقره جواز تأسیس کارگاهی، 429 فقره کارت شناسایی صنعتگری و 307 فقره صدور مجوز اشتغال خانگی از دیگر اقدامات انجام شده در سال گذشته است.
وی با اشاره به راه‌اندازی شش مرکز آموزشی سیار صنایع‌دستی در سال گذشته، اظهارکرد: در حال حاضر صنعتگران و هنرمندان استان در 60 رشته صنایع دستی فعالیت دارند و یک هزار و 250 کارگاه و 46 فروشگاه صنایع دستی در استان وجود دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌شمالی از صادرات 12 میلیارد ریالی صنایع دستی در سال گذشته خبر داد، گفت: تولیدات صنایع دستی استان از جمله سفال و سرامیک، دست بافته‌های داری و پارچه بوده که به کشورهای چین، لهستان، ترکیه، ایتالیا و سوئد صادر شده است.
انتهای پیام