صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۱۷۰۹۸
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۹

گروه فرهنگی- عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: به‌کار بردن الگوی رهبری کاریزماتیک برای امام خمینی(ره) از سوی بیگانگان، غربی‌ها و مخالفان دین، امام خمینی(ره) و دشمنان انقلاب اسلامی آغاز شد و ادامه یافت.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، امروز حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا جواهری عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد،  در نشست تخصصی با موضوع «رمز مقبولیت و محبوبیت امام خمینی(ره) » که امروز 13 خردادماه در محل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، برگزار شد، اظهار کرد: عنوان موضوع من چیستی رهبری کاریزماتیک و چرایی تضاد آن با شخصیت امام خمینی(ره) است، چرا امام(ره) رهبر کاریزماتیک و کاریزما نیست؟

وی افزود: برخی تنها یک ویژگی ایشان را دیدند، از آن خوششان آمده و این ویژگی را بزرگ شناختند و بزرگ شمردند، در نتیجه همان را عامل موفقیت ذکر کردند، این گروه نکات خوبی می‌گویند و ویژگی خوبی را بیان می‌کنند اما یک بعدی بوده و نظریه جامعیت صحیح است که شاگردان امام(ره) بر آن تاکید دارند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه غربی‌ها رهبری کاریزماتیک را آغاز کردند، عنوان کرد: به‌کار بردن الگوی رهبری کاریزماتیک برای امام خمینی(ره) از سوی بیگانگان، غربی‌ها و مخالفان دین، امام خمینی(ره) و دشمنان انقلاب اسلامی آغاز شد و ادامه یافت.

جواهری ادامه داد: برخی افراد در داخل کشور از روی جهالت، بی‌دقتی و عمدا همان راه را ادامه دادند. برخی در خارج و برخی نیز در داخل اصرار دارند که امام(ره) را رهبری کاریزماتیک بنامند که این به هیچ وجه در رابطه با شخصیت ایشان درست نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: برای رهبری کاریزماتیک ملزومات و مختصاتی از سوی ماکس وبر و پیروانش ذکر شده که هرگز برای امام خمینی(ره) تطبیق نمی‌کند. زمانی که ببینیم ماکس وبر چه ویژگی‌هایی برای رهبری کاریزماتیک ذکر کرده، شرم می‌کنیم که رهبری کاریزماتیک را به امام(ره) نسبت دهیم. ویژگی‌های طرح شده برای رهبری کاریزماتیک رویاروی ویژگی‌ها و امتیازات امام خمینی(ره) قرار دارد. برخی تصور می‌کنند به کار بردن این عنوان برای ایشان ستایش بوده، در حالی که نکوهش است.

وی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) شخصیتی جامع، پرامتیاز و سرشار از صفات زیبا بود، تصریح کرد: هریک از امتیازات فراوان امام(ره) افراد، گروه‌ها و جریان‌های متفاوتی را در جامعه جذب کرد و مجموعه ویژگی‌ها همه اقشار و طبقات اجتماعی را فرا گرفت. توفیق بزرگ امام خمینی در ایران، منطقه و جهان ریشه در محبوبیت گسترده مردمی امام خمینی داشت، محبوبیتی که براساس جامعیت استوار شد. شاگردان و یاران امام خمینی(ره) جامعیت را درک کرده‌اند و در گفتار و نوشتارشان ثبت شده است.

این استاد دانشگاه گفت: غربی‌ها در آثار خویش اصرار دارند که امام خمینی(ره) را رهبر کاریزماتیک و دارای شخصیت کاریزما معرفی نمایند. بی‌تردید تأثیرات عمیق و گسترده رهبری امام خمینی(ره) به‌گونه‌ای است که نظریه‌پردازان و صاحب‌نظران داخلی و خارجی، پژوهشگران علوم سیاسی و علوم اجتماعی، جامعه‌شناسان و انقلاب‌شناسان همه به اظهار نظر درباره علت موفقیت امام خمینی و شخصیت ایشان روی آورده‌اند.

جواهری خاطرنشان کرد: رایج‌ترین قالب تئوریکی که غربی‌ها همواره برای تبیین رهبری امام و علت تأثیرگذاری عمیق ایشان بر مردم و تشریح جنس رهبری امام به کار بردند، ادامه دادند و اکنون تأکید و بر آن اصرار دارند، رهبری کاریزماتیک ماکس وبر است. غربی‌ها با نادر شمردن امکان ظهور رهبری کاریزماتیک در جهان غرب، این رهبری را مختص جوامع عقب مانده جهان سوم دانسته‌اند. آنان با روحیه استکباری و تحقیر رهبران نهضت‌های آزادی‌بخش با انگ رهبری کاریزماتیک ترور شخصیت کرده و کوبیده‌اند.

رهبری امام خمینی از رهبری کاریزماتیک جداست
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: دشمنان امام خمینی و انقلاب اسلامی عمداً تعبیر رهبری کاریزماتیک را در توصیف امام خمینی می‌آورند تا این شخصیت الهی بزرگ را متهم کنند و رهبری مردود و مطرود نشان دهند. بی‌شک رهبری امام خمینی از رهبری کاریزماتیک جداست. ویژگی‌های امام خمینی سراسر رویاروی رهبری کاریزماتیک ماکس وبر است. صفات ناروای منفی رهبری کاریزماتیک در شخصیت جامع امام خمینی وجود ندارد، بنابراین به کاربردن عنوان رهبری کاریزماتیک برای امام خمینی به هیچ‌وجه درست نیست. زیرا کاریزمای ماکس وبر و طرفدارانش مخالف و متضاد با شخصیت امام خمینی است.

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) با تواضع و فروتنی بسیار و روابط گرم، صمیمی و خردمندانه با اقشار ضعیف، مظلومان و توده مردم و با قاطعیت و شجاعت با دیکتاتورها، خائنان و زورگویان برخورد داشت، عنوان کرد: ایشان بسیار ساده‌زیست، قانع و نمونه عالی زاهد حاکم در جهان بشری است. او هیچ‌چیز برای خود نخواست و هیچ سهمی برای خود در انقلاب قائل نشد، همه کارها را از لطف خدا و تلاش مردم می‌دانست.

این استاد دانشگاه افزود: زندگی اقتصادی او قبل و بعد از انقلاب هیچ فرقی نکرد. بعد از انقلاب سال‌ها مستأجر بود و از خانه استیجاری به بیمارستان انتقال یافت و به ملکوت اعلی پیوست. او با عوام‌فریبی و روش‌های ماکیالیستی تهدید، تطمیع، سلطه‌طلبی، زورگویی، خودمحوری، خونخواهی، سودجویی و هرگونه استفاده از وسیله‌های نامشروع و غیر عقلانی به ‌شدت مخالفت کرد. او کریم بود و ضامن کرامت انسانی مردم ایران شد.

جواهری بیان کرد: بزرگ‌ترین امتیاز بی‌نظیر ایشان در میان رهبران جهان دعوت به توحید، معنویت، دین‌گرایی، توکل، تعهّد، نماز، تهجد، سحرخیزی و انس با کتاب آسمانی قرآن، دعا و نیایش با خدای سبحان و اعتقاد به امدادهای غیبی و آخرت گرایی و معاد روز قیامت بود.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: امام خمینی مرجع تقلید، انسان کامل، مصلح بزرگ و دارای تفکر جهانی بود. او با همه رهبران انقلاب‌های جهان تفاوت اساسی داشت و از همه برتر بود. تمام انقلاب‌های جهان فقط اهداف دنیوی و مادی و این جهانی داشته‌اند، در جهت ضد دین و مخالفت با مذهب حرکت کرده‌اند و تک‌ ساحتی و یک بعدی شده‌اند. انقلاب امام خمینی تنها انقلاب دینی و مذهبی در تاریخ معاصر جهان در قرن بیستم و بیست و یکم است. دین اسلام امتیازات فقاهت، عدالت، صلاحیت و کفایت را برای رهبر سیاسی اجتماعی لازم می‌داند.

وی با اشاره به اینکه مردم با آگاهی، شناخت، معرفت و آزادانه امام خمینی را انتخاب نموده‌اند، تصریح کرد: ایشان بدون گرایش‌های نژادی، قومی، حزبی و طبقاتی در جایگاه رهبر جهانی قرار گرفت. امام(ره) دارای نگرش جامع‌گرایانه به اسلام بود و به جامعیت و کمال، جاودانگی و جهانی بودن اسلام ایمان داشت. او در قانون‌گرایی در میان رهبران انقلاب‌های جهان بی‌نظیر است. مؤلفه تکلیف‌گرایی بر اندیشه، گفتار و رفتار ایشان در همه مراحل زندگی و ادوار مبارزه حاکمیت داشت و تنها به قانون و حکم خدا توجّه داشت و همواره قانونی الهی و وظیفه تکلیف شرعی را اجرا می‌کرد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: امام(ره) متخصص بزرگ جهان اسلام است که همگان را به دانش‌های اسلامی و مسلمین را به تخصص‌های لازم برای خدمت در جامعه اسلامی فرا خواند. او دارای اندیشه اسلامی اقتصادی و حامی بزرگ محرومان، پابرهنگان و مستضعفان است. او عزّت و کرامت مردم ایران و مسلمانان جهان را احیاء و حفظ کرد.

جواهری اضافه کرد: ایشان اهل خود انتقادی و انتقادپذیر بود و همگان را به نظارت بر حاکمان و نقد حاکمان و امر به معروف و نهی از منکر مدیران و کارگزاران دعوت نمود. اهل مشورت، شورا و مخالف سرسخت استبداد دیکتاتوری بود و با استبداد داخلی و استکبار جهانی و استعمار خارجی مبارزه کرد و رژیم سلطنتی دوهزار و پانصد ساله مستبد و دیکتاتور و ظالم را به زباله‌دان تاریخ فرستاد.

انتهای پیام