صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۱۷۴۴۳
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳

گروه معارف ــ امام جمعه دورود با بیان این‌که واژه قلب در قرآن بیش از یک‌صد بار به‌کار رفته است، گفت: یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث بیماری دل انسان‌ها می‌شود، غفلت انسان است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا حقیان، امام جمعه دورود در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، در رابطه با عوامل بیماری دل و قلب انسان، گفت: واژه قلب در قرآن‌کریم بیش از یک‌صد بار به‌کار رفته است. در فرهنگ قرآن و اهل‌‌ بیت(ع) قلب به‌معنی دل و روح انسان است و به‌معنای عضو صنوبری شکل که در سمت چپ قفسه سینه انسان وجود دارد نیست.
وی با بیان این‌که اگرچه تدبر در این عضو بسیار کوچک سیصد گرمی دال بر عظمت خدا و نشانه‌ای از آیات الهی و بزرگی خداست، عنوان کرد: این عضو در هر دقیقه بیش‌ از هفتاد بار ضربان دارد و هر بار بیش‌‌از 75 درصد لیتر خون را که در شش‌ها با اکسیژن غنی شده به اعضای بدن پمپاژ می‌کند که نشانه عظمت خداست.
امام جمعه دورود با اشاره به این‌که منظور از قلب در آیات و روایات دل و روح انسان‌ها یا به تعبیر فلاسفه نفس ناطقه انسان‌هاست، تصریح کرد: این روح انسان‌ها که یکی‌‌ از ابعاد وجودی انسان‌هاست گاهی بر اثر عواملی دچار بیماری و مرض می‌شود که دستور دین این است که ما این عوامل را بشناسیم؛ چون اگر روح انسان‌ها دچار این بیماری شود درمان روح و دل و این بُعد و مساحت درونی کار مشکلی است و مانند درمان جسم نیست.
وی با بیان این‌که درمان جسم آسان است اما درمان روح کار سختی است، تأکید کرد: یکی‌‌ از مهم‌ترین عواملی که باعث بیماری دل انسان‌ها می‌شود غفلت انسان است، غفلت از یاد خدا، معاد، مرگ، خانواده، مستمندان مؤمن، تربیت فرزندان و والدین، اگر ما دچار غفلت شدیم روح ما دچار بیماری و مریضی می‌شود.
حقیان ادامه داد: خداوند متعال در آیاتی از قرآن‌‌ کریم در رابطه‌ با غافل شدن انسان از خدا و یاد مرگ هشدار داده و در آیه 9 سوره مبارکه منافقون می‌فرماید: «یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تُلْهِکمْ أَمْوالُکمْ وَ لا أَوْلادُکمْ عَنْ ذِکرِ اللَّهِ وَ مَنْ یفْعَلْ ذلِک فَأُولئِک هُمُ الْخاسِرُونَ؛ ای کسانی‌که ایمان آورده‏‌اید! اموال و فرزندان‌تان شما را از یاد خدا غافل نکند! و کسانی‌که چنین کنند، زیانکارانند!» لذا باید مراقب باشیم زندگی را طوری مدیریت کنیم که از یاد خدا و مرگ غافل نشویم، چراکه اگر غافل شویم هر گناهی مرتکب می‌شویم و مسئولیت‌هایی که نسبت به خدا، خلق و خانواده داریم را فراموش خواهیم کرد.
امام جمعه دورود با بیان این‌که اگر غفلت در زندگی انسان نهادینه شود باعث بیماری دل و روح انسان می‌شود، عنوان کرد: امام محمدباقر(ع) از رسول اکرم(ص) نقل کرده است که فرمود‌: «صبح کن و روزت را بگذران که یا عالم باشی یا علم‌آموز و بپرهیز از این‌که عمرت در لذایذ غفلت‌زا و کامجویی‌های زیان‌بخش سپری گردد». (الحدیث جلد1 ص 54) همچنین امام علی(ع) غفلت را مضرترین دشمن انسان معرفی می‌کند و در رابطه‌ با اهمیت یاد خدا فرموده است: «اَلذِّكرُ يونِسُ اللُّبَّ وَ يُنيرُ القَلبَ و َيَستَنزِلُ الرَّحمَةَ؛ ياد خدا عقل را آرامش مى‌دهد، دل را روشن مى‌كند و رحمت او را فرود مى‌آورد». (تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 189‌، ح 3633).

حقیان افزود: ورود به گناه سرابی است خطرناک در پیشرفت انسان‌ها و در زندگی دنیوی انسان‌ها این موضوع آن‌قدر مهم است که در ادعیه نیز به آن اشاره شده است، که می‌گوییم خدایا از خواب غفلت به تو پناه می‌برم.

انتهای پیام