صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۱۸۱۰۲
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۷

گروه اجتماعی ــ رئیس‌کل دادگستری خراسان‌شمالی گفت: متأسفانه اصل هشتم قانون اساسی درباره امر به معروف و نهی از منکر، از غریب‌ترین و مظلوم‌ترین اصولی است که در نظام اسلامی وجود دارد.

به گزارش ایکنا از خراسان‌شمالی، حجت‌الاسلام اسدالله جعفری، رئیس‌کل دادگستری استان خراسان‌شمالی، شب گذشته 19 خردادماه در نشست بنیاد عفاف و حجاب استان با تأکید بر اهتمام بیشتر متولیان فرهنگی به اجرایی شدن دو فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه، اظهار کرد: نظر امام راحل این بود که ما باید وزارت‌خانه امربه‌معروف و نهی از منکر درست کنیم.
وی افزود: بر اساس تعالیم دینی شکل و قالب حقیقی در حکومت اسلامی این است که در این حکومت دو موضوع امر به معروف و نهی از منکر جایگاه قانونی تعریف‌شده‌ای داشته باشند.
جعفری خاطرنشان کرد: با وجود این متأسفانه اصل هشتم قانون اساسی از غریب‌ترین و مظلوم‌ترین اصولی است که در نظام اسلامی وجود دارد و همین موضوع خود عوامل و علل آسیب‌های اجتماعی مختلفی شده است.
وی با اشاره به راهکارهای اجرا شده در زمینه موضوع حجاب و عفاف، اظهار کرد: در این راستا یک راه برخورد سلبی با عوامل بدحجابی و بی‌حجابی است که با توجه به فراوانی این معضل و آسیب اجتماعی بدون شک این روش جواب نمی‌دهد.
جعفری خاطرنشان کرد: اینکه در مواجهه با هر بدحجابی یک پرونده قضایی ایجاد کنیم راه مقابله با بدحجابی و بی‌حجابی نیست زیرا در این صورت باید برای تعداد کثیری از خانم‌های موجود در خیابان پرونده تشکیل دهیم.
وی گفت: به همین دلیل هم قانون برای این موضوع وظایف 26 دستگاه را مشخص کرده که شاید کمترین وظایفی که پیش‌بینی شده برای نیروی انتظامی و دستگاه قضایی است.
رئیس‌کل دادگستری استان خراسان‌شمالی ادامه داد: اگرچه در یک مقطعی ستاد پیشگیری و حفاظت اجتماعی به همین منظور کارهایی انجام داده، اما به طور کلی رویه این نیست.
جعفری با اشاره به فعالیت معاونت امور ادارات و دستگاه‌های ستاد امربه‌معروف، افزود: این معاونت در راستای کاهش مشکلات و آسیب‌ها در دستگاه‌های اداری و اجرایی فعالیت می‌کند.
رئیس‌کل دادگستری خراسان‌شمالی افزود: باید مدیران مکلف شوند حداقل محیط خود را پاک‌سازی کنند تا این موضوع اندک‌اندک به جامعه تسری یابد.
وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر از واجبات فراموش شده در کشور بود، اما در این سال‌ها اندکی از مهجوریت آن کاسته شده است، یادآورشد: همه ما باید بدانیم زمانی می‌توانیم کشوری زنده داشته باشیم که همدیگر را در زندگی‌ها به خوبی‌ها دعوت کرده و از بدی‌ها دور کنیم.
جعفری با اشاره به ضرورت مهربانی و زبان نرم در اجرای این فریضه، عنوان کرد: پیامبران با داشتن صفاتی چون مهربانی و روی گشاده مردمان جامعه خود را نصیحت کرده و به آن‌ها امر به معروف و نهی از منکر می‌کردند، زیرا امر به معروف و نهی از منکر با زبان خوب و قلب نرم در افراد اثر می‌گذارد.
رئیس‌کل دادگستری خراسان‌شمالی افزود: طی سال‌های گذشته با اینکه قانون عفاف و حجاب و امربه ‌معروف و نهی از منکر آمده بود، اما اگر فردی در پی امربه ‌معروف و نهی از منکر مجروح یا کشته می‌شد معلوم نبود چه حمایتی از او صورت می‌گیرد، به‌گونه‌ای که در کشور اتفاقاتی افتاد که ما جایگاه قانونی برای دفاع از آمر به معروف جایگاهی نداشتیم.
جعفری عنوان کرد: تا اینکه در فروردین 94 قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر تصویب شد و از آن تاریخ تاکنون همه چیز روشن است، به ‌گونه‌ای که اگر هم اکنون کسی در مقام امربه ‌معروف و نهی از منکر بود و به او متعرض شد ده‌ها ضمانت اجرایی از او حمایت می‌کنند.
رئیس‌کل دادگستری خراسان‌شمالی اظهار کرد: در حال حاضر در شهرستان‌ها ائمه جمعه رئیس ستاد شهرستانی امربه ‌معروف و نهی از منکر بوده و از سوی دیگر در طول این سال‌ها سپاه دبیر این ستاد بوده و نیروهای مستعد آماده برای این کار در سپاه و بسیج تربیت شده‌اند.
وی افزود: شایسته است در هر استان و شهرستانی ائمه جمعه جلودار شده و ستاد امربه ‌معروف و نهی از منکر را بیش از پیش فعال کنند.
انتهای پیام