صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۱۹۴۲۲
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۳

گروه اجتماعی ــ مشاور اجتماعی وزیر نفت گفت: جهاد دانشگاهی در اجرای مسئولیت اجتماعی در شرکت‌های نفتی، به جهت گستره حضور در سطح کشور و برخورداری از پشتوانه علمی، از قدرت تسهیلگری خوبی برخوردار است.

سید‌امیر طالبیان، مشاور اجتماعی وزیر نفت، در گفت‌وگو با ایکنا از مازندران، اظهار کرد: مسئولیت اجتماعی یک ترمینولوژی بین‌المللی است که تحت عنوان(CSR) شناخته می‌شود و در دنیا و در سطح شرکت‌های عمده بین‌المللی این مفهوم مطرح است و ابعاد عمده آن شامل؛ ابعاد قانونی، اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی است.
وی افزود: شرکت‌ها صرفاً مسئول تأمین درآمد و منافع مادیشان نیستند اگرچه که در بُعد اقتصادی هم شرکتی نباید ضررده باشد، اما در بُعد اجتماعی؛ در قبال کمکی که شرکت از جامعه و از محیط‌زیست می‌گیرد، در قبال آن هم مسئول است و اگر در حال کار و تولید است  و خدماتی ارائه می‌دهد و منافعی برای خودش جلب می‌کند نباید محیط‌زیست را از بین ببرد و یا اگر ‌در جایی به محیط‌زیست لطمه‌ای بزند آن را جبران کند.

طالبیان درباره اهمیت به‌کارگیری جامعه محلی در پایداری شرکت، بیان کرد: اگر شرکتی در ‌منطقه‌ای کار می‌کند باید مردم محلی آن منطقه را هم به‌کار بگیرد و به شغل، درآمد و معیشتشان کمک کند و آنها را توانمند کند تا بتوانند در تولید مشارکت داشته باشند و در حقیقت یک شرایط پایداری برای این شرکت فراهم شود چون اگر شرکت در ‌جایی یا منطقه‌ای که از پشتیبانی مردم برخوردار نباشد طبیعتاً نمی‌تواند پایدار باشد.

‌توجه اخلاقی به جامعه و محیط‌زیست
مشاور اجتماعی وزیر نفت در تعریف اجمالی مسئولیت اجتماعی، گفت: مسئولیت اجتماعی یعنی اینکه شرکت‌ها توجه اخلاقی دارند که به جامعه و محیط‌زیست توجه کنند و در قبال آن چه که از آنها می‌گیرند، مسئولیت خودشان را انجام دهند.

طالبیان در مورد مسئولیت اجتماعی در صنعت نفت و گاز، تصریح کرد: در صنعت نفت و گاز هم این تعریف را برای خودمان بومی شده و ما سعی می‌کنیم خدماتی را که بر‌عهده داریم، به خوبی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه، مسئولیت اجتماعی به هیچ وجه صدقه محسوب نمی‌شود بلکه یک مفهوم اخلاقی است، افزود: ما باید عمل‌مان معقولانه باشد. اگر ما کار می‌کنیم و خدمات به مردم ارائه می‌دهیم و با افتخار به مردم می‌گوئیم بالای ۹۰ درصد مردم از خدمات گاز بهره‌مند هستند، این کافی نیست باید با مشتریان‌مان ارتباط خوبی داشته باشیم و به آنها توجه کنیم و به شکایاتشان رسیدگی کنیم.

طالبیان با بیان اینکه، مسئولیت اجتماعی، چیزی فراتر از وظیفه ذاتی وزارت نفت است، گفت: ما در قبال سه گروه مسئولیت اجتماعی داریم یکی در قبال مردم و جامعه محلی و دوم در قبال محیط‌زیست که آن را تخریب نکنیم و سوم در قبال کارکنانمان که باید بانشاط و باانگیزه باشند حتی‌المقدور چالش‌ها و مشکلات خانوادگی نداشته باشند تا بتوانند بهتر به مردم خدمت کنند.

جبران تخریب مناطق نفتی‌
مشاور اجتماعی وزیر نفت درباره دستاوردهای نگاه مسئولیت اجتماعی در شرکت نفت، گفت: خوشبختانه از جمله دستاوردها این بوده که ما توانستیم در مناطق نفتی و گازی این مفهوم را نهادینه کنیم تا تخریب صورت گرفته را جبران کنیم.

وی افزود: خوشبختانه ما تا اندازه‌ای به مردم نزدیک شدیم و توانستیم مشکلاتشان را حل و به کاهش فاصله‌ها کمک کنیم.

طالبیان بیان کرد: یک نگاه جدیدی تحت عنوان مسئولیت اجتماعی در پیش گرفتیم تا بتوانیم با مردم بشینیم و تعامل داشته باشیم و بتوانیم دردهای مردم را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: البته جاهایی توقعات مردم از نفت و گاز هم باید مدیریت شود. در مناطق دوردست مردم ما را به عنوان نماینده دولت و نظام می‌دانند چاره‌ای نیست که به مشکلات مردم توجه کنیم و تا آنجایی که امکان پذیر است با کمک خودشان در حل مشکل مشارکت کنیم.

طالبیان درباره اهمیت کمک دانشگاه‌ها و جهاددانشگاهی در اجرای مسئولیت اجتماعی، بیان کرد: در این باره با نهادهای کشور از جمله دانشگاه‌ها و جهاددانشگاهی قرارهایی داشتیم تا کمک‌مان کنند. چون این نهادها نهادهایی هستند که می‌توانند تسهیل‌گر باشند بین نفت و مردم؛ چون در سطح کشور گستره حضور داشته و از پشتوانه‌های علمی برخوردارند.
وی افزود: تفاهم‌نامه‌ای با جهاد‌دانشگاهی تهران داشتیم و ا‌ن‌شاءلله بر حسب نوع پروژه‌ها می‌توانیم از ظرفیت جهاد‌دانشگاهی در استان‌ها نیز بهره‌مند شویم.

پیشگامی شرکت گاز مازندران در اجرای مسئولیت اجتماعی
طالبیان گفت: خوشبختانه شرکت گاز مازندران در اجرای استانداردهای مسئولیت اجتماعی در کشور پیشگام بوده و می‌توان از تجربیات این شرکت در سطح کشور بهره‌گیری کرد.

وی در ارزیابی فعالیت‌های شرکت گاز مازندران درباره مسئولیت اجتماعی، افزود: شرکت گاز مازندران از چند سال پیش با استفاده از مشاوران دانشگاهی و جوان توانسته با توجه به استانداردهای مسئولیت اجتماعی، از استادان دانشگاهی استان بهره‌مند شود و این استاندارد را بومی کند.

طالبیان اظهار کرد: شرکت گاز مازندران توانستند با استفاده از این استاندارد مسئولیت اجتماعی را در مازندران برای خودشان ترجمه کنند که چه کارهایی را باید انجام دهند و یک استراتژی برای خودشون طراحی کردند و بر اساس آن به یک برنامه رسیدند و الان در حال اجرای برنامه هستند و در مرحله بعد باید ارزیابی کنند که ببینند این برنامه ها چقدر توانسته به اهداف مورد نظرشون کمک کند.
انتهای پیام