صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۲۰۸۲۴
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۵

گروه سیاست و اقتصاد - عضو هیئت علمی علوم سیاسی دانشگاه اصفهان گفت: یکی از مهمترین چالش‌ها در مسیر تحقق بیانیه گام دوم انقلاب، سوء مدیریت‌های داخلی بوده که در نتیجه فقدان نظام شایسته سالاری قانونمند و سازمان‌یافته شکل گرفته است.

محمدعلی بصیری، عضو هیئت علمی علوم سیاسی دانشگاه اصفهان، در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان با اشاره به محورهای بیانیه گام دوم انقلاب اظهار کرد: یکی از موانع و چالش‌های پیش روی این بیانیه، سوء مدیریت‌ها یا بی‌کفایتی‌های مدیریتی است که کشور در حال حاضر از این معضل رنج می‌برد. چون در انتخاب مدیران، شایسته سالاری قانونمند و سازمان‌یافته حاکم نیست، این افراد عمدتا از طریق جریان‌ها و جناح‌های سیاسی روی کار می‌آیند و در بسیاری از مواقع، به جای کمک به بهبود شاخص‌های رشد و توسعه کشور، در مسیر تحقق آنها، چالش ایجاد می‌کنند و بعضا در برخی از این شاخص‌ها دچار عقبگرد نیز می‌شویم.
وی افزود: چالشی که در سطح بین‌المللی پیش روی بیانیه گام دوم انقلاب وجود دارد، تقابل آمریکا و صهیونیسم با ایران خصوصا در بحث تحریم‌ها، محاصره اقتصادی و جنگ روانی است که می‌تواند تا حدودی  تحقق بیانیه را تضعیف کند. البته این چالش‌های داخلی و خارجی در طول چهل سال بعد از انقلاب وجود داشته و مسیری که آمده‌ایم، سبد قابل دفاعی از نظر محورها و شاخص‌های بیانیه گام دوم انقلاب است.
عضو هیئت علمی علوم سیاسی دانشگاه اصفهان ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران توانسته بر اساس بومی‌سازی کشاورزی، صنعت، بهداشت و خدمات حرکتی رو به جلو داشته باشد و در مقوله عدالت نیز تا حدودی پیشرفت کند. از طرف دیگر، در زمینه حاکمیت ارزش‌ها، گسترش ارزش‌های اخلاقی و جوان‌گرایی نیز علی‌رغم چالش‌های داخلی و بین‌المللی مسیری رو به جلو را طی کرده است، ولی از این به بعد باید با تمرکز بیشتری به حل معضل سوء مدیریت‌ها، مهار گرانی و تورم و خنثی‌سازی فشارهای اقتصادی دشمنان بپردازد تا شاهد تقویت هر چه بیشتر محورهای بیانیه گام دوم انقلاب باشیم.
بصیری با اشاره به فرصت‌های پیش روی بیانیه گام دوم انقلاب گفت: راهی که از چهل سال پیش تاکنون پیموده‌ایم، ریل‌گذاری‌های عمده را در زمینه علم‌گرایی، اخلاق‌گرایی، مردم سالاری، جوان‌گرایی، مقاومت و ایستادگی و مدل خاص پیشرفت ایرانی اسلامی انجام داده است. همین ریل‌گذاری‌ها، دستاوردها و تجربیات تلخ و شیرین گذشته، سبدی از فرصت در اختیار ما قرار می‌دهد تا بتوانیم نقاط ضعف را برطرف ساخته و نقاط قوت را تقویت کنیم و طی یک دهه آینده، با دستاوردهای بیشتری مسیر رشد و پیشرفت را ادامه دهیم.
وی با بیان اینکه ایران به دنبال تحول و پیشرفت مادی و معنوی است، افزود: سند چشم‌انداز، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و بیانیه گام دوم انقلاب همگی اسناد ناظر به این نوع تحول و پیشرفت هستند که به ترتیب برای افق بیست ساله، پنجاه ساله و ده ساله تدوین شده‌اند. اگر مفاد این اسناد تحقق پیدا کند، امیدوارانه و خوشبینانه می‌توان گفت ایران به کشوری پیشتاز و دارای رتبه اول در منطقه به لحاظ توسعه انسانی، علمی، صنعتی و ارتباطی تبدیل می‌شود، مگر اینکه موانع و معضلات خاص همچنان ادامه یافته یا حوادث غیر مترقبه‌ای رخ دهد که حرکت در این مسیر را کند ساخته یا دستیابی به آن را سخت کند.
انتهای پیام