صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۲۳۳۵۷
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۹

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ گروه‌های تواشیح شرکت‌کننده در مسابقات سال جاری استان خوزستان به مواردی همچون رقابت نزدیک و قوی گروه‌ها، اطلاع‌رسانی مطلوب، مکان نامناسب مسابقات و ... اشاره داشتند.

مرحله استانی مسابقات تواشیح خوزستان، یکم تیرماه با شرکت هفت گروه تواشیح از سراسر استان برگزار شد.
با توجه به اینکه در طی سالهای اخیر گروه‌های تواشیح استان خوزستان موفق به کسب رتبه‌های برتر کشور شده‌اند، می‌توان آنها را صاحب سبک و بی‌رقیب در این عرصه دانست که اجرای هر یک از آنها می‌تواند تبدیل به کارگاه تخصصی و کلاس آموزشی برای همه گروه‌های سراسر کشور باشد. 

متن زیر گفت‌وگوی خبرنگار ایکنا خوزستان، با تعدادی از گروه‌های تواشیح شرکت‌کننده در مسابقات امسال است که به مواردی همچون رقابت نزدیک و قوی، اطلاع‌رسانی مطلوب، مکان نامناسب مسابقات و ... اشاره کرده‌اند. 

مجتبی عبادی، مسئول گروه تواشیح نور حیدر ماهشهر، گفت: استقبال از این دوره از مسابقات خوب بود اما اطلاع‌رسانی خیلی ضعیف بود. تهران به ما تاریخ مسابقات را 20 تیر اعلام کرده بود و ما هم همه کارها را روی همین تاریخ تنظیم کرده بودیم اما یکباره متوجه شدیم که تاریخ مسابقات تغییر کرده است و سریع تواشیح و همخوانی مورد نظرمان را جمع کردیم.

وی افزود: مسئول کارهای قرآنی اوقاف باید شخصی قرآنی باشد وقتی که این فرد قرآنی نیست اینگونه می‌شود که ما ساعت 1 نیمه شب از زمان برگزاری مسابقات مطلع می‌شویم.

مسئول گروه تواشیح نور حیدر ماهشهر بیان کرد: خوزستان بهترین گروه‌های تواشیح را در سراسر کشور دارد؛ حتی اگر گروهمان در مسابقات هم شرکت نکند من همیشه در مسابقات حاضر می‌شوم و با تلفن همراهم از اجرای مسابقات فیلمبرداری می‌کنم. اجرای گروه‌ها بسیار خوب و قوی بود اما اشعار استفاده شده می‌توانست قوی‌تر باشد.

وی با اشاره به برگزاری شیوه غیرحضوری تواشیح‏، آن را باعث نابودی تواشیح دانست و گفت: همیشه در مسابقات از خوزستان 25 گروه شرکت می‌کردند اما در حال حاضر از سراسر کشور 35 گروه شرکت دارند و این ضعف بزرگی است.

عبادی افزود: همین شیوه هم برای ابتهال به کار گرفته شد که اکنون مبتهلان از این عرصه کنار رفته‌اند. گروه‌های تواشیح هیچ امتیازی ندارند و ما برای اینکه در کارگاه‌های آموزشی شرکت کنیم خودجوش به شهرهای مختلف استان سفر می‌کنیم.

مکان مسابقات مناسب نبود

احمد مطوری، سرپرست گروه تواشیح تسنیم اهواز، بیان کرد: کیفیت مسابقات امسال هم مثل سالهای گذشته بود. دو سال قبل ما با چند میکروفن اجرا می‌کردیم اما امسال فقط با یک میکروفن بود؛ اگر خواننده تواشیح صدای خودش را از طریق سیستم صوتی بشنود خیلی در کلیت ماجرا فرق دارد.

وی ادامه داد: نحوه اطلاع‌رسانی امور قرآنی اوقاف خوزستان خیلی خوب بود و دقیق عمل کردند؛ مسابقات در همان تاریخ و همان ساعتی که اعلام کرده بودند انجام شد. مکان مسابقات مناسب نبود؛ در یک اتاق کوچک مثل کتابخانه مسابقه را اجرا کردیم.

سرپرست گروه تواشیح تسنیم اهواز بیان کرد: اثری که اجرا کردیم با عنوان «قال الله» توسط ناصر دغاغله آهنگسازی شده بود. به کسب مقام خیلی امیدواریم. به نظرم بیشتر از این باید به تواشیح اهمیت داده شود اگر گروه تواشیح رتبه‌ای به دست نیاورد در محافل و مجالس ارزشی برایش قائل نیستند یعنی گروه تواشیح مجبور است حتماً در مسابقات شرکت کند و مقام بیاورد تا دیده شود.

استقبال از مسابقات امسال ضعیف بود

ابراهیم ساعی‌پور، عضو گروه تواشیح نورالزهرا خرمشهر، گفت: در سالهای خیلی دور در مسابقات شرکت کرده بودیم و امسال اولین حضورمان بعد از مدتها است.

وی ادامه داد: در شیوه جدید شاهد هستیم که آیین‌نامه در چند سال پشت سر هم تغییر می‌کند. استقبال از مسابقات امسال ضعیف بود که می‌تواند دلیلش امتحانات دانش‌آموزان و دانشجویان، سیل و ... باشد که به همین دلیل بهتر بود زمان بیشتری به گروه‌ها برای آمادگی داده می‌شد.

ساعی‌پور افزود: اطلاع‌رسانی مقداری ضعیف بود؛ ما منتطر نمی‌ماندیم که ببینیم در سایت اوقاف چه اطلاع‌رسانی می‌شود، مدام برای تاریخ برگزاری مسابقات پیگیر بودیم؛ حتی در ثبت نام هم مشکل داشتیم و با تهران تماس گرفتیم اما آنها به امور قرآنی استان ارجاع دادند و از آنجا هم به اداره شهرستان خودمان ارجاع داده شدیم. در مورد مکان برگزاری مسابقات هم باید بگویم جا داشت که سالنی بزرگتر برای آن در نظر گرفته می‌شد.

عضو گروه تواشیح نورالزهرا خرمشهر بیان کرد: سطح رقابت نسبت به سالهای قبل خیلی پایین آمده است و این موضوع به این امر بازمی‌گردد که محافل در سطح شهر و استان کم شده است.

وی گفت: اثری که اجرا کردیم تنوع لحنی بالایی داشت و از شعری منسوب به امیرالمؤمنین(ع) استفاده کردیم. سعی کردیم که از تکنیک ابتهال بیشتر در اجرای اثرمان استفاده کنیم.

ذکر یک نکته ضروری است که در گفت‌وگوی ایکنای خوزستان با حجت‌الاسلام حمید شویع‌نژاد، رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه خوزستان در تاریخ یکم تیرماه سال 1398 نام برخی از گروه‌های تواشیح به اشتباه از سوی ایشان بیان شدند که بدینوسیله از مخاطبان پوزش می‌طلبیم.

انتهای پیام