مدیرکل آموزشوپروش در پاسخ به پیگیریهای ایکنا مبنی بر ممانعت برخی مدارس از ورود دانشآموزان قرآنی در کلاسهای قرآن گفت: این موضوع عمومیت ندارد.
محمد پورداود، مدیرکل آموزشوپروش استان همدان، در گفتوگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: یکی از مهمترین وظایف این مجموعه، توسعه و ترویج تعالیم قرآن و عترت میان دانشآموزان است.
وی ادامه داد: برگزاری محافل انس با قرآن در طول سال تحصیلی در مدارس، برگزاری دورههای توانمندسازی آموزش قرآن ویژه معلمان ابتدایی، آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن کریم در سطح دارالقرآنها از دیگر برنامههای این مجموعه در حوزه قرآن است.
مدیرکل آموزشوپروش استان همدان افزود: اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم، اجرای طرح فجر قرآن، نهضت ملی حفظ جز 30 قرآن کریم و تقویت برنامههای آموزشی قرآن در معاونت ابتدایی از جمله برنامههای آموزش و پرورش در راستای تقویت و ترویج آموزش عمومی قرآن کریم است.
پورداود اشارهای به برنامههای آموزش و پرورش در حوزه نماز کرد و گفت: برگزاری مراسم جشن تکلیف دانشآموزان در آستانه سن تکلیف بهصورت متمرکز و غیرمتمرکز، هماهنگی و برنامهریزی برای برگزاری نماز جماعت در سطح مدارس و شرکت دانشآموزان در نماز جمعه از برنامههای این مجموعه در حوزه نماز است.
کمبود نیرو در دارالقرآنهای وابسته به آموزشوپرورش
وی ادامه داد: حضور مسئولان و امامان جماعت در مدارس، برگزاری دورههای آموزش عملی نماز ویژه پایه دانشآموزان پایه سوم ابتدایی، اجرای «زنگ نماز» در تمام مدارس و حضور 400 ائمه جماعت روحانی و هزار پیشنماز فرهنگی در مدارس از دیگر برنامههای آموزش و پرورش در حوزه ترویج نماز میان دانشآموزان است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: اجرای طرح مصباحالهدی «امامشناسی» در سطح آموزشگاههای استان، اجرای طرح «احلی من العسل»، برگزاری گفتمانهای دینی و هماهنگی و اجرای طرح عطر انتظار «مهدویت» در سطح مدارس از جمله اقدامات مجموعه آموزش و پرورش استان در حوزه عترت است.
پورداود گفت: برگزاری مناسبتهای ولایی بهصورت متمرکز و غیرمتمرکز در سطح مدارس، تشکیل هیئتهای مذهبی دانشآموزی و فرهنگی در مدارس، برگزاری مسابقات نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه و مداحی در سطح آموزشگاهی، منطقهای، استانی و کشوری از دیگر برنامههای این مجموعه در راستای ترویج تعالیم و سیره اهلبیت(ع) میان دانشآموزان است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به اینکه متأسفانه در دارالقرآنهای وابسته به آموزش و پرورش با کمبود نیرو روبهرو هستیم، یادآور شد: 9 دارالقرآن تخصصی در سطح استان فعال است که 4 هزار دانشآموز در این مراکز مشغول به آموزش قرآن هستند.
وی با اشاره به اینکه با کمبود معلم قرآن در آموزش و پرورش روبرو هستیم، بیان کرد: آموزشوپرورش تلاش دارد سواد تخصصی معلمان قرآن خود را ارتقا دهد که در این راستا هرساله اقدام به برگزاری دورههای توانمندسازی و دورههای ضمن خدمت ویژه فرهنگیان میکند.
آموزش عمومی و تخصصی قرآن در آموزشوپرورش
پورداود در پاسخ به دیدگاه خود درخصوص فعالیتهای جامعةالقرآن بیان کرد: فعالیت جامعةالقرآن تنها کار حفظ است، این در حالی است که آموزشوپرورش با آموزش عمومی قرآن از یکسو و آموزشهای تخصصی قرآن همراه با تفسیر در دارالقرآنهای خود از سوی دیگر به آموزش ابعاد مختلف قرآن میپردازد.
وی بیان کرد: جامعةالقرآن به دلیل عدم همسویی با فعالیتهای قرآنی وزارت آموزش و پرورش و عدم پیگیری آموزشهای تخصصی قرآن و توجه صرف به امر «حفظ» نتوانسته ارتباط خوبی با این مجموعه برقرار کند و یاریرسان خوبی برای آموزشوپرورش باشد.
وی با اشاره به اینکه این مجموعه معلمان قرآن را با روشهای نوین، آموزش میدهد، گفت: مهرماه سال 97 تمامی معلمان قرآن استان همدان دعوت و در مورد ضرورت آموزش قرآن به دانشآموزان با صوت و لحن عربی توجیه شدند.
از آنجا که طبق گفته مدیرکل آموزشوپرورش همدان اهتمام این سازمان آموزشی در زمینه روخوانی و روانخوانی قرآن کریم بر رعایت قرائت صحیح و لحن عربی است، با مدیران یا معلمانی که از ورود دانشآموزان به کلاس درس قرآن امتناع ورزیدهاند برخورد میشود.
انتهای پیام