صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۲۹۹۶۹
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸

گروه فرهنگی ــ دکترای زبان‌شناسی و شاعر مهابادی با بیان اینکه کتاب‌های دینی ضعیف‌ترین حوزه را در انتشارات کردستان دارند، گفت: با وجود علمای مشهور و برجسته و علاقه‌مندی‌های زیاد و تلفیق شدن دین و عرفان با انسان کُرد، ولی متاسفانه آثار شاخصی در این بخش تالیف و چاپ نشده است.

احمد احمدیان، زبان‌شناس و شاعر مهابادی در گفتگو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: وضعیت کتاب در حالت بحرانی است، در سال‌های اخیر سرانه مطالعه و خواندن کتاب از دو دقیقه تا ۱۲۰ دقیقه بوده و در حال حاضر با ورود فضای مجازی و صفحات اجتماعی، سرانه مطالعه و کتابخوانی به هشت دقیقه رسیده است.

این شاعر مهابادی با اشاره به مشکل نویسندگان و ناشران برای چاپ کتاب و کاهش مطالعه کتاب، عنوان کرد: امروزه آثار برجسته و شاهکاری مانند «فرهنگ معین» و «فرهنگ دهخدا» که نوشتن و چاپ آن بیش از سی سال طول می‌کشد بسیار کم تألیف می‌شود، عاری از آثار فاخر و برجسته و شاهکار برای معرفی به جوانان امروزی هستیم.

نبود کتاب‌های فاخر و شاهکار کُردی

وی بیان کرد: مسائل ژئوپولتیک، اقتصادی، فرهنگی و اقامت کُرد‌ها دلیل اصلی تداوم نداشتن نوشتن کتاب‌های فاخر و شاهکار کُردی توسط نویسندگان کُرد است و زمینه برای نوشتن چنین کتاب‌های ضروری است.

احمدیان افزود: یکی دیگر از مشکلات کتاب‌های خوب، نبود ویراستار برجسته و منتقد دانا است و متاسفانه این مشکل همچنان باعث عدم کیفیت کتاب‌ها شده است.

وی با بیان اینکه کتاب‌های دینی ضعیف‌ترین حوزه در انتشار کردستان را دارند، گفت: با وجود علمای مشهور و برجسته و علاقه‌مندی‌های زیاد و تلفیق شدن دین و عرفان با انسان کُرد، ولی متاسفانه آثار شاخصی تالیف و چاپ نشده است و فقط در حوزه ترجمه تألیفاتی بوده که آن هم ضعیف است.

تولید آثار برای نوجوانان و جوانان مورد توجه قرار گیرد

احمدیان بیان کرد: نویسندگان و ناشران کردستان در حوزه نوجوان و جوانان عملکرد خوبی نداشتند و تولید اثر برای حوزه نوجوان و جوانان یک نیاز ضروری است.

این دکترای زبان‌شناسی یادآور شد: نویسندگان و ناشران با توجه به این خلأ باید به تولید اثر در حوزه جوانان و نوجوانان بیشتر توجه کنند.

انتهای پیام