صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۳۰۸۷۹
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۷
معاون رئیس‌جمهور:

گروه اجتماعی ــ معصومه ابتکار با بیان اینکه تلاش داریم موضوع زنان و خانواده از بحث اقتضائی و مناسبتی به موضوعات برنامه‌ای تبدیل شود، گفت: طرح توانمندسازی بانوان در خراسان‌شمالی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اجرایی می‌شود.

به گزارش ایکنا از خراسان‌شمالی، معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، امروز، هفتم مرداد در نشست با فعالان حوزه زنان و خانواده، سازمان‌های مردم نهاد، اظهار کرد: قدردان حضور مردم خراسان‌شمالی در مراسم استقبال از رئیس‌جمهور هستم که در این سفر توانمندی‌ها و سرمایه عظیم اجتماعی استان به خوبی به نمایش گذاشته شد.

ابتکار گفت: تلاش داریم موضوع زنان و خانواده از بحث اقتضائی و مناسبتی به موضوعات برنامه‌ای تبدیل شود.

وی افزود: استان خراسان‌شمالی از زیرساخت‌های خوب و سرمایه اجتماعی بسیار ارزشمندی برخوردار است و با توجه به این ظرفیت‌ها طرح‌هایی مانند تدوین سند ارتقای وضعیت زنان را در استان اجرا کرده‌ایم و همچنین تلاش داریم بر اساس ظرفیت‌های اقتصای، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی استان برنامه‌های حوزه زنان و خانواده را اجرا کنیم.

ارتقای وضعیت آموزش زنان و دختران

وی یادآور شد: خراسان‌شمالی برنامه‌ای برای پیشبرد و ارتقا وضعیت زنان و خانواده در دستور کار دارد و در این استان بر اساس برنامه حرکت خواهیم کرد و شاخص‌ها آن تدوین و ابلاغ شده است و در این برنامه زمینه‌های مهمی مانند موضوع ارتقای وضعیت آموزش زنان و دختران وجود دارد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده بیان کرد: در حال حاضر طرح‌هایی را با نهضت سوادآموزی در زمینه آموزش زنان روستایی و عشایری داریم و هدف اجرای این طرح‌ها این است که دختر بازمانده از تحصیل در کشور نداشته باشیم و بتوانیم درصد و نسبت این مسئله که در برخی مناطق روستایی و مرزی که شاهد این پدیده هستیم از بین ببریم.

ابتکار افزود: فاصله خراسان‌شمالی از میانگین کشوری در شاخص آموزش عالی می‌تواند فرصت مناسبی برای توسعه مهارت آموزشی و استارتاپ‌ها در استان شود زیرا که در بسیاری از استان‌ها به نرخ بالای حضور زنان در آموزش عالی به همان نسبت نیز نرخ بیکاری زنان تحصیلکرده بیشتر است.

ابتکار یادآور شد: در زمینه توان‌افزایی زنان که نیاز به کار و اشتغال دارند مهارت‌های کسب و کار مورد توجه بوده است و طرح‌‌هایی برای ارتقای این مهارت‌ها با همکاری دستگاه‌های اجرایی مرتبط در خراسان‌شمالی اجرا شده است.

طرح ارتقای تاب‌آوری اجتماعی در خراسان‌شمالی

وی بیان کرد: در حال حاضر نیز طرحی با همکاری با وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برای زنان سرپرست خانوار در مناطق پرآسیب در دست اجرا داریم که این طرح مهارت‌افزایی از مرحله مهارت‌های عمومی کسب و کار تا مرحله بازاریابی و فروش کالاها و خدمات مربوط را در بر دارد.

ابتکار ادامه داد: طرح ارتقای تاب‌آوری اجتماعی در خراسان‌شمالی اجرا شده است و در نظر داریم در سال جاری با گستره وسیع‌تر این طرح در دیگر شهرستان‌ها اجرا شود.

وی تأکید کرد: در اجرای تمامی طرح‌ها در حوزه زنان و خانواده بر حضور سازمان‌های مردم نهاد و تشکل های مردمی توجه ویژه ای داریم و اخیرا نشستی برای ارتقای سمن‌ها برای حضور بهتر در عرصه‌های اجتماعی برگزار کردیم.

ابتکار با بیان اینکه حمایت دولت از سازمان‌های مردم نهاد موجب ارتقای کمی و کیفی آنان شده است، ابراز امیدواری کرد: در بحث‌های زیست محیطی و اصلاح الگوی مصرف با مشارکت مردم و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط رویکردها و سیاست‌های اجتماعی ایجاد شود تا بتوانیم الگوی صحیحی از سبک زندگی ایرانی اسلامی مورد تأکید مقام معظم رهبری را به نمایش بگذاریم.

ضرورت آموزش مهارت‌های ارتباطی

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: در سفر قبلی بنده به خراسان‌شمالی طرح ملی گفت‌وگوی خانواده آغاز شد که مطالعه اجرای مرحله اول این طرح نشان می‌دهد آموزش مهارت‌های ارتباطی برای خانواده‌ها به ویژه جوانان ضرورت دارد.

ابتکار با ابراز خرسندی از پیشنهاد دکتر شجاعی مبنی بر تشکیل شورای مشورتی بانوان در شهرستان‌ها و در استان، اظهار کرد: موضوع گفت‌وگوی خانواده یکی از محورهای این شوراها باشد.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده تأکید کرد: موضوع گفت‌وگوی خانواده تنها مختص زنان نیست بلکه برای رشد و تعالی خانواده باید تمامی عناصر جامعه مشارکت داشته باشند.

بر اساس این گزارش در پایان این نشست از طرح ملی آموزشی «بانوی آب» رونمایی شد.

انتهای پیام