صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۳۳۰۵۷
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در سند تحول بنیادی ساحت‌های مختلفی برای تعلیم و تربیت مدنظر است، گفت: هر چند نظام تعلیم و تربیت باید تمامی این ساحت‌ها را مدنظر قرار دهد، اما قطعاً و یقیناً زیربنای این ساحت‌ها، ساحت اعتقادی و دینی دانش‌آموزان خواهد بود.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سید‌جواد حسینی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش، صبح امروز، 15 مردادماه در مراسم اختتامیه سی‌و‌هفتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان برگزیده سراسر کشور در بخش دختران که در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: به مناسبت سه موضوع مهم شامل شرکت مکانی، موضوع شرکت و جریان فرهنگی برای شرکت‌کنندگان در این مسابقات به شرح سه کلید واژه کره‌ مذاب، قنات و مدد خواهم پرداخت.

وی ادامه داد: ما امروز در آستان و استان ملک پاسبان حضرت امام ثامن ضامن شرف حضور داریم، تمامی محصول امامت از فرهنگ رضوی نشات گرفته وتمام ثمرات و برکات یک زندگی سالم در این فرهنگ نهفته است. در علم جامعه شناسی زمانی که به بررسی فرهنگ‌ها پرداخته می‌شود، کلید واژه‌ای به نام «کره‌ مذاب» مطرح می‌شود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: در فرهنگ‌شناسی کره مذاب به معنای مکان‌های جغرافیایی و فرهنگی است که قدرت انتشار فرهنگ و فضائل اخلاقی را مانند یک کره مذاب و بسیار پرحرارت دارد، که این حرارت و عناصر فرهنگی آنقدر قوی است که توانایی سوزاندن تمام رذائل را در درون خود دارد. بنابراین این مرقد مطهر رضوی با وجود این امام مهربان یک کره مذاب محسوب می‌گردد.

حسینی بیان کرد: در سال 2017 در همین مکان و در حضور خبرگزاری‌های جهان اسلام پیرامون کره مذاب عنوان کردم: « شما به عنوان خبرگزاری‌های اتحادیه جهان اسلام باید این کره مذاب را کانون انتشار فضائل بدانید. وجود امام‌رضا(ع)، ائمه اطهار و فرهنگ رضوی آن‌چنان حرارتی از فضائل، اعمال و اخلاق انسانی را درون خود دارد که شما باید این فضائل و حرارت آن را در جهان بگسترانید و از این طریق انتشاردهنده فضائل باشید، بنابراین شما به عنوان خبرگزاری جهان اسلام باید بدانید که کانون فرهنگ رضوی، کانون انتشار فضائل و سوزاندن رذائل نه تنها در کشور بلکه در تمام جهان اسلام است».

وی افزود: در سند تحول بنیادی به این موضوع اشاره شده که انسان‌ها باید در ساحت‌های مختلفی تحت تعلیم و تربیت قرار گیرند، دانش‌آموزشوند، سالم باشند، هنر‌مند بار آیند، اقتصادی فکر کنند، همچنین اخلاق، تدین و اعتقاد آنان نیز بارور شود. نظام تعلیم و تربیت باید تمامی این ساحت‌ها را مدنظر قرار دهد، اما قطعا و یقینا زیربنای این ساحت‌ها، ساحت اعتقادی و دینی دانش‌آموزان خواهد بود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: زمانی که به تماشای مسابقات شما مشغول بودم، تصمیم گرفتم که برای این ساحت‌ها کلیدواژه‌ای انتخاب کنم و «قنات» را مطرح کردم. این کلیدواژه از دو منظر قابل بررسی است، قنات از منظر لغت‌شناسی به معنای آن است که در دل زمین آبریز‌هایی شاخه شاخه به هم بپیوندند، سپس این پیوند‌ها در نقطه‌ای آنقدر آب را جمع کنند که آب از دل زمین خارج شود و در سطح تف دیده زمین جاری شود.

قنات؛ کلیدواژه تعلیم و تربیت دینی

حسینی بیان کرد: واژه «قنات» به عنوان یک مربع از اضلاع قرآن، نماز، امام‌شناسی، عترت و همچنین توسعه فرهنگ ایثار و شهادت تشکیل شده است، این مربع همان فرهنگ رضوی است که باید در دل تعلیم و تربیت جاری شود تا حیات، سعادت و سلامت را در نظام آموزش و پرورش به تعادل و تکامل جامعه تبدیل کند. بنابراین «قنات» کلیدواژه حرکت ما برای عرصه تعلیم و تربیت دینی است.

وی ادامه داد: خوشبختانه مسابقات قرآن، نماز وعترت، حفظ قرآن کریم طبق خواسته مقام معظم رهبری برای تربیت ۱۰ میلیون نفر حافظ، قرار گرفتن تفسیر موضوعی قرآن متناسب با سن و نیاز‌های دانش‌آموزان در برنامه‌ها و گسترش کمی و کیفی دارالقرآن‌ها در این عرصه هدف‌گذاری شده است. هفت میلیون دانش‌آموز در رشته‌های مختلف قرآنی از کف مدرسه چنین جریانی را آغاز می‌کنند و به مرحله‌ای می‌رسند که امروز ۲۰۰۰ دانش آموز دختر و پسر به این سطح از مسابقات راه یافته‌اند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد: هر فردی که به این منابع جاودانه انسان‌ساز پیوند پیدا کند پیروز است. نفرات اول، دوم و سوم قطعا ارجمند خواهند بود اما تمام این هفت میلیون دانش‌آموزی که به این رودخانه حیات‌بخش پیوستند، پیروز بوده و تبریک و تشویق سزاوار تمامی آنهاست.

حسینی بیان کرد: طی چند سال گذشته جریان مسابقات قرآن دانش‌آموزی به جریان مسابقات معلمان تبدیل شده است، این جریان از مشهد آغاز شده و امروز به مسابقات بین‌المللی تبدیل شده است. بیش از 63 عنوان کتاب در زمینه‌های قرآن، نماز، عترت و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت برای تمامی 12 پایه تحصیلی در آموزش و پرورش تولید محتوا شده است؛پ، در جریان امام‌شناسی در هر پایه یک امام مدنظر قرار می‌گیرد، تا این جریان نیز به یک رود خروشان سازندگی تبدیل شود.

وی افزود: در شهر مشهد طرح‌هایی آغاز شد که قطعا در ستاد شاهد آن‌ها را کلید خواهیم زد و کشوری خواهیم کرد. یکی از این طرح‌ها شهید پژوهی است. زمانی که به بررسی تاریخ اسلام می‌پردازیم، به اسناد زنده‌ای دست پیدا نمی‌کنیم اما برای فرهنگ ایثار و شهادت اسناد زنده‌ای داریم، خانواده شهدا، دوستان و هم‌سنگران آنان امروزه به صورت زنده در دسترس ما قرار دارند. ما به برکت خون شهدا به 62 هزار اثر شهید پژوهی دست یافته‌ایم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: خراسان رضوی تنها استانی است که بدون اتفاق بودجه آموزش و پرورش به 37 مرکز شاهدپژوهی دست یافته است. زمانی که در جریان راهیان نور شاهد تحول دانش‌آموزان بودیم، تمام فعالیت‌ها و هشت سال دفاع مقدس را شرح دادیم، سپس با همکاری سپاه به آنان آموزش دادیم تا تبدیل به راویان جریان ایثار و شهادت شوند.

حسینی بیان کرد: خراسان رضوی تنها استانی بود که دبیرخانه روایت‌گری را تاسیس کرد تا معلمان مبارز در آن به شرح تخصص‌های خود و ورایت‌گری تاریخ بپردازند. ما معتقدیم این فعالیت‌ها در توسعه فرهنگ ایثار و شهادت قابلیت کشوری شدن دارند و قطعا به عرصه عمل خواهند رسید.

انتهای پیام