صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۳۳۷۵۶
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷

گروه فرهنگی ــ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: مشهد از ظرفیت ارتباطات بین‌المللی خوبی برخوردار است، از همین رو ایکنا که جزو مفاخر خبرگزاری‌ها در خراسان و ایران محسوب می‌شود، می‌تواند به‌عنوان یک خبرگزاری قرآنی، همگام و همراه و به شکل هم‌افزا، این ظرفیت‌ها را تعمیق دهد.

جعفر مروارید، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی‌ در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌رضوی، با حضور در دفتر این خبرگزاری، با بیان اینکه مشهد یک پایتخت فرهنگی و بین‌المللی است و همچنین فضای بین‌الملل آکادمی قرآنی و مراکز بین‌الملل قرآنی در مشهد حاکم است، اظهار کرد: از این جهت در این شهر ارتباطات زیادی در حوزه بین‌الملل وجود دارد. همچنین وجود موزه غنی آثار قرآنی در آستان قدس رضوی که یکی از موزه‌های نادر در دنیا از این جهت محسوب می‌شود نیز یکی دیگر از ظرفیت‌هایی است که مشهد از آن‌ها برخوردار است.

وی ادامه داد: همواره مشهد از گذشته مهد پیشکسوتان قرآنی بوده، به‌گونه‌ای که در حال حاضر قاریان بین‌المللی زیادی در مشهد حضور دارند و به پرورش سه نسل بعدتر از خود نیز فعالیت دارند و می‌توان حضور این قاریان را از برکات معنوی امام رضا(ع) دانست.

مروارید با اشاره به فعالیت‌های قرآنی خوبی که در مشهد انجام می‌شود، بیان کرد: در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم که در ماه مبارک رمضان برگزار شد، 14 قاری بین‌المللی قرائت داشتند که از این تعداد، 9 قاری از کشور اسلامی حضور داشتند. این قاریان بین نمازگزاران و در فضای معنوی ماه رمضان قرائت و مفاهیم قرآنی را منتقل کردند که این تنها گوشه‌ای از فعالیت‌های قرآنی در بخش صوت، لحن و قرائت است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: در کنار بخش قرائت نیز بخش دیگری تحت عنوان تعمق و تأمل در تفسیر است که در این راستا نیز مشهد از گذشته کرسی‌های تفسیر و تبیین در قرآن وجود داشته و این در حالی است که مؤسسات قرآنی کهنی هستند که تاریخچه 60 و یا 70 ساله دارند و همچنین حوزه علمیه کهن که از گذشته در مشهد فعالیت داشته، در حال حاضر در حال تدریس تفسیر است.

مروارید تصریح کرد: دانشگاه فردوسی که اکنون در آستانه 70 سالگی خود قرار دارد، جزو دانشگاه‌های قرآنی در سطح کشور است و جهاددانشگاهی نیز سازمانی است که گروه خاصی را ویژه مطالعات قرآنی دارد، در کنار تمام این فضاهای عمومی، در سطح شهر نزدیک به 200 مؤسسه قرآنی با همکاری نهادهای مختلف در حال فعالیت هستند که سطوح مختلف مردم را پوشش می‌دهند.

وی عنوان کرد: در واقع رسانه در دنیای معاصر بخش عمده‌ای از فضای فکری و همچنین گفتمان فکری و فرهنگی جامعه را تشکیل می‌دهد؛ بنابراین نیاز ما این است که بتوانیم قرآن را تبدیل به فرهنگ عمومی کنیم. ظهورات زیبایی‌شناسانه قرآن، عمل به آموزه‌های امام رضا(ع)، توجه به محاسن کلام و معارف اهل بیت(ع) است و ایکنا می‌تواند با نگاه زیباشناسانه و قدرت رسانه‎ای خود این کار را محقق کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: ما نیازمند این هستیم که طبقات مختلف جامعه با سلایق مختلفی که دارند از قرآن بهره‌مند شوند و قرآن نیز در مقابل مانند چتر عامی همه سلایق و نگاه‌ها را به خود جذب کند و وحدت جهان اسلام هم که مبتنی بر نگاه به قرآن به‌عنوان وحدت‌بخش معرفتی و فکری جهان اسلام است را نیاز داریم.

مروارید اظهار کرد: همواره در کنار همه این امور نیز مقوله گفتمان قرآنی در مشهد یک قالب قرآنی است؛ در اینجا منظور از گفتمان قرآنی فقه اکبر است. در واقع در راستای نگاه به احکام، اخلاق و اعتقاد نیز منظومه جامع و شبکه‌ای از مفاهیم قرآنی را داریم که نظریه‌پردازی دینی، نظریه‌پردازی در علوم انسانی و آن سؤالات بنیادین را که همیشه در دنیای معاصر پرسیده می‌شود، در مورد این امور تعمق صورت می‌گیرد و تحقیقات دقیقی انجام می‌شود.

وی بیان کرد: تمام این امور، ظرفیت‌هایی است که ایکنا می‌تواند در سیاستگذاری خود در دهه آینده قرار دهد و آن‌ها را محقق کند. تاکنون هم کارهای خوبی توسط این رسانه صورت گرفته است.

انتهای پیام