صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۳۸۷۰۱
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴

گروه اجتماعی ــ مسئول دفتر نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: مسئولان هیئت‌ها به‌دنبال عبرت‌های عاشورایی باشند و از شور بدون شعور پرهیز کنند و در این حوزه کتاب‌هایی که به‌ویژه از شهید مطهری برجای مانده را مطالعه کنند.

حجت‌الاسلام سیدحسن سیدی، مسئول دفتر نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، گفت: محرم ماه ارادت به خاندان رسالت، ماه حرمت و تکریم انسانیت و ماه زنده بودن مکتب است.

وی با بیان اینکه کلاس درس عاشورا همیشه پویا و زنده است، افزود: باید توجه داشت عزاداری برای سرور آزادگان عالم صرفاً یک نمایش نیست بلکه احیای خون، ایثار، شهامت، جانفشانی، ادب و از خودگذشتگی برای احیای دین و رساندن ندای مظلومیت به گوش تاریخ است.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه مداحی از دیرباز مورد توجه همگان از عصر امامان‌ معصوم(ع) بوده و هست، بیان کرد: همواره باید توجه داشته باشیم که این مهم از مسیر خود خارج نشود.

سیدی با تأکید بر ضرورت وجود علم و آگاهی در عزاداری‌ها، ادامه داد: فراوان بودند و هستند مداحان با اخلاص حریم اهل بیت(ع)، اما باید به نکاتی توجه کرد که بارها و بارها مقام معظم رهبری در مورد مداحی گوشزد کرده‌اند.

وی با بیان اینکه باید رشادت، هدف، شجاعت، عدالت و فلسفه قیام و مبارزه با ظلم همواره در مداحی‌ها بیان شود و این امر نیاز به خلاقیت و ابتکار دارد، اظهار کرد: البته این خلاقیت باید در مسیر باشد، نه اینکه به نام خلاقیت بدعت‌گذاری شود.

مسئول دفتر نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه اشعار و نوحه‌های حماسی که اخیراً بسیار خوب در حال اجراست، لازمه مداحی اصیل است، افزود: اخیراً در مداحی‌ها مشاهده شده که برخی از نوشته‌های سیدمرتضی آوینی را می‌خوانند که این حرکت جالبی است. ‌

سیدی با بیان اینکه خلاقیت لازمه هر کاری است که البته باید مراقب آفت‌های آن نیز بود، گفت: مسئولان هیئت‌ها، مداحان و جوانان پرشور همواره باید به‌دنبال عبرت‌های عاشورایی باشند و از شور بدون شعور و عشق بدون عقل پرهیز کنند و در این حوزه کتاب‌هایی که به‌ویژه از شهید مطهری برجای مانده است را مطالعه کنند.

انتهای پیام