صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۴۲۰۸۵
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۸

گروه فرهنگی - نماینده ولی فقیه در خراسان‌شمالی گفت: طلبه سکولار و حوزه سکولار به درد انقلاب نمی‌خورد و اینکه کسی بگوید من می‌خواهم درس بخوانم و به انقلاب و تظاهرات و فعالیت‌های جهادی کار ندارم چنین فردی به درد جامعه امروز نمی‌خورد.

به گزارش ایکنا از خراسان‌شمالی، حجت‌الاسلام ابوالقاسم یعقوبی، امروز ۲۳ شهریور‌ماه در آیین آغاز سال تحصیلی جدید حوزه علمیه استان، با اشاره به حدیثی از مولای متقیان، به تبیین ملزومات و ارکان طلبگی پرداخت.

وی افزود: امام علی(ع) در حکمت 82 نهج‌البلاغه می‌فرماید: «أُوصِیکمْ بِخَمْسٍ لَوْ ضَرَبْتُمْ إِلَیهَا آبَاطَ الْإِبِلِ لَکانَتْ لِذَلِک أَهْلًا: لَا یرْجُوَنَّ أَحَدٌ مِنْکمْ إِلَّا رَبَّهُ؛ وَ لَا یخَافَنَّ إِلَّا ذَنْبَهُ وَ لَا یسْتَحِینَّ أَحَدٌ مِنْکمْ إِذَا سُئِلَ عَمَّا لَا یعْلَمُ أَنْ یقُولَ لَا أَعْلَمُ؛ وَ لَا یسْتَحِینَّ أَحَدٌ إِذَا لَمْ یعْلَمِ الشَّیءَ أَنْ یتَعَلَّمَهُ؛ وَ عَلَیکمْ بِالصَّبْرِ، فَإِنَّ الصَّبْرَ مِنَ الْإِیمَانِ کالرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ، وَ لَا خَیرَ فِی جَسَدٍ لَا رَأْسَ مَعَهُ، وَ لَا [خَیرَ] فِی إِیمَانٍ لَا صَبْرَ مَعَهُ».

یعقوبی افزود: امیرالمؤمنین در این حکمت می‌فرماید: شما را به پنج چیز سفارش می‌کنم که اگر برای تحصیل آن شتران راهوار را به سرعت حرکت دهید و همه جا را برای به دست آوردن آن گردش کنید سزاوار است.

وی ادامه داد: امام علی (ع) تأکید می‌کند هیچ یک از شما جز به پروردگارش امیدوار نباشد و دل نبندد، هیچ‌کس جز از گناه خود نترسد، هیچ‌کس از شما اگر چیزی را از او پرسیدند که نمی‌داند حیا نکند و صریحاً بگوید: نمی‌دانم و اگر کسی از شما چیزی را نمی‌دانست از فراگرفتن آن خجالت نکشد، بر شما باد که صبر و استقامت پیشه کنید، زیرا صبر و استقامت در برابر ایمان همچون سر است در برابر تن و تن بی‌سر فایده‌ای ندارد همچنین ایمان بدون صبر و استقامت.

یعقوبی افزود: توصیه‌های امامان گاهی اعتقادی، گاهی اخلاقی، گاهی سیاسی و گاه در سایر حوزه‌ها است، به‌گونه‌ای که در همه حوزه‌ها توصیه‌های ائمه اطهار را داریم و امام علی (ع) در این حدیث تأکید می‌کند که باید برای این پنج مورد زحمت کشید و دست‌یابی به آن‌ها تهذیب و تلاش می‌خواهد.

وی با بیان اینکه امید داشتن به حق‌تعالی نخستین توصیه امام علی (ع) است، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب هم در بیانیه گام دوم انقلاب از امید به آیند و امید به پیروزی و توفیقات الهی سخن گفته و فرموده‌اند من برای آینده خوش‌بین هستم.

یعقوبی با بیان اینکه نخستین مورد این است که به‌جز به خدا امید نبندیم، خطاب به طلاب، افزود: سرمایه طلبگی توکل به خداوند بوده و طلاب باید بدانند خداوند آن‌ها را در دنیا و آخرت یاری می‌کنند زیرا خداوند اول و آخر کار است.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه خراسان‌شمالی با بیان اینکه نخستین سطر طلبگی معرفت الله است، ادامه داد: دل‌بستگی به خداوند و دل بریدن از غیر نخستین درسی است که باید همواره آویزه گوش همه افراد به‌ویژه طلاب و حوزویان باشد.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه در مسیر طلبگی از هیچ‌چیز جز گناه نترسید، اظهار کرد: اسلام می‌فرماید حتی فکر گناه نکنید، زیرا کسی که به گناه فکر کند در آخر به آن گناه می‌افتد؛ ازاین‌رو باید از نطفه جلوی گناه را بسته و نگذاریم فکر گناه به مخیله ما خطور کند.

رئیس شورای استانی حوزه علمیه خراسان‌شمالی خطاب به طلاب، افزود: مسئله دیگری که باید مدنظر داشته باشید این است که از ندانستن خجالت نکشید، اگر کسی از شما چیزی پرسید نمی‌دانید مردانه بگویید بلد نیستید.

وی بیان کرد: کسی که کلمه نمی‌دانم را تمرین نکند بیچاره می‌شود،ازاین‌رو از ندانستن‌ها خجالت نکشید زیرا هرچقدر در برابر ندانسته‌های خود پاسخ دهیم این اقدام ما منجر به مکتب انحرافی می‌شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان‌شمالی افزود: انسان‌های نادان که بدون مطالعه پاسخ می‌دهند به مکتب انحرافی دامن می‌زنند.

امام جمعه بجنورد با اشاره به ضرورت صبر و مقاومت در مسیر طلبگی، گفت: مقاومت و صبر و پایداری برای همه خوب است اما برای طلاب بیشتر لازم است، زیرا درس طلبگی تمام‌شدنی نبوده و از گهواره تا گور به طول می‌انجامد.

وی خطاب به طلاب جدیدالورود با تأکید بر اینکه باید کوله‌بار را ببندیم، اظهار کرد: برای روحانیت فارغ‌التحصیلی معنا ندارد زیرا همیشه باید مانند چشمه جوشان بجوشد تا بتواند بشریت را سیراب کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: طلبه سکولار و حوزه سکولار به درد انقلاب نمی‌خورد و اینکه کسی بگوید من می‌خواهم درس بخوانم و به انقلاب و تظاهرات و فعالیت‌های جهادی کار ندارم چنین فردی به درد جامعه امروز نمی‌خورد.

یعقوبی خطاب به طلاب، افزود: انقلابی فکر کنید و انقلابی عمل کنید؛ زیرا مایه مباحات ما است که زیر پرچم جمهوری اسلامی بوده و سرباز نظام باشیم؛ ازاین‌رو کسی که بگوید کاری به سیاست و نظام ندارم مسیر اشتباهی را برگزیده است.

وی بیان کرد: اینکه ندانی در دنیا چه خبر است اصلاً پسندیده نیست؛ چراکه غافل زیستن رسم طلبگی نیست.

انتهای پیام