صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۴۲۸۲۰
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۹

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ داور مسابقات كشوری قرآن كریم با تأكید بر اینكه اصل برگزاری مسابقات قرآن، ورود قرآن به زندگی و استفاده از آیات آن باید باشد، پیشنهاد داد تا مسابقات قرآن را در ادارات و نهادهای مختلف به‌صورت جشنواره‌ای برگزار كنیم كه در آن رتبه ملاك نباشد بلكه به‌صورت كارگاهی و آموزشی باشد.

وحیده گنبدی، داور مسابقات كشوری قرآن كریم در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، در پاسخ به اینكه چرا با وجود رونق فعالیت‌های قرآنی و برگزاری مسابقات قرآن در تمام سطوح و ادارات مختلف در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب، هنوز سبك زندگی قرآنی در جامعه پیاده نشده است، گفت: هر چقدر كه به ظواهر هر امری دقت شود، بطن آن مورد نادیده گرفته می‌شود.
وی افزود: ظاهر قرآن كریم بسیار پسندیده است ولی اگر در آن تعمق و اندیشه نشود، شاید حتی ما را به بیراهه هم برساند و ظرفیت ذهنمان ممكن است آن را درك نكند.


بهانه شركت در مسابقات قرآن، ورود قرآن به زندگی باشد

گنبدی اظهار كرد: در مسابقات قرآن هم همین است و برگزاری مسابقات مسابقات هم تنها برای این نیست كه یك فرد خود را محك بزند بلكه اصل این است كه به بهانه شركت در مسابقات قرآن، به قرآن ورود كند و آن را وارد بطن زندگی خود كرده و از آن آرامش یابد.
این مدرس قرآن كریم گفت: اگر قرار است جامعه قرآنی شود باید هر كسی اعم از مدرسان قرآن، داوران و متسابقان قرآنی ابتدا خودشناسی داشته باشیم و به روح خودمان رسیدگی كنیم و در آیات قرآن تفكر كرده و آن‌ها را اجرایی كنیم تا بدین صورت جامعه قرآنی شود اما اگر تنها هدف هر كسی از حضور در مسابقات قرآن تنها كسب رتبه و شهرت و درآمد باشد، به آن هدف غایی كه دستیابی به جامعه قرآنی و سعادت بشری نخواهیم رسید.


تنها تقوا ملاك برتری است نه كسب رتبه

وی با اشاره به آیه 13 سوره حجرات «... إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ...؛ ... در حقیقت ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست...» گفت: خداوند در قرآن كریم می‌فرماید برترین بندگان، پرهیزگارترین آن‌هاست و ملاك برتری این نیست كه در مسابقات قرآن رتبه كسب كرده‌ایم یا خیر و در قیامت هم نمی‌گویند كه چون شما در مسابقات قرآن حائز رتبه شدید پس برتر هستید، پس این تقواست كه نشان می‌دهد آیا در فعالیت قرآنی و به طور كلی در زندگی خود موفق بوده‌ایم یا خیر.
گنبدی اضافه كرد: متأسفانه بسیاری از ارگان‌ها در برگزاری مسابقات قرآن تنها توجه به تلاوت قرآن را در پیش می‌گیرند در صورتی كه اگر در كنار تلاوت، بخشی از نمره را هم به تفسیر همان آیات تلاوت شده اختصاص دهیم، مسلماً هر متسابقی باید تفسیر آیاتی كه تلاوت می‌كند را هم بداند و این مسئله تأثیرش را در زندگی فرد خواهد گذاشت.
این داور مسابقات كشوری قرآن كریم پیشنهاد داد تا مسابقات قرآن را در ادارات و نهادهای مختلف به‌صورت جشنواره‌ای برگزار كنیم كه در آن رتبه ملاك نباشد بلكه به‌صورت كارگاهی و آموزشی باشد تا بتوان از این طریق انس با قرآن را بیشتر كرد.
انتهای پیام