صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۴۴۹۲۰
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۶

گروه سیاسی ــ آیت‌الله شیخ عیسی قاسم، رهبر مقاومت بحرین در کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) گفت: هر آن‌کس که با خداوند به دشمنی برخیزد عدم است و موجودیتی ندارد.

به گزارش ایکنا از هرمزگان، نهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) امروز چهارشنبه، ۳ مهرماه هم‌زمان با سالروز شهادت امام چهارم شیعیان حضرت امام علی بن الحسین(ع) با حضور شخصیت‌های بین‌المللی متعدد در حال برگزاری است.

رضاکمالی زرکانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان، ضمن تسلیت ایام شهادت امام سجاد(ع) اظهار کرد: آیت‌الله شیخ عیسی قاسم از شخصیت‌های بزرگ حوزه تمدنی خلیج فارس است که ما با کشور‌های این حوزه اشتراکات فراوانی داریم و محور مقاومت در حاشیه خلیج فارس هستند.

وی با اشاره به اینکه کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) در حرکت اولیه نهال نوپایی بود که در ده‌ها کشور جهان برگزار می‌شود، افزود: اکنون این کنگره به لطف و عنایت خداوند و در کشور‌های دیگر نیز برگزار می‌شود و ما هرمزگانی‌ها خوش اقبال بودیم که این کنگره که متبرک به نام امام سجاد(ع) است شروع آن در استان هرمزگان بوده است.  

تدریس رشته صحیفه سجادیه به‌زودی

در ادامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدعلی لبخندان، دبیر نهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع)، در این کنگره اظهار کرد: با رایزنی‌هایی که با آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور انجام شده قرار است تدریس رشته صحیفه سجادیه با محوریت استان هرمزگان در کشور انجام شود.

لبخندان تأکید کرد: بیش از یک هزار مقاله علمی و چاپ ۲۰ جلد کتاب حاصل کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) است.

وی با تشکر از مدیرکل دادگستری استان هرمزگان تصریح کرد: امروز ۹ نفر از زندانیان جرایم غیر عمد به برکت کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) آزاد خواهند شد.

لبخندان بیان کرد: از ۱۲ محرم تا امروز ۳ هزار بسته لوازم‌التحریر با کمک و همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) هرمزگان در سطح استان توزیع شده است.

وی تأکید کرد: هم‌زمان با ایران، امروز در ۲۶ کشور جهان کنگره امام سجاد (ع) در حال برگزاری است.

صحیفه سجادیه، زبان مشترکی را بین ادیان مختلف ایجاد کرده است

در ادامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد عبادی‌زاده، نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، گفت: دعا زبان فطرت است و زبان فطرت قومیت نمی‌شناسد از این جهت می‌توانم بگویم صحیفه سجادیه یک زبان مفاهیم مشترکی را بین ادیان مختلف ایجاد کرده است و ظرفیت آن امروز می‌تواند ادیان و مذاهب مختلف را دور هم جمع کند.

وی ادامه داد: در دعا ائمه هدی و رسول گرامی اسلام وقتی با خدا سخن می‌گویند هیچ محدودیت و مرزی وجود ندارد؛ لذا هرآنچه در ظرف آن بزرگان وجود داشته است در مواجهه با خدا عرضه می‌کردند و به همین دلیل علامه طباطبایی معتقد بود بیشترین مضامین عرفانی در ادعیه اهل بیت است.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان با بیان اینکه کسانی که در محضر صحیفه سجادیه قرار می‌گیرند چند گروه هستند، گفت: نخست کسانی که به دنبال فیض و مناجات با خداوند هستند، گروه بعدی عالمان و محققینی هستند در موضوعات مختلف صحیفه به دقت می‌پردازند، اما آنچه مهم‌تر است این است که صحیفه سجادیه می‌تواند پاسخگوی نیاز‌ها و سؤالات مردم باشد.

حجت‌الاسلام عبادی‌زاده تأکید کرد: امروز مهم‌ترین گفتمان جوامع بشری، گفتمان مبارک مقاومت است که امروز می‌تواند به عنوان دست مایه ارزشمند تعالیم اسلام به دنیا عرضه شود.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان بیان کرد: کسانی که تکیه‌گاهشان خدا است هرگز از ملامت ملامت‌کنندگان به خود خوفی راه نمی‌دهند و همیشه پایدار هستند.

عبادی‌زاده با اشاره به دعای هشتم صحیفه سجادیه گفت: امام‌(ع) پناه می‌برند به خدای بزرگ از اینکه امت پیامبر گرفتار ضعف صبر، مقاومت و ایستادگی باشند و پیروی از هوای نفس و دور شدن از مسیر هدایت، غفلت باعث ترجیح باطل بر حق می‌شود. 

‌وی به آیه ۶۰  سوره مبارکه الأنفال اشاره کرد و افزود: «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَمِن رِباطِ الخَیلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُم وَآخَرینَ مِن دونِهِم لا تَعلَمونَهُمُ اللَّهُ یَعلَمُهُم وَما تُنفِقوا مِن شَیءٍ فی سَبیلِ اللَّهِ یُوَفَّ إِلَیکُم وَأَنتُم لا تُظلَمونَ؛ هر نیرویی در قدرت دارید، برای مقابله با آنها، آماده سازید! و (همچنین) اسب‌های ورزیده (برای میدان نبرد)، تا به وسیله آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید! و (همچنین) گروه دیگری غیر از این‌ها را، که شما نمی‌شناسید و خدا آن‌ها را می‌شناسد! و هر چه درراه خدا (و تقویت بنیه دفاعی اسلام) انفاق کنید، بطور کامل به شما بازگردانده می‌شود، و به شما ستم نخواهد شد».

امام جمعه بندرعباس اضافه کرد: مهم‌ترین درسی که باید از صحیفه سجادیه بگیریم مقاومت و ایثار است بدون اینکه قومیت و مرزی را قائل شویم.

در ادامه آیت‌الله شیخ عیسی قاسم، رهبر مقاومت بحرین، زندگی امام سجاد‌(ع) را سرشار از عبادت و قیام برای خداوند خواند و گفت: قیام در راه خدا باعث رشد روح و روان انسان می‎شود.

وی با اشاره به آیه ۵۶ سوره ذاریات «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونِ؛ و جنّ و انس را نیافریدم جز براى آنکه مرا بپرستند»، ادامه داد: هیچ فکر و ارده‌ای نتوانسته است فکر و اراده امام سجاد‌(ع) را تحت تأثیر قرار دهد و انسان‌های بزرگی را پرورش داده‌اند که روح و قلبشان برای خداوند است.

آیت‌الله عیسی قاسم ابراز کرد: برای رسیدن به کمال فقط یک‌راه وجود دارد و آن راه فقط از طریق شناخت خداوند میسر می‌شود و هر لحظه عبادت در راستای رسیدن به کمال است و حتی زمین هم به موجودیت انسان نیاز دارد. در غایت خلقت روش عبادت از آیات قرآنی و پیامبران که به ما رسیده، روشی است که انسان را به عبودیت و کمال می‌رساند.

رهبر مقاومت بحرین بیان کرد: انسان عبادت را فقط در نماز و حج نداند، زیرا تمامی امور و فعالیت‌های وی در راستای فرمان‌های اسلام عبادت و بندگی است.

آیت‌الله شیخ عیسی قاسم تأکید کرد: انسان در تاریکی هیچ‌گونه هدفی ندارد و برای رهایی از این تاریکی‌ها باید ارزش‌های خود را درراه هدایت خداوند جستجو کند. هدف خلقت طبق دستورات و حکمت الهی عبادتی است که انسان را از تاریکی‌ها خارج و به نور می‌رساند.

رهبر مقاومت بحرین اظهار کرد: رسالت الهی مکارم عالی اخلاق است و مکارم اخلاق روح اخلاق است که برگرفته از صفات ذات اقدس الهی است و تحت تأثیر دیگران قرار نمی‌گیرد. روح انسانی که پرورش یافت جز صلاح مؤمنان را نمی‌داند و خواهان اصلاح مؤمنان است که در ذات پیامبر قابل‌ مشاهده است.

وی عنوان کرد: هر آن‌کس که با خداوند به دشمنی برخیزد عدم است و موجودیتی ندارد و پیامبر اسلام(ص) تمام موجودیتش از خداوند است و به همین دلیل همیشه پیروز است.

رهبر مقاومت بحرین ادامه داد: امام سجاد‌(ع) از خداوند مکارم اخلاق و ایمان صحیح و راسخ را از خداوند طلب می‌کنند که به زندگانی روشنی و شکوه می‌بخشید.

آیت‌الله شیخ عیسی قاسم ابراز کرد: امام سجاد‌(ع) نیت صاف‌وصادق را طلب می‌کند تا اعمالی که انجام می‌دهد مورد پسند خداوند قرار گیرد و همه کار‌ها برای رضایت او باشد.

وی افزود: امام سجاد‌(ع) از خداوند طلب می‌کند که نیت ایشان پاک و از بالاترین نیت‌ها باشد، زیرا وقتی نیت خیر باشد انسان به‌ مراتب عالی می‌رسد. امام می‌خواهد با جمال و کمال الهی انسان را به کمال برساند که این زیبایی‌ها انسان را مجذوب کرده و او را در مسیر درست قرار می‌دهد.

آیت‌الله شیخ عیسی قاسم گفت: امام سجاد‌(ع) از خداوند می‌خواهد مراتب عالی اخلاق را به او عطا کند که همگی در راستای طهارت و کمال روح انسانی است.

گفتنی است؛ کنگره بین‌المللی امام سجاد‌(ع) هر ساله ۲۵ محرم هم‌زمان با شهادت امام چهارم شیعیان به‌همت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد هرمزگان و با همکاری ادارات و نهاد‌های استان و با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی در بندرعباس برگزار می‌شود.

انتهای پیام