صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۴۵۱۲۶
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۵

گروه اجتماعی – یک فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمودند چرا از بازگویی و معرفی تجربیات رزمندگان دفاع مقدس کوتاهی می‌کنید، تصریح کرد: دشمنان از ابتدای پیروزی انقلاب می‌دانستند اگر انقلاب مستحکم شود منافع آنان به خطر می‌افتد، لذا برای حفظ منافع خود دست به توطئه‌هایی همچون خلق عرب، خلق کرد و ... زدند و بسیاری از رزمندگان را به شهادت رساندند.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سردار ابراهیم ابوالحسنی، از فرماندهان و موسسان قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) امروز، چهارم مهر در اجلاسیه شهدای مهندسی رزمی و پدافند غیرعامل ۴۲ قدر اراک از سری اجلاسیه‌های کنگره ملی نقش امام خمینی(ره) و ۶۲۰۰ شهید استان که در فرهنگسرای شهر اراک برگزار شد، لزوم توجه به مبانی و مفاهیم دفاع مقدس و تبیین آن برای نوجوانان و جوانان را مورد تأکید قرار داد و به فرمایش رهبری که فرمودند دفاع مقدس گنجینه‌ای بود که باید حفظ شود و به نسل‌های آینده منتقل شود استناد کرد.

وی بابیان اینکه مقام معظم رهبری فرمودند چرا از بازگویی و معرفی تجربیات رزمندگان دفاع مقدس کوتاهی می‌کنید، تصریح کرد: دشمنان از ابتدای پیروزی انقلاب می‌دانستند اگر انقلاب مستحکم شود منافع آنان به خطر می‌افتد، لذا برای حفظ منافع خود دست به توطئه‌هایی همچون خلق عرب، خلق کرد و ... زدند و بسیاری از رزمندگان را به شهادت رساندند.

ابوالحسنی اضافه کرد: با طراحی توطئه‌ها و عدم رسیدن به اهداف دشمن دست به توطئه و فتنه‌ای دیگر زد و توسط صدام به سرکردگی آمریکا و دیگر کشورها جنگ علیه ایران بپا کرد،‌ صدام تمام تجهیزات نظامی خود را از کشورهای آمریکایی، غربی و عربی تهیه می‌کرد و جنگ در شرایطی رخ داد که تنها نیروهای مخلص ارتش باقی مانده بودند.

وی گفت: نیروهای مردمی بسیج شدند و نیروهای مخلص و متعهد ارتش نیروهای بسیجی و سپاهی را آموزش می‌دادند، در این دوران افرادی همچون شهید چمران به عنوان نیروی مردمی وارد جنگ شده و سازمان‌دهی نیروهای مردمی را برعهده گرفت. از استان‌های مختلف رزمندگان به جبهه شتافتند و پشتیبانی بخشی از جنگ را برعهده گرفتند که استان مرکزی مسئولیت پشتیبانی لشکر ۴۲ قدر را عهده‌دار شد.

ابوالحسنی با اشاره به اینکه امام راحل جنگ را دفاع مقدس و کشته‌شدگان راه اسلام را شهید نامیدند، تصریح کرد: با تشکیل بسیج مردمی وفاق و وحدت بین اقشار مختلف مردم ایجاد شد، دفاع مقدس دارای دستاوردهایی است که باید به سمع و نظر جوانان برسد با شروع جنگ سازماندهی جهت دفاع هرچه بهتر تشکیل اطلاعات، عملیات، توپخانه، بهداری و... در دستور کار قرار گرفت.

وی بیان کرد: دفاع مهندسی از جمله برنامه‌ها و‌ طرح‌های اجرایی بود، جنگ به آن گستردگی نیاز به مهندسی داشت اگر به این مهم توجه نمیشد قطعا نمی‌شد جنگید. در این زمان خیلی از اقدامات مهندسی شکل گرفت و با ورود افراد و نیروهای متخصص همان هپکو، ماشین‌سازی و آذراب رنگ و بویی دیگر به خود گرفتند اما ورود به تنهایی کافی نبود و باید سازماندهی می‌شدند.

ابوالحسنی با تأکید بر اینکه جنگ توسط نیروهای مردمی، متخصصین کارخانجات، جهاد دانشگاهی، اساتید، دانشجویان، فرهنگیان، دانش آموزان اداره و با رهبری امام راحل مدیریت شد، اضافه کرد: ما تمام نیازهای جنگ را شناسایی و برای تهیه ابزار آلات به مهندسان ارایه می دادیم. حرکت مهندسی همه جانبه شکل گرفت و از این پس جنگ با مهندسی پیش رفت. در زمان جنگ ۱۸۰۰ کیلومتر وسعت مرزی ما درگیر بود اما رزمندگان با وجود نداشتن حداقل‌ها دفاع را به بهترین شکل انجام دادند.

وی افزود: ما جغرافیای منطقه را به خوبی می‌شناختیم و نیازها تبیین شد، برای دفاع از مناطق کردستان با توجه به سوق الجیشی بودن نیاز به ابزار آلات خاص بود که باید تدارک دیده می‌شد. تدبیر، درایت، فکر و خلاقیت باعث شد جنگ مهندسی‌تر پیش رود با اعلام نیازها متخصصان استان مرکزی ابزار آلات را ساخته و با قطار ارسال می‌کردند.

وی با بیان این نکته که اگر پشتوانه تخصصی نبود ما نمی توانستیم بجنگیم، افزود: بدون دانش کار پیش نمی رفت لذا خلاقیت و نوآوری در همه حال نیاز بود جنگی که با حمایت بیش از ۲۰ کشور انجام می‌شد زمینه صلابت، اقتدار، استقلال، امنیت ایران را رقم زد.‌ رزمندگان بسیاری از تجهیزات نظامی را به غنیمت می گرفتند این اقدامات باید الگوبرداری شده و نوع مدیریت دوران دفاع مقدس نهادینه شود. افرادی که اخلاص ندارند کنار رفته و کار را به بسیجیان متعهد متخصص بسپارند. برای تحقق گام دوم انقلاب باید مدیریت جهادی احصا شود.

به گزارش ایکنا سردار حسین قربانی، فرمانده ۴۲ قدر اراک نیز گفت: شهدای رزمی مهندسی ۴۲ قدر سنگرسازان بی‌سنگری هستند که برای هر عملیاتی افتخار آفریدند، خود را فدا کردند تا تا رزمندگان در سایه سنگر و خاکریز‌های ساخته شده جان خود را حفظ کنند.

وی به برگزاری رزمایش گروه رزمی مهندسی ۴۲ قدر در منطقه غرب کشور اشاره کرد و افزود: برای برگزاری اجلاسیه شهدای رزمی مهندسی از چهار سال قبل اقداماتی برای ثبت و ضبط عملکرد لشکر ۴۲ قدر صورت گرفته است و در این راستا ۱۵ سفر خارج از استان به استان‌های قم، تهران، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، قزوین، سمنان فارس انجام شده شد.

سردار قربانی ادامه داد: قریب به ۶۰۰ صفحه عملکرد و شناسنامه از مجموعه عملیات‌های دوران دفاع مقدس لشکر ۴۲ قدر اراک ثبت و ضبط شده است، طبق بررسی‌های انجام شده ۳۰۷ شهید مهندسی رزمی شناسایی شده است.

انتهای پیام