صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۴۶۳۱۸
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰

گروه اجتماعی ــ مسئول ستاد بازسازی عتبات‌عالیات خراسان رضوی از حضور ۸۷ موکب از این استان در همایش اربعین حسینی خبر داد.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، اکبر پارسا، مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان رضوی، روز گذشته، هشتم مهرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه، در راستای اطلاع‌رسانی از آخرین وضعیت موکب، تغذیه و ارائه خدمات به زائران اربعین که در محل ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان رضوی، برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: در سال جاری برای ستاد این استان 28 اقدام تعریف شده که ما موظف هستیم نسبت به آن‌ها اقدام کنیم. برخی از این اقدامات انجام شده و برخی نیز در حال انجام است. البته که این اقدامات تا چند روز پس از اربعین نیز ادامه خواهد داشت.

وی عنوان کرد: در سال جاری سامانه ثبت‌نام متقاضیان اربعین حسینی برای آن دسته از افرادی که داوطلب هستند در این مراسم شرکت داشته باشند، ایجاد شده است.

پارسا ادامه داد: در این خصوص موفق شدیم مجوزها و پروانه‌هایی که لازم بود را نیز صادر کنیم، همچنین ساماندهی متناسب با آرایشی که باید در عراق برای برپایی موکب‌ها داشته باشیم را به انجام برسانیم، امروز در مرحله خروج این موکب‌ها هستیم و اعزام این گروه‌ها نیز طی امشب تا فردا به اتمام خواهد رسید.

مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان رضوی اظهار کرد: از این رو می‌توان گفت امسال مجموع موکب‌هایی که تحت هماهنگی ستاد اربعین استان بوده به 87 موکب رسیده است که این تعداد موکب نسبت به سال گذشته 50 درصد افزایش داشته است. این موکب‌ها تقریباً در پنج نقطه از خاک عراق مانند کربلا، نجف، کاظمین، سامرا و مسیر نجف به کربلا مستقر می‌شوند و موضوع اسکان و تغذیه زائران هم به آن‌ها محول شده است. همچنین در مرز مهران و شلمچه نیز موکب‌هایی ایجاد خواهیم کرد.

پارسا بیان کرد: تاکنون موکب‌هایی که حرکت کرده‌اند، وارد خاک عراق نشده‌اند و هنوز در مرز مهران متوقف شده‌اند، همچنین گروه‌های اعزامی ما طی امشب و فردا تمام خواهند شد.

مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان رضوی عنوان کرد: در واقع آنچه که باید انجام دهیم تعهدی است که امسال این ستاد به پیاده‌روی اربعین برای خود تعریف کرده است. خوشبختانه این تعهدها نسبت به سال گذشته با افزایش 30 درصدی مواجه شد که این رشد نیز به لحاظ ثبت‌نام در سامانه نیز قابل ذکر است.

وی افزود: از این تعداد 36 موکب در کربلای معلی، 11 موکب در نجف اشرف، 15 موکب در کاظمین، 6 موکب در سامرا و 15 موکب نیز در مسیر نجف به کربلا استقرار پیدا خواهند کرد. در مرزهای داخلی از جمله در مرز شلمچه نیز 2 موکب در مرز مهران برپا خواهد شد. همچنین 16 موکب تنها برای اسکان، 21 موکب برای تغذیه، 44 موکب برای ارائه تغذیه و هم اسکان و مابقی نیز برای خدمات در نظر گرفته شده است.

مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان رضوی گفت: همچنین تعهدی که برای اسکان داشتیم و خودمان آن‌ها را ایجاد کردیم، 119 هزار و 250 موکب به‌صورت شب‌خواب است که از این تعداد، حدود 27 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است. در بحث تغذیه هم 550 هزار وعده غذایی در هر روز را خواهیم داشت که این تعداد هم نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

پارسا بیان کرد: البته گفتنی است که 6 موکب در حوزه خدمات و 4 موکب مختص بانوان است که از این تعداد دو موکب در کاظمین، یک موکب در کربلا و یک موکب هم در مسیر نجف به کربلا استقرار پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به خدمات دیگری که بنا است امسال صورت گیرد نیز اظهار کرد: از دیگر خدماتی که امید است انجام شود، 36 دستگاه نانوایی در پنج نقطه از خاک عراق تاکنون برپا شده که بنا است در هر روز 35 هزار قرص نان پخت داشته باشند. علاوه بر این، پذیرایی‌هایی نیز به‌صورت 185 هزار وعده غذایی هم برای زوار در نظر گرفته شده است.

نحوه چگونگی استقرار موکب‌ها

مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان رضوی با اشاره به بحث چگونگی استقرار موکب‌ها نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه کربلا دچار مشکلاتی است، بر همین اساس موکبات استان در این شهر به‌صورت پراکنده خواهند بود، در سامرا نیز همان مکانی که در سال گذشته هم بوده، مستقر خواهد شد. در کاظمین هم اطراف حرم خواهد بود و تمام موکبات خراسان رضوی در آنجا مستقر خواهند شد.

پارسا تأکید کرد: گفتنی است که زمان ارائه خدمات ما پنج روز پیش از اربعین آغاز می‌شود و تا سه روز پس از اربعین ادامه خواهد داشت. پیش‌بینی کرده‌ایم که از ظهر اربعین دو موکب برپا کنیم و بتوانیم 15 هزار غذا در هر وعده غذایی توزیع کنیم.

وی افزود: از دیگر وظایف بر عهده این ستاد، بحث مشارکت و جمع‌آوری نذورات مردم است. به دلیل اینکه یک انضباط مالی ایجاد شود و در پروانه‌هایی که صادر شد طبق آن، هر موکبی حسابی باز کرده و مجاز است که در سرزمین خود نذورات را جمع‌آوری کند. از این رو این شماره حساب برای خراسان در نظر گرفته شده که افرادی که تمایل به پرداخت نذورات نقدی خود دارند کمک‌های نقدی و غیرنقدی موردنظر خود را از طریق شماره حساب 0100000555009 و شماره کارت 6037997597777888 اهدا کنند. در این میان باید گفت که تنها مرجعی که مجاز است، نذورات و مشارکت‌های مردم را جمع‌آوری ‌کند، ستاد مشارکت‌های مردی اسکان و تغذیه اربعین حسینی در شهرستان‌های استان است.

مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان رضوی با بیان اینکه مردم سرمایه اصلی این مسیر هستند، زیرا تمامی خدمات این مسیر توسط نذورات و کمک‌های مردمی صورت می‌گیرد، عنوان کرد: سال گذشته در مجموع 13 میلیارد تومان از طریق کمک‌های مردمی جمع‌آوری شد، از این مبلغ نیز 7 میلیارد و 500 هزار تومان به‌صورت نقدی و مابقی هم به‌صورت غیرنقدی بود که همه این مبالغ برای موکب‌ها هزینه شد.

پارسا بیان کرد: کمیته‌ای به نام بهداشت و درمان وجود دارد که مسئولیت آن با دانشگاه علوم پزشکی مشهد است و تمام تمهیدات لازم را در این حوزه پیش‌بینی کرده‌اند. همچنین در هر موکبی مانند موکب مستقر در کربلا، گروه‌های امدادی را تا حد نیاز تعریف کردیم تا در صورت نیاز از آن‌ها استفاده شود.

وی تأکید کرد: افرادی که قصد حضور در این راهپیمایی عظیم را دارند باید در سامانه سماح ثبت‎نام کنند، زیرا با توجه به اینکه امسال برگه ویزا لازم نیست، مردم باید برگه رسید و کد رهگیری خود را در دست داشته باشند.

انتهای پیام

انتهای پیام