صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۴۷۸۰۱
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۳

گروه اجتماعی ــ قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی برنامه‌های آستان قدس رضوی در اربعین حسینی را اعلام کرد.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مصطفی خاکسار قهرودی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی امروز 14 مهرماه در نشست خبری تشریح ویژه برنامه‌های آستان قدس رضوی در اربعین حسینی که در محل سالن شوراهای سازمان مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در آستانه فرارسیدن اربعین حسینی و همچنین دهه پایانی ماه صفر مناسبت‌های زیادی وجود دارد، راهپیمایی جهانی و بین‌المللی اربعین حسینی و همچنین مناسبت ایام شهادت پیامبر(ص)، امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) را پیش‌رو داریم.

وی ضمن عرض تسلیت شهادت امام حسن مجتبی(ع) که به روایتی در این روز است، افزود: با توجه به موضوعیت جلسه باید در ابتدا به اهمیت اربعین و اینکه چرا به لحاظ دستگاهی، سازمانی و فردی برای ارتقاء این حرکت عظیم وظیفه داریم، پرداخته شود. ریشه این قضیه به واقعه عظیم و بزرگترین مصیبت عالم یعنی واقعه غم‌انگیز عاشورا و شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، یارانشان و عزای خانواده محترم ایشان برمی‌گردد.

خاکسار قهرودی اضافه کرد: گرچه نمی‌توان به شکوه و عظمت واقعه اربعین پرداخت اما در جهت برداشت صحیح از واقعه غمگین و مصیبت بزرگ عاشورا که سراسر اسرار است تلاش داریم تا اندکی از اسرار این واقعه عظیم روشن شود، هرچند آنچه ناپیدا و پوشیده است، بیش از آن چیزی است که به آن دست ‌یابیم اما در روز و روزگار دیگر و در عالم باقی، احتمالا برخی از اسرار این واقعه برای بندگان خدا آشکار شود.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ابراز کرد: البته این اندک برداشت از واقعه عاشورا نیز برگرفته از احادیث و تفاسیر بزرگان است و بر این اساس واقعه عاشورا اتفاقی نبوده که در یک برهه از زمان بیفتد و تمام شود، چرا که اثر تام این حرکت مقدر شده که حرکتی مستمر و ادامه دارد باشد و در طول تاریخ به فراموشی سپرده نشود.

وی ادامه داد: این که در احادیث بیان شده هر روز به مثابه عاشورا و هر زمین به مثابه کربلاست. اینکه فرموده شده که عشق و محبت امام حسین(ع) در دل مومنین آتش و حرارتی است که هیچ موقع به سردی نخواهد گرایید، این آتش و شعله به عنوان یک حقیقت زنده و پویای تاریخ باید در زندگی جاری بشر وجود داشته باشد، نقش‌آفرینی و اثرگذاری کند و درس گرفتن از این واقعه بسیاری از بن بست‌های تاریخ زندگی انسان‌ها گشوده شود و چیزی به عنوان بن‌بست باقی نماند.

خاکسار قهرودی تصریح کرد: وقتی با این برداشت به واقعه کربلا نگاه می‌کنیم، باید این حقیقت، واقعیت و این واقعه یک مسیر استمراری در طول تاریخ داشته باشد، لذا باید یک هیجان‌آفرینی دائم در طول تاریخ داشته باشد.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: از اولین اربعین تاریخ که کاروان عظیم پرشرافت و معصوم از شام به صحنه کربلا بازگشت و اولین اربعین شکل گرفت، تا امروز ادامه دارد و رمز بازگشایی به عنوان حرکت اربعین از آن روز در حال نقش‌آفرینی است و همه آنان که در این مسیر هستند، در واقع تجدید پیمان می‌کنند. اگر فریاد همه شرکت‌کنندگان در مسیر با فریادهای «لبیک یاحسین(ع)» و «حب‌الحسین یجمعنا» و ... همراه است، اینها همان تجدید پیمان اهداف حادیه عاشورا در طول تاریخ است.

وی بیان کرد: آن چیزی که جامعه شیعی، اسلامی و غیراسلامی اگر این سر را فهمیدند و با توجه به سمت آن حرکت کرده و از آن درس گرفتند، خواهند توانست که بن بست‌ها را بشکنند. امروز اگر ادیان، قومیت‌ها، طوایف مختلف در این حرکت حضور پیدا می‌کنند، با توجه به اینکه یک جذبه معنوی و دلی است، اما یک آتش دیگری انسان را به حرکت در می‌آورد و بخش مهم این حرکت شعور و معرفتی است که پشت این محبت نهفته شده است.

خاکسار قهرودی با اشاره به بیان امام راحل در این خصوص که محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است، گفت: اگر جمهوری اسلامی به اعتبار ارزش‌ها و آموزه‌های دینی در این راستا تسهیل‌آفرینی و خدمتگذاری برای مردم دارد، به خاطر معنابخشی به فلسفه این قیام و نقشی که استمرار این حرکت می‌تواند در زندگی انسان‌ها ایفا کند، است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی عنوان کرد: به این جهت است که ما نیز نمی‌توانیم نسبت به این حرکت بی‌تفاوت باشیم، لذا با تمام توان در این عرصه حضور خواهیم یافت و به ارائه خدمات به زائران خواهیم پرداخت.

پیش‌بینی حضور چهار میلیون زائر در زیارت اربعین
وی در ادامه افزود: پیش‌بینی می‌شود که آمار زائران در سال جاری به چهار میلیون نفر برسد، لذا تسهیلاتی نیز برای زائران فراهم شده و آستان قدس رضوی نیز به طور جدی با تشکیل ستادهایی به میدان آمده و در بخش‌های مختلف حضور دارند و به دنبال این هستیم تا این نقش و مسئولیت توسعه یابد و به سهم خود در این عرصه مشغول هستیم تا دین و وظیفه خود را در این مسیر ادا کنیم.

خاکسار قهرودی اظهار کرد: برنامه‌هایی برای زائران اربعین در نظر گرفته شده و امیدواریم بتوانیم با شرایط موجود عراق که البته یک سر آن مطالبات مردمی است، اما همزمانی آن با ایام اربعین حاکی از یک توطئه برای سبک کردن و خنثی نمودن حرکت اربعین است، ارائه خدمات داشته باشیم.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: از دوماه گذشته برنامه‌های فرهنگی از جمله برگزاری همایش‌هایی چون تکریم موکب‌داران که با استقبال از موکب‌داران کشور عراق و سایر کشورهایی چون پاکستان، ترکیه، لبنان و... همراه بود. این همایش چهار روزه در مشهد و قم برگزار شد و نقطه پایانی آن دیدار با رهبری بود که موکب‌داران از سخنان ایشان بهره‌مند شدند.

وی عنوان کرد: همچنین همایش «موکب کلمه» در راستای اجرای برنامه‌های فرهنگی از دیگر مواردی بود که برگزار و 600 اثر واصل شد و از این تعداد 100 اثر برگزیده در قالب کتاب منتشر خواهد شد.

خاکسار قهرودی اضافه کرد: با نزدیک شدن به ایام اربعین نیز آستان قدس رضوی خدمات رفاهی، درمانی برای زائران پیاده در شش نقطه از مرزهای خروجی(مهران، خسروی و شلمچه) چهار موکب و در مسیر نجف تا کربلا و دو شهر کاظمین و سامرا نیز چهار موکب پیش‌بینی شده است.

خدمت‌رسانی 1500 خادم
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: تعداد 1500 خادم، خادمیار و کادر درمانی برای ارائه خدمات به موکب‌های آستان قدس رضوی از 17 مهرماه اعزام خواهند شد و ارائه خدمات تا 5 روز بعد از اربعین در کشور عراق برای زائران صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه تمام هزینه‌های این حرکت از محل نذورات مردمی است و آستان قدس رضوی با اعزام نیرو در تلاش است تا خدمات‌دهی به نحوه مطلوبی ارائه شود، عنوان کرد: توزیع بیش از 200 هزار پرس غذا در موکب‌های مرزی و داخل عراق، استقرار دو ایستگاه درمانی سیار و ثابت در مسیر نجف به کربلا با حضور 100 کادر از متخصصان بیمارستان رضوی برای ارائه خدمات درمانی از جمله اقدامات آستان قدس رضوی جهت رفاه حال زائران است. همچنین کاروان‌های اعزامی با حضور پزشکان همراه خواهد بود.

خاکسار قهرودی ادامه داد: قدردانی از 500 خانواده عراقی که منازل خود را برای اسکان زائران ایرانی آماده کرده‌اند با ارائه بسته متبرک آستان قدس رضوی نیز در جهت تکریم مردم عراق در دستور کار است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی عنوان کرد: موکب امام رضا(ع) در عمود 285 برپا خواهد شد که ظرفیت اسکان بالایی دارد، ضمن اینکه خدمات فرهنگی از جمله پاسخگویی به سوالات دینی، برگزاری مراسم عزاداری و... در این موکب ارائه خواهد شد.

وی اضافه کرد: همچنین در راستای ارائه خدمات درمانی، حدود 200 میلیون تومان دارو و 300 میلیون تومان تجهیزات پزشکی برای زائران پیش‌بینی شده است که به عراق ارسال خواهد شد.



انتهای پیام

انتهای پیام